printlogo


کد خبر: 209145تاریخ: 1398/2/16 00:00
اخبار

رئیس اجرایی افغانستان عنوان کرد
احتمال تقسیم قدرت کابل با طالبان!
رئیس اجرایی (نخست‌وزیر) افغانستان از احتمال تقسیم قدرت میان دولت این کشور و گروه طالبان سخن به میان آورد. به گزارش فارس، «عبدالله عبدالله» در مصاحبه با شبکه «تی آر تی» ترکیه گفت: «ما آماده گفت‌وگو با طالبان هستیم و زمانی که این گفت‌وگو انجام شود طرفین شروط خود را اعلام می‌کنند و در صورتی که به یک توافق صلح برسیم و مورد قبول همه مردم افغانستان باشد امکان تقسیم قدرت با طالبان وجود دارد.» او با پذیرفتن ضمنی عدم تمایل طالبان برای گفت‌وگو با دولت افغانستان در حال حاضر، این موضوع را منوط به آغاز گفت‌وگوها درباره آینده افغانستان دانست. عبدالله همچنین با آغاز ششمین دور مذاکرات طالبان و آمریکا بر سر چگونگی خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، محتوای این مذاکرات را توافق بر سر آتش‌بس و تلاش برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خواند! او درباره درخواست‌های طالبان از جمله اصلاح قانون اساسی کشور اضافه کرد: «ما باید یاد بگیریم که تفاوت‌های یکدیگر از جمله تفاوت در ایدئولوژی را بپذیریم و با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و بر سر عقاید خود به صورت سیاسی مبارزه کنیم».

سقوط بالگرد ارتش ونزوئلا حین رزمایش
 یک بالگرد متعلق به ارتش ونزوئلا شنبه صبح به وقت محلی در حوالی پایتخت  سقوط کرد. در بیانیه وزارت دفاع ونزوئلا درباره این رخداد آمده است: «بالگرد نظامی ارتش از کاراکاس به سمت استان «خوخیدس» واقع در میانه غربی ونزوئلا در پرواز بود که سقوط کرد و 7 سرنشین آن جان خود را از دست دادند». مقامات امنیتی ونزوئلا در حال تحقیق درباره علت سقوط این بالگرد هستند که در جریان یک رزمایش به پرواز در آمده بود. «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا که روز شنبه برای مشاهده این رزمایش‌های ارتش به خوخیدس سفر کرده بود در سخنانی دولت آمریکا را به تلاش برای تحریک کودتا علیه خود از طریق حمایت از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا متهم کرد. مادورو همچنین سقوط بالگرد ارتش را در صفحه توئیتر خود تسلیت گفت.


جنگ سرد شیوخ عربی در جنوب تنگه هرمز داغ می‌شود
متلاشی شدن شبکه جاسوسی امارات توسط عمان
برخی رسانه‌‌های لبنانی از متلاشی شدن شبکه جاسوسی جدید امارات در عمان خبر دادند. سلطان‌نشین عمان رقابتی همه‌جانبه را برای به چالش کشیدن امارات عربی متحده و تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی، مالی و توریستی در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس آغاز کرده است. به نوشته روزنامه الاخبار، جنگ سرد 2 همسایه عربی جنوب تنگه هرمز با افزایش رقابت‌ها و اختلافات خاموش از زمان وقوع بحران در روابط بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در حال افزایش است. در همین حال مسقط توانسته است ضربات امنیتی مهلکی به برنامه جاسوسی ابوظبی وارد کند؛ دستگاه‌های امنیتی عمان چندی پیش توانستند اطلاعاتی درباره یک شبکه جاسوسی اماراتی فعال علیه کشورشان به دست آورند. این اطلاعات، دستگاه‌های امنیتی عمان را به ‌سمت جزئیات شبکه و اسامی همه اعضا و شرکت‌های همکار با آن و بازداشت آنها سوق داد. برای استخبارات عمان روشن شده است که محمد بن‌راشد حاکم دوبی در پرونده این شبکه شخصاً ورود می‌کرد و این امر باعث تنش بزرگی بین 2 طرف شد و مسؤولان عمانی با اطلاعات خود با ابوظبی برخورد کردند و در پیامی تهدیدآمیز، مسؤولان اماراتی را بر سر دوراهی قرار دادند که یا پرونده را علنی می‌کنند یا اینکه باید اسامی همه جاسوسان قدیمی و جدید را به مسقط بدهند.  به ‌نوشته الاخبار، محمد بن‌راشد خط تماس مستقیمی با مسؤولان عمانی در 2 بندر الدهم و صحار (2 بندر رقیب بنادر امارات) برقرار کرده بود تا آنها را در مقابل رشوه بزرگی به‌خدمت گیرد تا اینکه در روند توسعه این 2 بندر کارشکنی کنند. این رشوه شامل دادن تابعیت امارات همراه با املاک و خودروها و پول بود. بن‌راشد تلاش کرد مسؤولان بنادر یادشده را جذب کند اما همه تلاش‌های امارات بعد از شناسایی شبکه جاسوسی امارات و بازداشت اعضای آن از سوی دستگاه اطلاعات عمان شکست خورد. منابع دربار عمان به روزنامه لبنانی اطلاع داده‌‌اند پرونده توطئه امارات در قالب گسترده‌تری قرار دارد، چراکه محمد بن‌زاید ولیعهد، هدایت حمله به ترکیه، قطر و عمان را در ‌دست دارد و سیستم بانکی امارات را برای رسیدن به این هدف به‌ خدمت گرفته است تا هویت شرکت‌های تجاری را که با کشورهای همسایه و در صدر آنها قطر، ترکیه و عمان همکاری می‌کنند، مشخص کند.


Page Generated in 0/0115 sec