printlogo


کد خبر: 209190تاریخ: 1398/2/17 00:00
وزیر خارجه پیشین آلمان:
اروپا در تأمین امنیت به آمریکا تکیه نکند

وزیر اقتصاد و  امور خارجه پیشین آلمان با هشدار در زمینه اعتماد به آمریکا در تامین امنیت کشورهای اروپایی گفت که اروپا باید در تامین امنیت به خودش متکی باشد. «زیگمار گابریل» از اعضای برجسته حزب سوسیال- ‌دموکرات گفت: «ما باید بدانیم که جهان در حال تغییر است. نظم جهانی که پس از جنگ دوم جهانی ایجاد شد، به خصوص برای ما آلمانی‌ها بسیار مناسب بود و ما می‌توانستیم در شرایطی که آمریکا و فرانسه به مسائل دیگری می‌پردازند با مسائل خود کنار بیاییم اما اکنون اینچنین نیست».
او که با روزنامه سوئدی «سونسکا داگبلاد» گفت‌وگو می‌کرد، پیشنهاد داد برلین به منظور دفاع از خود در برابر روسیه نباید به آمریکا اعتماد کند و باید سالانه بیش از 200 میلیارد دلار به امور دفاعی در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک اختصاص دهد.  گابریل معتقد است اقدام دونالد ترامپ در زیر سوال بردن بند 5 پیمان ناتو، تنها مشکل موجود بین 2 سمت اقیانوس اطلس نیست، مسأله این است که واشنگتن مدت‌هاست می‌کوشد تا بار مسؤولیت را به دوش اروپا بیندازد. طبق بند 5، حمله به هر کشور عضو ناتو به معنای حمله به تمام اعضا خواهد بود.
ترامپ همواره از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بویژه آلمان به دلیل اینکه مبلغ مناسبی را برای امور دفاعی اختصاص نمی‌دهند، انتقاد کرده است.
موضع‌گیری مقامات غربی در زمینه تدابیر امنیتی در اروپای شرقی در برابر اقدامات احتمالی روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که مسکو بارها اعلام کرده است تهدیدی علیه هیچ کشوری نخواهد بود اما در عین حال تحرکات خطرناک را هم نادیده نخواهد گرفت و درباره فعالیت‌های بی‌سابقه و خطرناک ناتو در منطقه هشدار داده است.
سازمان ناتو از سال 2014 حضور خود در نزدیکی مرزهای روسیه را به وسیله اعزام یگان‌های نظامی و تسلیحات و انجام رزمایش‌های متعدد تقویت کرده است. اعضای این سازمان همچنین در جریان نشست سال 2016 ورشو در زمینه ایجاد توافق کشورهای ناتو برای افزایش حضور در مرزهای شرقی (EFP) به اتفاق‌نظر رسیدند. انگلیس، کانادا، آلمان و نیروهای جنگی چندملیتی تحت فرماندهی آمریکا بخشی از این توافق هستند.


Page Generated in 0/0037 sec