printlogo


کد خبر: 209250تاریخ: 1398/2/18 00:00
«وطن‌امروز» از آخرین وضعیت بازار ارز گزارش می‌دهد
روزهای سخت ارزی!
هنوز راهکاری برای جذب سرمایه‌های سرگردان طراحی نشده است

گروه اقتصادی: سم افزایش نقدینگی ناشی از سررسید سیاست‌های انقباضی که سال گذشته تا حدودی توانست قیمت ارز را کنترل کند در حال جاری شدن در رگ‌های اقتصاد کشور است و این موضوع در هفته‌های اخیر خود را در بازار مسکن، طلا، خودرو و ارز نشان داده است. به گزارش «وطن امروز»، همان طور که قابل پیش‌بینی شده بود روند صعودی قیمت ارز پس از ایام تعطیلات نوروز ادامه داشت و  سرانجام پس از مقاومت نزدیک به یک هفته‌ای دلار در قیمت‌های بین 14800 تا 15هزار تومان در نهایت کانال 15 هزار تومان فتح شد. دیروز در بازار آزاد هر دلار آمریکا 15300، یورو 17100و پوند انگلستان 20 هزار تومان معامله شد. معامله‌گران عبور از مرز 15 هزار تومان را شروعی برای یک جهش قلمداد می‌کنند و معتقدند در روزهای آتی شاهد ادامه روند گرانی ارز خواهیم بود.
تورم انتظاری
با توجه به روند افزایش قیمت‌ها به شکل همزمان در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز، تورم انتظاری شدیدی در حال شکل‌گیری است. با وجود اینکه دولت توانست با یکسری اقدامات اسمی مانند دستگیری دلالان، محدود کردن میزان خرید و فروش و افزایش سود در بازه‌های ‌زمانی‌ خاص قیمت ارز را کنترل کند اما به نظر می‌رسد شرایط بازار دوباره در حال شبیه شدن به مهر سال گذشته است. موضوع اینجاست که هنوز که هنوز است راهکاری برای جذب سرمایه‌های سرگردان طراحی نشده است. حتی بورس هم به دلیل تحت تاثیر بازار ارز قرار گرفتن دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد. آنها خوب می‌دانند رشد اخیر بورس ناشی از بی‌ارزش شدن پول ملی است.
 بازار متشکل ارزی
از پاییز سال گذشته مسؤولان بانک مرکزی وعده ایجاد بازاری برای نظم‌بخشی به بازار نقدی ارز را دادند؛ وعده‌ای که ابهامات بسیاری درباره آن وجود داشت اما در روزهای اخیر ضمن انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت اداره‌کننده این بازار، جزئیاتی نیز از آن بیان شده است؛ آنطور که پیداست قرار است فعالان قانونی بازار ارز که اصلی‌ترین آنها را می‌توان صرافی‌ها و فروشندگان ارز بانکی نام برد، به عنوان کارگزاری‌های بازار منسجم ارزی به خرید و فروش ارز بپردازند و از سوی دیگر قیمت در تالار حراجی متشکل از فروشندگان و خریداران تحت نظارت، کنترل و هدایت بانک مرکزی کشف شود.  این تالار حراج آنطور که بیان شده مدتی قرار است تنها برای معاملات نقدی استفاده شود و در صورت موفقیت در معاملات حواله‌ای و آتی نیز از آن بهره گرفته شود.  از مزایای این تالار، شفافیت خریداران و فروشندگان است، البته تاکنون قانون‌گذار درباره مالیات فعالان این بازار سخن نگفته و از موارد محذوف این بازار است. از معایب آن هم می‌توان به نامشخص بودن میزان نفوذ بانک مرکزی و صرافی‌ها نام برد.
 تکمیل مراحل ثبت بازار در سامانه ثبت شرکت‌
مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز، ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی این بازار، از تکمیل تمام مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی این بازار خبر داد. محمود شکسته‌بند درباره بازار متشکل معاملات ارز تصریح کرد: کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیأت مدیره شرکت، جلسات مستمری را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند. وی خاطرنشان کرد:  ساختمان محل استقرار بازار نیز تجهیز شده و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیأت مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند. مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز در پایان اعلام کرد پس از طی شدن فاز تأسیس، فاز عملیاتی بازار به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد.
 

رکورد بی‌سابقه سکه
دیروز سکه تمام بهار آزادی قیمتی را تجربه کرد که تا به حال به خود ندیده بود؛ رکوردی که مسلما به اسم دولتمردان تدبیر و امید در تاریخ ماندگار خواهد شد. بر این اساس هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید
 5 میلیون و 200 هزار تومان در بازار تهران معامله شد.  سکه در گران‌ترین موقعیت سال 97 هیچ‌گاه از مرز 5 میلیون و 150 هزار تومان بالاتر نرفته بود. در حالی سکه تمام بهار آزادی در حال فضانوردی است که به ترتیب نیم‌سکه و ربع‌سکه 2 میلیون و 900 هزار تومان و یک میلیون و 900 هزار تومان معامله شدند.   
 


Page Generated in 0/0065 sec