printlogo


کد خبر: 209056تاریخ: 1398/2/14 00:00
بررسی گرانی‌های اخیر در یک برنامه تلویزیونی
فضای مجازی هم مجرم است
قیمت مسکن و خودرو از سایت‌های دیوار‌ شیپور و باما حذف شد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش 2 برابری پرونده‌های تخلف گران‌فروشی خودرو در یک ماهه اخیر در مقایسه با سال 97 خبر داد. به گزارش مهر، یاسر رایگانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: سال گذشته ۱۸ هزار پرونده گران‌فروشی خودرو در شعب این سازمان مختومه شد که 1000 پرونده فقط در یک شعبه با رضایت شاکیان مختومه شد. رایگانی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پایگاه‌های اینترنتی خرید و فروش کالا در فضای مجازی را کنترل و مدیریت کند تا راه دور زدن قانون بسته و با احراز هویت ثبت‌کنندگان آگهی، از آنها مالیات دریافت شود. به‌گفته وی، بر اساس آمار تولید خودرو در یک ماهه اخیر در مقایسه با پارسال 4 برابر شده اما نرخ دلار و شرایط اقتصادی ثابت مانده است، بنابراین افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بی‌معناست. همچنین در این برنامه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: عده‌ای در فضای مجازی با قیمت‌ها بازی و هماهنگ عمل می‌کنند و برخی سایت‌ها نیز ساعتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که بر هم زننده بازار است. مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در این برنامه گفت: پایگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها قیمت‌های غیرواقعی مسکن را آگهی می‌کنند و اکنون فضای مجازی مرجع قیمت‌گذاری مسکن شده است. وی با بیان اینکه پلیس فتا باید با این سایت‌ها در فضای مجازی برخورد کند، افزود: اینکه گفته می‌شود قیمت‌گذاری‌ها و آگهی‌ها در فضای مجازی به وسیله بنگاه‌های معاملات و املاک منتشر می‌شود درست نیست. جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور نیز در این برنامه خاطرنشان کرد: برای شناسایی افرادی که به صورت سازمان‌یافته در فضای مجازی قیمت‌گذاری می‌کنند دستورات لازم صادر شده است. وی افزود: باید ضوابطی به وسیله اتحادیه‌ها درباره قیمت‌گذاری در فضای مجازی تهیه شود تا بتوان از ثبت آگهی‌هایی که قیمت‌های نادرست را منتشر می‌کنند جلوگیری کرد.
 گران‌فروشی ۸ میلیاردی راه‌‌آهن
سخنگوی تعزیرات در ادامه از جریمه 2/8میلیارد تومانی شرکت راه‌آهن به اتهام گران‌فروشی و دریافت هزینه خدمات ایستگاهی خبر داد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور اردیبهشت پارسال گزارشی درباره دریافت هزینه خدمات ایستگاهی مازاد بر قیمت بلیت از سوی شرکت راه آهن به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرد که این گزارش پس از رسیدگی در شعب سازمان تعزیرات منجر به صدور حکم جریمه به مبلغ 8 میلیارد و 280 میلیون تومانی شد که البته این حکم در مرحله بدوی است. وی با بیان اینکه در یک روز برای یک خودرو نزدیک به 16 میلیون تومان تفاوت قیمت در مقایسه با روز قبل از آن می‌بینیم، اضافه کرد: مشاهده کردیم شخصی یک پراید را به قیمت‌های 20، 22، 25، 27 و 30 میلیون تومان آگهی کرده بود که مشخص شد این یک دستگاه خودرو است اما با چند شماره تلفن همراه به صورت متفاوت آگهی شده است.  وی افزود: این فضایی است که دلالان ایجاد می‌کنند که از ناحیه اتحادیه هم ورود مطلوبی نمی‌شود و تخلفی را به شعب تعزیرات ارجاع نمی‌دهند.
 حذف قیمت مسکن و خودرو از سایت‌ها
بنا به اظهار رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا، حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن توسط پلیس فتا به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است. مصطفی نوروزی با اشاره به یکی از عوامل ایجاد هیجان و التهاب در بازار خودرو و مسکن کشور گفت: به واسطه فعالیت سودجویان و تعدادی از دلالان فعال در این حوزه و فعالیت گسترده و سازمان‌یافته این افراد در سایت‌های واسط، افزایش بی‌رویه خارج از عرف قیمت خودرو و مسکن را شاهد هستیم. نوروزی ادامه داد: افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و مسکن باعث ایجاد نگرانی و سردرگمی مصرف‌کنندگان شده و پلیس فتا به منظور ارتقای امنیت کاربران پیرامون فعالیت در بازا‌رهای آنلاین و سایت‌های درج آگهی در فضای مجازی، جلسات زیادی با مراجع قضایی برگزار کرده و برابر پیگیری‌های صورت گرفته دستور سرپرست محترم دادسرای ناحیه 31 تهران، حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شد. وی تصریح کرد: با رصد دائمی و مستمر فعالیت اینگونه سایت‌ها در بستر فضای مجازی، از چهارشنبه گذشته شاهد حذف قیمت خودور و مسکن در این سایت‌ها بوده‌ایم. نوروزی خاطرنشان کرد: با توجه به بارگذاری آگهی‌های خارج از عرف و خلاف مقررات در اینگونه سایت‌ها نظیر آگهی فروش اعضای بدن، فروش حیوانات غیرمجاز و دیگر موارد ممنوعه به مدیران این سایت‌ها توصیه شده با ایجاد «پلتفرم» بستر مناسب و نظارت مستمر و دائمی بر درج آگهی روی سایت، همه آگهی‌ها را رصد کرده  و با حذف آگهی‌های غیرمجاز، امنیت کاربران را تامین کنند.
حذف قیمت‌ها از دیوار، شیپور و باما
سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور تمام آگاهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند. اکنون در این بسترهای خرید و فروش اینترنتی فقط آگهی‌های خودرو بدون قیمت مشخص و دارای قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند. اخیرا در پی نوسان شدید قیمت‌ها در بازار خودرو، بار دیگر توجه‌ها به بازی‌های قیمتی در حوزه‌های خودرو و مسکن در سایت‌های خرید و فروش جلب شد. برخی می‌گویند دلالان برای سود بیشتر قیمت‌های بی‌منطق و کاذب در این بسترها ارائه می‌دهند و بازار را ملتهب می‌کنند. سایت دیوار شناخته‌شده‌ترین سایت خرید و فروش است و از این رو همواره انتقاد بیشتری به سمت این بازار وارد می‌شود. اکنون این سایت تمام آگهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کرده است. سایت شیپور به عنوان یکی دیگر از فعالان بازار خرید و فروش اینترنتی نیز از این رویه پیگیری کرده و اکنون دیگر آگهی خودرو با قیمت ندارد. سایت با ما که اگر چه در اندازه بازار با بزرگ‌ترین کسب‌وکار این بخش قابل رقابت نیست اما در حوزه خودرو از دیوار تخصصی‌تر فعالیت می‌کند، از این رو در این حوزه مشخص شناخته شده است؛ این سایت نیز آگهی‌های دارای قیمت را حذف کرده است.


Page Generated in 0/0055 sec