printlogo


کد خبر: 209191تاریخ: 1398/2/17 00:00
چهارگوشه

احتمال برگزاری همه‌پرسی دوم  در انگلیس قوت گرفت
پس از آنکه دولت انگلیس نتوانست درباره خروج از اتحادیه اروپایی به توافقی جامع دست یابد حالا ترزا می ‌هم از احتمال برگزاری همه‌پرسی دوم در این کشور خبر می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در حالی که جریان‌‌های محافظه‌کار انگلیسی بر این باورند برگزاری همه‌پرسی مجدد به معنای سقوط ارزش‌‌های دموکراسی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. دیلی‌تلگراف دیروز اعلام کرد ‌نخست‌وزیر انگلیس در حال طراحی سناریویی برای برگزاری همه‌پرسی دوم بریگزیت است، آن هم در صورتی که مذاکرات درباره دستیابی به توافق نهایی بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی با شکست روبه‌رو شود. ترزا می‌ همچنان امیدوار است راهی را برای جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق بریگزیت پیدا کند، بدون آنکه نیاز به برگزاری همه‌پرسی دوم بریگزیت باشد ولی مذاکرات با حزب کارگر برای دستیابی به توافق نهایی، هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است.

نگرانی ژاپن از آزمایش موشکی کره‌شمالی
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید این کشور نسبت به آزمایش‌‌های موشکی کره‌شمالی نگران است. کره‌شمالی در حال حاضر تهدید کرده است قصد دارد موشک‌‌های بالستیک خود را نیز بار دیگر به چرخه آزمایش بازگرداند. در حال حاضر بحران‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حالی  با محور کره‌شمالی در حال گذر است که آمریکایی‌ها دیدار پوتین و کیم جونگ اون را در انجام آزمایش موشکی کره‌شمالی بی‌تاثیر نمی‌دانند، این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این اتهامات را به طور کامل تکذیب می‌کند.

مکرون به خاورمیانه سفر می‌کند
رئیس‌جمهور فرانسه در حالی که بحران جلیقه‌زرد‌ها هفته بیست‌وپنجم خود را در این کشور سپری کرد و برای هفته بیست‌وششم آماده می‌شود اعلام کرد قصد دارد به منطقه خاورمیانه سفر کند. عراق یکی از مقاصد سفر امانوئل مکرون به شمار می‌رود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در همین راستا یک منبع آگاه اعلام کرد که رئیس‌جمهور فرانسه تمایل دارد در جریان سفر خود به عراق از شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال این کشور نیز بازدید کند. وی در ادامه افزود: قرار بود مکرون مارس گذشته به عراق سفر کند اما این سفر به آوریل موکول شد که آن هم به دلیل مشکلات داخلی فرانسه به تعویق افتاد و حالا قرار است در نیمه دوم سال  2019 بالاخره رئیس‌جمهور فرانسه به عراق بیاید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این منبع تاکید کرد: مکرون قصد دارد پروژه‌هایی را درباره مسائل فرهنگی و حمایت از اقلیت‌های دینی در شهر موصل انجام دهد. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق و مکرون 13اردیبهشت‌ماه با یکدیگر دیدار کرده بودند.

استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی
آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی خود را در رومانی مستقر کرد. به نوشته وبگاه «دیفنس بلاگ»، مقر فرماندهی دفاع هوایی و موشکی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای «سی-17 گلوب مستر» همراه با سامانه دفاع موشکی «تاد» و پرتابگرهای آن در پایگاه هوایی «میهلی کوگالنیسینو» بر زمین نشسته است. در بیانیه فرماندهی دفاع هوایی و موشکی آمریکا آمده که هدف از این اقدام حمایت از ماموریت دفاع موشکی بالستیک ناتو و تقویت بی‌وقفه آمریکا از متحدانش در ناتو است. ماه گذشته نیز مقام‌های ناتو گفته بودند که آمریکا با استقرار موقت سامانه تاد در رومانی، تعهد خود به دفاع موشکی بالستیک را اجرا خواهد کرد.

چین در هیچ گفت‌وگوی خلع سلاح اتمی شرکت نمی‌کند
جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تمایل پکن برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای سه‌جانبه همراه با مسکو و واشنگتن اعلام کرد: پکن هیچ‌گاه بخشی از گفت‌وگوهای جدید هسته‌ای با روسیه و آمریکا نخواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه چین در این‌باره گفت: چین با هرگونه رویدادی در این‌باره مخالف است و قطعاً در هیچ توافق سه‌جانبه‌ای برای خلع سلاح هسته‌ای هم شرکت نخواهد کرد. این در حالی است که آمریکایی‌ها بارها توسط رئیس‌جمهور خود در تبلیغات رسانه‌ای و سخنرانی‌ها از همراهی چین در این‌باره گفته بودند. در صورتی که چین آمریکا را در گفت‌وگو‌‌های اتمی همراهی نکند ادامه شکست‌‌های ترامپ در جبهه چین مشکلاتی را برای رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد خواهد کرد، چرا که چین یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین شرکای اقتصادی ایالات متحده محسوب می‌شود.
 


Page Generated in 0/0064 sec