printlogo


کد خبر: 209039تاریخ: 1398/2/14 00:00
چهارگوشه

پایان بحران در فرودگاه‌های اسکاندیناوی
شرکت هواپیمایی ساس (خطوط هوایی اسکایندیناوی) که مرکز آن در استکهلم پایتخت سوئد قرار دارد، با چالش اعتصاب سراسری خلبانان و خدمه پرواز روبه‌رو است و به این دلیل طی روزهای گذشته چندین پرواز به مقاصد مختلف اتحادیه اروپایی لغو شده است. گفته می‌شود اعتصاب سراسری کارکنان «ساس» بیش از 380 هزار مسافر این خطوط هوایی را به چالش کشیده و بیش از 4 هزار پرواز را تا مرحله لغو شدن پیش برده است. آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند تنها طی 4 روز نخست این اعتصاب سراسری 1200 پرواز زمینگیر شد. بالاخره هیات‌مدیره شرکت ساس مجبور شد به خواسته خلبانان و خدمه پرواز که خواستار افزایش دستمزد‌ها بودند پاسخ مثبت دهد تا این شرکت هوایی بتواند به مقاصد پروازی خود برسد. این اعتصاب پس از آن آغاز شد که مذاکرات ساس با موضوع پرداخت دستمزد‌ها با گروه خلبانان که نماینده ۹۵درصد خلبانان این شرکت در 3 کشور بود، به نتیجه‌ای نرسید. با این حال، ریچارد گوستاوسون، مدیرعامل ساس، دیروز خلبانان را متقاعد کرد تا مذاکرات را درباره توافق جمعی جدید از سر بگیرند. گوستاوسون در این باره به خبرگزاری سوئدی «تی‌تی» گفت: «اکنون هر دو طرف باید مسؤولیت‌پذیر باشیم و به گفت‌وگو‌های منسجم بازگردیم تا راه حل‌هایی را پیدا کنیم که حتی پس از این مناقشه نیز در آینده برای شرکت مفید باشد». مذاکرات خلبانان که از ماه مارس آغاز شده بود عمدتا به موضوعات افزایش حقوق و ساعت کار مربوط می‌شد. تاکنون جزئیات زیادی از این مذاکرات منتشر نشده است اما اتحادیه اسکاندیناوی- پن می‌گوید آنها می‌خواهند حقوق‌شان هماهنگ با نرخ بازار باشد؛ این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ساس درخواست‌ها را «غیرمنطقی و افراطی» می‌دانند.

درگیری هسته‌ای پاکستان و هند 20 میلیون کشته خواهد داشت
گفته‌های تحریک‌آمیز «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند درباره استفاده این کشور از «مادر بمب‌های اتمی» در مقابل دشمنانش واکنش طرف پاکستانی را به دنبال داشت. گفته می‌شود مقامات پاکستانی گفته‌اند در صورت درگیری میان هند و پاکستان در لحظات ابتدایی 20 میلیون تن جان خود را از دست خواهند داد. خبرگزاری ترکیه‌ای اندولو در حالی این خبر را منتشر کرده است که طی ماه‌های گذشته درگیری‌هایی در مناطق جامو و کشمیر میان هند و پاکستان رخ داده بود که منجر به سقوط جنگنده‌ها و دستگیری یک خلبان هندی از سوی ارتش پاکستان نیز شده بود.  هند و پاکستان از سال 1947 پس از استقلال از انگلیس در مناطق جامو و کشمیر درگیر هستند و مشکلات آنها پس از چندین دور جنگ کماکان لاینحل باقی مانده است و به گفته مقامات پاکستانی راهی جز صلح برای حل و فصل این مساله از سوی طرفین وجود ندارد. هند و پاکستان 2 دوره جنگ خونین در منطقه کشمیر داشته‌اند که به سال 1948 و 1971 باز می‌گردد همچنین 2 طرف درگیری‌های کوچکی نیز طی سال‌های بعدی داشته‌اند و هیچ‌گاه میان آنها آتش‌بس برقرار نشده است.

متهم ویتنامی پرونده قتل برادر رهبر کره‌شمالی آزاد شد
«دوان زی هونگ» تبعه ویتنامی و یکی از 2 متهم اصلی پرونده قتل «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی جمعه پس از تحمل حدود 2 سال حبس آزاد شد. 3 سال و 4 ماه زندان به اتهام مجروح کردن کیم جونگ نام برای این متهم ویتنامی صادر شده بود که دوره این حکم از زمان دستگیری وی در فوریه ۲۰۱۷ محاسبه شده بود اما این دوره به دلیل رفتار خوب متهم ویتنامی کاهش یافت. «دوان زی هونگ» شهروند ویتنامی به همراه یک فرد دیگر متهم بودند برادر رهبر کره‌شمالی را در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با ماده شیمیایی «وی ایکس» ترور کرده‌اند. این در حالی است که آنها این اتهام را نپذیرفتند و مذاکرات پشت پرده‌ای برای آزادی آنها انجام شد تا بالاخره روز گذشته جمعه این زن از زندان آزاد شد. مناسبات کره‌شمالی و کشورهای شرقی رو به رشد است به طوری که این کشور از گفت‌وگو با آمریکایی‌ها ناامید شده و اکنون سیاست شرق‌گرایانه را در پیش گرفته است.


Page Generated in 0/0141 sec