printlogo


کد خبر: 209018تاریخ: 1398/2/12 00:00
اخبار

توده‌های مردم در حمایت از دولت مشروع مادورو به خیابان آمدند
کودتای کوچک ونزوئلا  اقدام مستقیم واشنگتن
ساعاتی پس از مهار شبه‌کودتای برخی عوامل نظامی و شبه‌نظامی حامی خوان گوایدو، رهبر مخالفان در حاشیه کاراکاس، مردم پایتخت با حضور انبوه خود در خیابان‌ها به جنگ خیابانی با مخالفان رئیس‌جمهور مادورو پرداختند. از ساعات بعدازظهر سه‌شنبه تا شامگاه، توده‌های مردم که با فراخوان «دیوسدادو کابلو» رئیس جدید مجلس  ونزوئلا در تلویزیون ملی برای حمایت از نظام مشروع کشورشان به خیابان‌های کاراکاس آمده بودند بویژه در 2 منطقه پایتخت، اطراف کاخ ریاست‌جمهوری میرافلورس و انتهای بزرگراه آلتامیرا جای پلیس و نیروی ضدشورش را در خط مقدم مواجهه با حامیان شورشی گوایدو گرفتند. در این درگیری‌های خیابانی بین حامیان مادورو و گوایدو دست‌کم یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. در همان روز رئیس‌جمهور مادورو با صدور پیامی علاوه بر تکذیب ادعای آمریکایی‌ها که او را در حال فرار به کوبا دانسته بودند، حوادث روز 30 آوریل را آزمون وفاداری ارتش به قانون اساسی و دولت قانونی خواند. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا نیز با اشاره به کم بودن شمار نظامیان شورشی، تلاش برای کودتا را تکذیب و شهروندان این کشور را به آرامش دعوت کرد. اما «خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا رسما اعلام کرد که این کودتای کوچک مستقیما در واشنگتن و توسط مقامات آمریکایی برنامه‌ریزی شده بود. وی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، گفت: «تنها حدود 30 سرباز که از سوی خوان گوایدو [رئیس‌ برکنار شده مجمع ملی و رئیس‌جمهور خودخوانده] تحریک شده بودند در این کودتا حضور داشتند. این کودتا فصل دیگری از تلاش‌های آمریکایی‌ها برای سرنگون کردن دولت رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو بود».
او با رد این موضوع که هسته کودتا در میان نیروهای مسلح این کشور شکل گرفته، ارتش و نظامیان ونزوئلایی را از این شورش مبرا دانست و افزود: «کودتا مستقیماً در واشنگتن طرح‌ریزی شده بود؛ در پنتاگون و در وزارت خارجه آمریکا و با هدایت جان بولتون [مشاور امنیت ملی ترامپ]. آنها این کودتا را هدایت می‌کردند و آنها هستند که به گوایدو فرمان می‌دهند». این در حالی است که گوایدو با شروع شبه‌کودتا در نزدیکی پایگاه هوایی لا کارلوتا در حومه کاراکاس با انتشار فیلمی در مقابل عوامل مسلح خود خواهان نافرمانی نظامیان و کودتا علیه دولت مشروع مادورو توسط آنان شده بود اما پس از کنترل اوضاع توسط ارتش، او از جمع حامیانش در این منطقه متواری شد. جان بولتون، مشاور جنگ‌طلب امنیت ملی کاخ سفید نیز در پیامی توئیتری وزیر دفاع، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری و رئیس دادگاه عالی ونزوئلا را تهدید به مداخله نظامی کرد و نوشت: «با مادورو بمانید، با کشتی او غرق می‌شوید». اما روسیه متعاقب این تهدیدات به آمریکا درباره دخالت در ونزوئلا هشدار داد. همچنین دولت‌های اسپانیا و مکزیک به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای لاتین اروپا و آمریکا و شرکای اتحادیه اروپا و ایالات متحده، موضعی شبیه به کوبا و بولیوی در نفی اقدام برای کودتا در ونزوئلا اتخاذ کردند که نشان می‌دهد سیاست‌های ترامپ باعث شکاف در میان متحدانش شده است. جالب اینکه حمایت معاون و مشاور ترامپ از شبه‌کودتا و مداخله آمریکا در ونزوئلا با انتقاد مهم‌ترین رسانه حامی ترامپ یعنی  شبکه فاکس نیوز مواجه شد. «تاکر کارلسون» تحلیلگر نزدیک به جمهوری‌خواهان از حامیان دخالت آمریکا در ونزوئلا انتقاد کرد و گفت: «آخرین باری که ما در زندگی سیاسی یک کشور دیگر دخالت کردیم، چه زمانی بوده است؟ آیا این دخالت موثر بوده و کارایی داشته است؟ دموکراسی‌هایی که ما در عراق، لیبی، سوریه و افغانستان ایجاد کردیم، چگونه بوده است؟»


50 هفته حبس برای جولین آسانژ
موسس ویکی‌لیکس بابت نادیده گرفتن حکم یک دادگاه انگلیسی و پناه گرفتن در سفارتخانه اکوادور در لندن به ۵۰ هفته حبس محکوم شد. جولین آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس 7 سال پیش (۲۰۱۲) تلاش داشت از استرداد به سوئد و رسیدگی به اتهامات تجاوز جنسی خودداری کند، از این رو در سفارتخانه اکوادور پناه گرفت. آسانژ همچنین با درخواست استرداد از سوی آمریکا بابت اتهامات مرتبط با هک کامپیوتری و انتشار اسناد محرمانه مواجه است. آسانژ در نهایت ۱۱ آوریل پس از آنکه دولت اکوادور او را تسلیم کرد، در دادگاهی در لندن محکوم شد.


Page Generated in 0/0052 sec