printlogo


کد خبر: 209057تاریخ: 1398/2/14 00:00
بزرگ‌ترین افشای اطلاعات محرمانه شورای امنیت انگلیس به اخراج وزیر دفاع منجر شد
خیانتکاری در کابینه انگلیس

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع انگلیس به علت عدم صلاحیت در حفظ اسرار دولتی این کشور از سمتش کنار گذاشته شد. گوین ویلیامسون که بخت نخست نخست‌وزیری انگلیس از حزب محافظه‌کار پس از ترزا می‌ بود، در یک فرآیند سیاسی پیچیده از سمت خود به عنوان وزیر دفاع کنار گذاشته شد. نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید اینکه ویلیامسون عامل درج اطلاعات محرمانه شورای امنیت انگلیس بوده، برایش مسجل شده است. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز اعلام کرد  می اعتمادش را به ویلیامسون از دست ‌داده و معتقد است او نمی‌تواند عضوی از کابینه باشد. به ‌این ‌ترتیب تحقیقات دولت انگلیس درباره منبع درز اطلاعات محرمانه نشست هفته گذشته شورای امنیت ملی انگلیس خاتمه یافت. ویلیامسون پیش‌تر افشای این اطلاعات را انکار کرده بود، با این‌حال نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای خطاب به وی تصریح کرد تحقیقات انجام شده، شواهد قانع‌کننده‌ای را درباره نقش او در این رابطه به دست می‌دهد. ترزا می ‌در حالی از انجام تحقیقات بیشتر درباره ویلیامسون خودداری می‌کند که نمایندگان مجلس انگلیس خواستار تحقیقات مجرمانه از وزیر دفاع سابق انگلیس شده‌اند؛ وزیری که گفته بود کشتی‌های سلطنتی انگلیسی باید در جبل‌الطارق به کشتی‌های اسپانیایی با تفنگ‌های بازی پینت‌بال شلیک کنند! ویلیامسون که از فروش شومینه وارد عرصه سیاست شده بود، به سرعت عمر سیاسی‌اش به پایان رسید تا دیگر نتواند در عرصه سیاسی انگلیس عرض‌اندام کند. ماجرای افشای اطلاعات محرمانه شورای امنیت انگلیس به جلسه‌ای باز می‌گردد که در آن درباره توسعه نسل پنجم تلفن‌های همراه بحث و پیشنهاد شده بود شرکت هوآوی چین که روابط بسیار تیره‌ای با آمریکا دارد، این پروژه را در اختیار بگیرد. هوآوی پیشرفت‌های چشم‌گیری را در عرصه نسل 5 تلفن‌های همراه به‌ دست آورده اما آمریکایی‌ها تمام متحدان خود را تهدید کرده‌اند اگر برای توسعه خود به آمریکا پشت کنند و منافع واشنگتن را برای استثمار جهان پیرامونی به رسمیت نشناسند، کاخ سفید در جهت تخریب آنها گام برخواهد برداشت. آمریکا و انگلیس متحدان قدیمی هستند به همین منظور واشنگتن انتظار نداشت انگلیس و دولت ترزا می ‌حاضر باشند برای توسعه انگلیس به منافع آمریکا پشت کنند، به همین منظور یکی از متحدان اصلی سیاست‌های آمریکایی یعنی گوین ویلیامسون که سمت وزارت دفاع را بر عهده داشت، گزارش این اقدام دولت می ‌را به آمریکایی‌ها داد تا به این ترتیب عمر سیاسی‌اش به پایان برسد. به نظر می‌رسد دولت محافظه‌کار ترزا می ‌چندان هم با رئیس‌جمهور آمریکا میانه خوبی نداشته باشد، چرا که ترامپ حتی در سفر قبلی خود به انگلیس در اظهار نظرهایی عجیب از بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و وزیر خارجه سابق انگلیس درباره مواضع بریگزیتی‌اش دفاع کرده بود و به نظر می‌رسید قصد داشت در میان اعضای شاخص حزب محافظه‌کار انشقاق ایجاد کند.
روسیه و ویلیامسون
گوین ویلیامسون، وزیر دفاع سابق انگلیس به سیاست‌های ضد روسی‌اش شهرت داشت به طوری که روابط نظامی میان مسکو و لندن در بدترین موقعیت خود از جنگ عراق قرار گرفته بود. ویلیامسون حتی در سیاست‌های تبلیغاتی‌اش علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در استفاده از دستمال کاغذی با شمایل پوتین در دفتر کارش و اظهار نظرهای تند درباره مقامات روسیه نیز ابایی نداشت.  پیش‌تر اما ویلیامسون  با اعلام اینکه «روسیه باید گورش را گم کند»، توجه زیادی را به خود جلب کرده بود  و اخیرا نیز هشدار داده بود شرق نباید در امور انگلیس دخالت کند. این هشدار پس از آن مطرح شد که نیروی هوایی سلطنتی انگلیس یگان جدیدی از جنگنده‌های رادارگریز خود را عملیاتی کرد. وزیر دفاع برکنار شده  انگلیس با اعلام عملیاتی شدن این جنگنده‌ها، گفته بود پیامی واضح را برای روسیه ارسال کرده مبنی بر اینکه «روسیه نباید در امور ما دخالت کند، چون ما توانایی و ظرفیت و مردمی داریم که همواره از ما دفاع می‌کنند». مناسبات انگلیس و روسیه در حالی وارد فضای بحرانی شده بود که جاسوس خیانتکار روس «سرگئی اسکریپال» و دخترش «یولیا» با خوردن ماهی مسموم در بیمارستان بستری شدند اما سرویس جاسوسی انگلیس گفت مسکو آنها را با مواد رادیواکتیو مسموم کرده و قصد قتل آنها را داشته است. در این میان پس از برکناری ویلیامسون، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در مطلبی خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر انگلیس وزیر دفاع این کشور را به دلیل از دست دادن اعتماد به او و ناتوانی از انجام کارش برکنار کرد؛ تصمیمی عالی هرچند دیرهنگام. وی ادامه داد: ما از مدت‌ها پیش توانایی گوین ویلیامسون برای تصدی مقام وزیر دفاع انگلیس را مورد سوال قرار داده بودیم، چرا که وی فاقد تعادل روانی است، چرا که پیش‌تر گفته بود روسیه باید کنار برود و صدایش درنیاید.
یک جمهوری‌خواه آمریکایی وزیر دفاع جدید انگلیس
با کنار گذاشتن ویلیامسون از سمت خود در وزارت دفاع انگلیس، نخست‌وزیر این کشور «پنی موردونت» را به سمت وزیر دفاع جدید منصوب کرد. موردونت پیش از این وزیر توسعه بین‌المللی انگلیس بوده است. در حکم انتصاب او آمده است وی در سمت ریاست امور زنان و حقوق آنها باقی خواهد ماند. گفتنی است موردونت در انتخاب جرج بوش پسر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2000 میلادی نقشی کلیدی ایفا کرده بود. او در کمپین بوش فعالیت کرد و حتی در دوران سرنگونی «نیکلای چائوشسکو» آخرین دیکتاتور رومانی نیز در این کشور فعالیت‌های دانشجویی می‌کرد. سابقه موردونت با ویلیامسون از نظر فعالیت‌های سیاسی فاصله زیادی دارد، به همین منظور به نظر می‌رسد وزیر جدید دفاع انگلیس روابط آرام‌تری را با روسیه بنا کند.


Page Generated in 0/0068 sec