printlogo


کد خبر: 209054تاریخ: 1398/2/14 00:00
وزیر آموزش‌وپرورش:
سند ۲۰۳۰ تیشه به هویت ‌ایرانی اسلامی است

گروه اجتماعی: وزیر آموزش‌و‌پرورش سرانجام شدیدترین موضع خود علیه سند 2030 را اعلام کرد و گفت: استعمار با سند ۲۰۳۰ قصد دارد تیشه به ریشه هویت ‌ایرانی‌ ـ اسلامی بزند. به گزارش «وطن‌امروز»، سال 1396 روحانی بارها و بارها اعلام کرده بود دولتش قصد دارد سند 2030 یونسکو را اجرایی کند و از کسانی که گزارش دروغ به رهبری دادند نمی‌گذرد. وی گفته بود: «به رهبر و ملت ایران اعتماد می‌دهیم که این سند را در چارچوب قوانین و فرهنگ ایران اجرا می‌کنیم». بسیاری از کارشناسان معتقدند موضوع اجرای سند 2030 در چارچوب قوانین و فرهنگ ایرانی یک بحث انحرافی است، چرا که سند 2030 اصلا اجازه خروج از چارچوب‌های خود را نمی‌دهد و تبدیل سند به چارچوب فرهنگی کشور هدفی شدنی نیست. با این وجود روحانی و برخی مسؤولان دولتی اصرار داشتند به علما و رهبری گزارش غلط داده‌اند و بر اجرای سند 2030 اصرار کردند. با این وجود اعتراض علما موجب شد حداقل وزیر آموزش‌وپرورش برخلاف نظر رئیس‌جمهور از اجرای سند 2030 عقب‌نشینی کند و زمستان پارسال به مراجع قول داد این سند اجرا نشود. محمد بطحایی 2 ماه پیش در دیدار با مراجع گفت: به هیچ وجه سند ۲۰۳۰ در مدارس کشور اجرا نمی‌شود و تیم متمرکزی تشکیل داده‌ایم که این تیم در صورت مشاهده هرگونه موردی از اجرای این سند در مدارس، جلوی اجرای آن را بگیرد.
اصرار رهبری
با وجود اینکه روحانی بارها اصرار داشت به رهبری و مراجع درباره سند 2030 گزارش غلط داده‌اند اما رهبر انقلاب چند روز پیش در دیدار با معلمان، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح را پایه‌های اصلی ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه درباره سند 2030 و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی را خطاب به مسؤولان گوشزد کردند. ایشان گفتند: «جان کلام در سند 2030 که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود». با وجود نظر مثبت دولتی‌ها درباره سند یونسکو اما وزیر آموزش‌و‌پرورش به صراحت از آن انتقاد کرد و روز پنجشنبه گفت: تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره سند ۲۰۳۰ به این دلیل است که تیشه بر ریشه هویت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی‌ زده و استعمار قصد دارد ابتدا ظرف هویتی ما را خالی کرده و سپس هویت موردنظر خود را جایگزین آن کند.
بطحایی پیش از ظهر دیروز در یادواره سرداران و 212 شهید فرهنگی استان همدان اظهار داشت: مهم‌ترین کارکرد آموزش‌و‌پرورش در برنامه‌های آموزشی و پرورشی، هویت‌یابی و هویت‌بخشی به دانش‌آموزان است. وی افزود: منظور از هویت ویژگی‌های رفتاری است که شاکله شخصیتی فرد را ساخته و مسیر زندگی او را رقم می‌زند و ایمان و اعتقاد و ارزش‌های مهم برای هر فرد بر بستر هویت او شکل می‌گیرد. بطحایی بیان کرد: نشانه تفاوت افراد جوامع مختلف هویت آنهاست و اگر هویت آنها یکی شود با یکدیگر تفاوت ندارند، به همین دلیل دنیای استکبار رویکرد خود را تغییر هویت قرار داده است. وزیر آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: امروز زورگویان به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ نظامی و اقتصادی تأثیر پایداری بر استعمار و استثمار یک جامعه ندارد و تنها راه سلطه پایدار، تغییر هویت افراد آن ملت است. برای یکسان شدن یک فرد ایرانی با آمریکایی، مسلمان با غیرمسلمان و خداپرست با ماتریالیست باید هویت آنها یکی شود و این تغییر هویت، شاه‌بیت و شاه‌کلید استعمار در عصر جدید است. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان بیان کرد: ایشان به تلاشگران تعلیم و تربیت تأکید کردند جنگ بزرگ امروز برای تغییر هویت جوان ایرانی را جدی بگیرند. بطحایی با تأکید بر ضرورت تلاش مضاعف در این عرصه مطرح کرد: تلاش فرهنگیان مختص امروز و فردا نیست و ناظر بر بقا و دوام آینده نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های دینی و الهی کشور است.  وی با بیان اینکه در برابر این خطر همگی باید مسؤولانه برخورد کرده و برای تحقق سند تحول بنیادین تلاش کنیم، زیرا نقشه راهی است که ما را به افق‌های موردنظر در حوزه تعلیم و تربیت می‌رساند، گفت: شهدای ما برای پاسداری از هویت ایرانی- اسلامی جان خود را ایثار کردند و بزرگداشت آنها بزرگداشت هویت ملت ایران است و زنده نگه‌داشتن نام ماندگار شهدا کار مهمی است.


Page Generated in 0/0056 sec