printlogo


کد خبر: 209107تاریخ: 1398/2/15 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از تعلیق صدور کارت هوشمند ملی و معطل ماندن متقاضیان
ثبت احوال بی‌حال

گروه اجتماعی: طبق آمار سازمان ثبت‌ احوال هم‌اکنون بیش از 5/4 میلیون نفر در صف انتظار دریافت کارت ملی هوشمند هستند و کارت آنها آماده نشده با این وجود از ابتدای اردیبهشت سال جاری به اشخاصی که کارت ملی قدیمی داشته باشند خدمات ارائه نمی‌شود؛ این یعنی به دلیل تعلل و ناتوانی سازمان ثبت احوال این افراد از هرگونه خدمتی که نیازمند احراز هویت باشد محروم می‌شوند. حالا سوال اینجاست چرا باید هزینه کم‌کاری سازمان ثبت احوال بی‌حال را مردم بدهند؟ به گزارش «وطن‌امروز» طرح تعویض کارت‌های ملی‌ از سال 91 کلید خورد و ابتدا قرار بود این طرح 5 ساله تمام شود اما حالا که در سال 98 هستیم، تنها نیمی از جمعیت کشور کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند. بر این اساس، سازمان ثبت احوال اعلام کرده تاکنون 10 میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت‌نام نکرده‌‌اند و 5/4 میلیون نفر هم در صف انتظار هستند. این سازمان همچنین مدعی است برای
45 میلیون نفر کارت صادر شده است. در این میان ثبت احوال درباره افراد باقیمانده هیچ اظهار نظری نکرده است، در هر صورت با در نظر گرفتن جمعیت بیش از 80 میلیونی کشور می‌توان گفت تاکنون عده زیادی از مردم کارت ملی هوشمند نگرفته‌اند. این یعنی عملا نیمی از جمعیت کشور در حال حاضر به دلیل نقص هویتی نمی‌توانند هیچ‌گونه خدمتی از بخش عمومی و دولت دریافت کنند. این دستاورد عظیم برای سازمان ثبت‌احوال در حالی محقق شده که حالا سخنگوی این سازمان خبر از دادن برگه‌هایی به جای کارت ملی هوشمند داده است. این یعنی کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند حالاها حالاها باید منتظر باشند.  
4/5 میلیون «ثبت‌نام کرده» کارت ملی ندارند
سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر از هموطنان هنوز اقدامی در ارتباط با ثبت‌نام و فرآیند اخذ کارت ملی هوشمند نکرده‌اند، از تمهیدات این سازمان برای افرادی که هنوز کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند، خبر داد. سیف‌الله ابوترابی با تأکید بر اینکه کارت‌های ملی قدیمی از ابتدای فروردین‌‌ماه فاقد اعتبار اعلام شده است، گفت: همانطور که از اواخر سال گذشته اعلام کردیم، این کارت‌ها دیگر اعتبار ندارد. ابوترابی با اشاره به اینکه تمهیداتی برای افرادی که فرآیند ثبت‌نام خود را در ارتباط با اخذ کارت ملی هوشمند کرده‌اند، پیش‌بینی شده است، گفت: در همین زمینه سازمان ثبت احوال برگه‌هایی را به این افراد می‌دهد که این برگه‌ها تا زمان صدور کارت ملی هوشمند به منزله کارت است. وی ادامه داد: هم‌اکنون بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار نفر نیز فرآیند تکمیل ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و هنوز کارت ملی هوشمند دریافت نکرده‌اند که براساس برنامه‌ریزی این افراد بزودی کارت خود را دریافت خواهند کرد. وی گفت: در حال حاضر
به دلیل شرایط تحریمی تولید کارت ملی هوشمند را در چاپخانه دولتی ادامه می دهیم.
 رسید بهتر از کارت‌های قبلی!
حالا که سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی ثبت احوال خبر از برگه‌هایی به جای کارت ملی می‌دهد، این سوال پیش می‌آید آیا استفاده از کارت‌های قدیمی، بهتر از یک برگه کاغذ قابل جعل نیست؟ مدیران ثبت احوال تصور نمی‌کنند این رفتار آنها اینطور به شهروندان القا می‌کند که فقط به دنبال کسب درآمد هستند، بدون اینکه زیرساخت تولید کارت ملی هوشمند داشته باشند؟ بنا بر این گزارش، سخنگوی سازمان ثبت احوال اشاره نکرده این برگه را که نشان‌دهنده هویت شهروندان است باید چه زمانی دریافت کرد. با وجود اینکه ابوترابی ادعا کرده این برگه در زمان ثبت‌نام در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، مشاهدات میدانی حاکی از آن است که هیچ خبری از آن نیست.
بهانه‌ای به نام تحریم
ثبت‌احوالی‌ها در مقابل انتقادات فراوان مبنی بر طولانی شدن زمان صدور کارت‌های ملی یک بهانه عجیب هم دارند؛ تحریم‌ها! با توجه به اینکه این طرح سال‌ها پیش برنامه‌ریزی و شروع شده بود، مشخص نیست مسؤولان ثبت احوال با چه منطقی تحریم‌های آبان‌ماه سال پیش را دلیل آماده نبودن کارت‌‌های ملی‌ هوشمند می‌دانند.

کارت ملی هوشمند چیست؟
کارت ملی هوشمند نوعی کارت دیجیتال است که توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور تولید شده است. قرار است این کارت‌ جایگزین کارت ملی سنتی شود. کارت هوشمند ملی، یک کامپیوتر ساده و کوچک است که با اتصال به یک کارتخوان، می‌توان به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کرد. با پیاده‌سازی طرح کارت هوشمند ملی، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود. کاربرد این نوع کارت برای دارندگان آن شامل شناسایی شخص و تصدیق هویت، وجود عکس و اثر انگشت الکترونیکی صاحب کارت، امضای دیجیتال، ثبت اطلاعات محرمانه با ضریب اطمینان بالاتر و حضور در انتخابات می‌شود.


Page Generated in 0/0300 sec