printlogo


کد خبر: 209043تاریخ: 1398/2/14 00:00
روزهای پرخبر سینمای جهان با وودی آلن، تارانتینو، اسکورسیزی و کاپولا
تارانتینو در کن وودی آلن در تحریم

احسان سالمی: در روزهایی که اغلب رسانه‌های سینمایی جهان یا درباره خبرهای تازه پیرامون برگزاری هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن می‌نویسند یا از رکوردشکنی «انتقامجویان» در گیشه سینماهای آمریکا و چین، خبرهای دیگری نیز در این رسانه‌ها منتشر شده؛ خبرهایی که نام‌های بزرگی همچون وودی آلن، کوئنتین تارانتینو، مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فوردکاپولا به آنها گره خورده‌اند. رسیدن فیلم جدید آقای خاص سینمای جهان به جشنواره کن امسال آن هم در شرایطی که گفته می‌شد فیلم به جشنواره نمی‌رسد، تحریم همه‌جانبه وودی آلن در آمریکا پس از انتشار خبرهایی در ارتباط با فساد اخلاقی او، حضور مارتین اسکورسیزی با 2 فیلم در گیشه سینماهای امسال و البته انتشار نسخه‌ای تازه از یکی از شاهکارهای خالق «پدر خوانده»؛ خبرهایی است که این نام‌های بزرگ را یک بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار داده است.
 

بایکوت آمریکایی آقای کمدین
باورش هم سخت است اما وودی آلن که زمانی یکی از نامدارترین و مهم‌ترین کمدین‌های سینمای آمریکا بود، حالا به مرحله‌ای رسیده که دیگر حتی بسیاری از ناشران آمریکایی حاضر به انتشار کتاب خاطرات او نیستند! آلن که در کارنامه کاری خود 19 بار نامزدی جایزه اسکار و 4 جایزه اسکار (یک کارگردانی و 3 فیلمنامه) را دارد، در شرایطی اینگونه مورد بی‌توجهی ناشران آمریکایی قرار گرفته که اتهاماتی که به او درباره آزار جنسی دخترخوانده‌اش «دیلان فارو» در 7 سالگی وارد شد، باعث شده هالیوود هم از او فاصله بگیرد. کتاب‌های وودی آلن که پیش از این به سبب جایگاه بالای فرهنگی او رقابت سختی میان ناشران ایجاد می‌کرد، حالا مشتری ندارد و کتاب جدید خاطراتش از سوی چندین ناشر رد شده است. مدیران چند انتشارات اعلام کرده‌اند آلن از سال گذشته برای چاپ کتاب جدیدش با آنها ارتباط داشته اما آنها هیچ پیشنهادی ارائه نداده‌اند، چرا که در حال حاضر تبلیغاتی منفی پیرامون شخصیت وودی آلن وجود دارد. نیویورک‌تایمز نوشته چند مدیر انتشارات همکاری با وودی آلن در دوران MeToo# را «زهرآگین» توصیف کرده‌اند.

 

رسیدن دقیقه نودی تارانتینو به کن
در شرایطی که چند روز پیش از اعلام فهرست آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن امسال، رسانه‌ها اعلام کرده بودند فیلم جدید کوئنتین تارانتینو به دلیل طولانی شدن فرآیند تولید به هفتاد و دومین جشنواره کن نمی‌رسد اما روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند «روزی روزگاری هالیوود» تازه‌ترین ساخته آقای خاص سینمای جهان، یکی از 2 فیلم جدیدی است که به فهرست رقبای جایزه نخل طلای هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن اضافه شد. روز ۱۸ آوریل که فهرست شرکت‌کنندگان در کن امسال اعلام شد «پی‌یر لسکور» رئیس و «تی‌یری فرمو» مدیر جشنواره فیلم کن اعلام کردند این فیلم از نظر فنی هنوز آماده نیست اما آنها امیدوارند به موقع آماده شود تا بلافاصله وارد بخش رقابتی امسال شود. داستان فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» درباره گروه تبهکار «منسون» به سرکردگی «چارلز منسون» است که در آگوست ۱۹۶۹ در یک شب چندین نفر را در یک سکونتگاه هالیوودی متعلق به «رومن پولانسکی» کارگردان مطرح لهستانی- فرانسوی سلاخی کردند که یکی از این افراد «شارون تیت» همسر باردار پولانسکی بود.

 

خبر خوب برای طرفداران کاپولا
علاقه‌مندان به سینمای فرانسیس فوردکاپولا می‌توانند در 40 سالگی اکران «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹) این اثر حماسی - ماجراجویی را یک بار دیگر با کیفیتی خیره‌کننده در سالن‌های سینما تماشا کنند. این خبر خوبی بود که کمپانی لاینزگیت آن را برای نخستین‌بار اعلام کرد. نسخه بلو - ری این فیلم در کیفیت‌های عالی و گوناگون از جمله 4K اولترا اچ.دی از روز ۲۷ آگوست در اختیار سینمادوستان قرار می‌گیرد اما پیش از آن و در نیمه آگوست این فیلم در سالن‌های منتخب در سراسر ایالات متحده آمریکا به نمایش درخواهد آمد. «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹) فیلمی درباره جنگ ویتنام در ۱۹۷۰ است و داستان سرهنگ نیروهای ویژه ارتش با نام «والتر ای.کورتز» با بازی مارلون براندو را روایت می‌کند که عقل خود را از دست داده و با افراد خود که او را به صورت نیمه خدا پرستش می‌کنند در جنگل‌های کامبوج پناه گرفته است. ستوان ویلارد با نقش‌آفرینی مارتین شین طبق فرمانی کاملاً سری از ستاد مشترک ارتش آمریکا ماموریت می‌یابد تا فرماندهی سرهنگ کورتز متمرد را به شدیدترین وجه خاتمه دهد.

 

حضور اسکورسیزی با 2 فیلم !
مارتین اسکورسیزی امسال با 2 فیلم سال پرمشغله‌ای را پشت سر خواهد گذاشت. اسکورسیزی که این روزها به واسطه همکاری با نتفلیکس از سوی برخی همکارانش از جمله اسپیلبرگ مورد نقد قرار گرفته، تابستان امسال یک مستند از موزیسین آمریکایی «باب دیلن» را برای اکران خواهد داشت و پاییز نیز با فیلمی پرهزینه و گانگستری با نام «مرد ایرلندی» که پروژه پر سروصدای او با سرمایه‌گذاری نتفلیکس است، راهی سینماها خواهد شد. هر دو فیلم‌ به صورت آنلاین از شبکه استریم و سینما‌هایی که این کمپانی انتخاب می‌کند، پخش خواهد شد. اسکورسیزی در مصاحبه‌ با «ونتی فیر» درباره اینکه چه چیزی او را مجاب می‌کند تا با نتفلیکس همکاری کند، گفت: «آنها همیشه با پول و آزادی می‌آیند». اسکورسیزی در ابتدا می‌خواست فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» را با همکاری کمپانی پارامونت پیکچرز تولید کند اما نیاز این پروژه به بودجه‌ای زیاد باعث شد کمپانی پارامونت از سرمایه‌گذاری در این اثر صرفه‌نظر کند، بنابراین نتفلیکس به نوعی «مرد ایرلندی» را نجات داد. برای جلوه‌های ویژه این فیلم بیش از 100 میلیون دلار بودجه صرف شده است.


Page Generated in 0/0058 sec