printlogo


کد خبر: 209323تاریخ: 1398/2/21 00:00
«وطن‌‌امروز» از تبعات اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشور گزارش می‌دهد
تأثیر ناچیز تحریم فلزات بر اقتصاد ایران
ایران در تولید بخش عمده‌ای از فلزات خودکفاست و بازارهای ثابت بین‌المللی دارد

اسد‌الله خسروی: به‌دنبال تصمیم جدید آمریکا در تحریم بخش فلزات ایران، کارشناسان معتقدند اعمال چنین تصمیمی نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر اقتصاد کشور بگذارد، چرا که ایران نه تنها در تولید فلزات صنعتی خودکفاست، بلکه دارای بازارهای تشنه‌ای است که در صورت اجرای تحریم‌ها و محرومیت‌ از محصولات ایرانی، باید هزینه هنگفتی را متحمل شوند. به گزارش «وطن‌‌امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا با امضای یک فرمان اجرایی، صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس را - که بزرگ‌ترین منابع درآمدی دولت ایران بعد از نفت محسوب می‌شوند -  تحریم کرد و به کشورهای دیگر نیز هشدار داده از این پس ورود فولاد و سایر فلزات ایرانی به بنادر و مبادی ورودی آنها را تحمل نمی‌کند.
تبدیل تهدیدها به فرصت با اتکا به توان داخل و در راستای قطع وابستگی و توجه به پیشبرد اهداف توسعه کشور از دیرباز مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست؛ تاکیدی که توجه به آن موجب خواهد شد بخش عمده تحریم‌ها خنثی و بی‌نتیجه شود. البته در بخش نفت و گاز بویژه  خام‌فروشی آنها هنوز جای سوال است که چرا اقتصاد کشور باید همچنان متکی به درآمدهای حاصل از خام‌فروشی منابع باشد؟  در این باره محمد آزاد، رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» درباره تاثیر تحریم بخش فلزات کشورمان از سوی آمریکا و راهکارهای مقابله با آن گفت: ایران به علت تولید مازاد بر مصرف مجموع فلزات (آهن، فولاد، مس و آلومینیوم) مشکلی در تامین نیاز داخل در شرایط تحریم ندارد. در بخش صادرات نیز با توجه به داشتن بازارهای ثابت فروش این محصولات، تحریم‌ها نمی‌تواند اثربخشی چندانی را در این بخش به جا گذارد. وی با بیان اینکه کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان، پاکستان، هند و... خریداران پروپا قرص مجموعه صنایع فلزی کشورمان هستند، گفت: از آنجایی که ایران 4 سال است در تولید آهن و فولاد خودکفاست و در تولید سایر فلزات نیز در مسیر خودکفایی گام برمی‌دارد، تحریم فلزات صنعتی ایران تهدید سختی نیست، چرا که بیش از 90 درصد صادرات فلزات ما به کشورهای همجوار است و این کشورها توجهی به تحریم‌های آمریکا ندارند.
آزاد افزود: تحریم فلزات ایران از سوی آمریکا شاید فقط در محدود شدن صادرات این کالاها به کشورهای دوردست خلاصه شود، این در حالی است که تقریبا کل فلزات مازاد بر مصرف کشورمان را کشورهای همسایه خریداری می‌کنند و حدود 10 درصد این فلزات توسط کشوهای دوردست خریداری می‌شود که آن هم با توجه به بهای ارزان این کالاها به نسبت قیمت بازارهای جهانی، خریداران براحتی محصولات ایرانی را از دست نمی‌دهند.  وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اعمال تحریم‌ها، چه تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها در داخل باید در نظر گرفته شود تا مانع از دلال‌بازی و افزایش قیمت فلزات صنعتی در کشور شود، گفت: بی‌شک کنترل و مدیریت قیمت این محصولات در بازار باید به جد مد نظر نهادهای نظارتی و وزارت صنایع قرار گیرد تا مانع از هرگونه سودجویی از سوی برخی‌ها به بهانه تحریم در این بخش شود. این فعال اقتصادی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آهن‌آلات، فولاد، تیرآهن و... اکنون در بازارهای جهانی با قیمت 420 دلار در هر تن معامله می‌شود اما صادرات ما الان به دنیا با رقمی حدود 350 دلار در هر تن است که البته با توجه به مابه‌التفاوت نرخ ارز برای فعالان اقتصادی به صرفه است. وی به نقش معامله بورس کالا در شرایط تحریم فلزات کشور اشاره کرد و افزود: از آنجایی که بازار سرمایه محلی برای شفاف‌سازی قیمت کالاهاست، بنابراین بورس کالا نیز باید با حساسیت خاصی اقدام به معامله چنین کالاهای کند، چرا که بورس کالا سعی دارد این کالاها را به بالاترین قیمت بفروشد با این وجود در صورت غیرواقعی نشان دادن قیمت این کالاها در بورس، بی‌شک مشکلاتی در نرخ این کالاها در بازار به ‌وجود می‌آید.
تحدید یا تهدید!
یک کارشناس صنعت فولاد و سنگ آهن نیز درباره تحریم آمریکا علیه ایران در بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس، معتقد است: تحریم بخش فلزات ایران بیشتر در حد یک تهدید است، چرا که اجرای آن سخت و زمانبر خواهد بود. کیوان جعفری‌طهرانی اظهار کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه بخش فلزات ایران تکراری بوده و موضوع جدیدی نیست.  وی ادامه داد: اخیراً تنش جدیدی در روابط اقتصادی آمریکا و چین به وجود آمده و آمریکا برخلاف توافقات اولیه و جلسات قبلی قصد دارد دوباره روی واردات برخی کالاهای چینی عوارض وضع کند. او افزود: این موضوع باعث می‌شود چین در رابطه با خرید نفت از ایران، کشور مبدا را اعلام نکند. همچنین به خرید مواد معدنی از ایران همچون سنگ آهن و سنگ مس ادامه خواهد داد، لذا خطری جدی در زمینه تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا برای بخش فلزات ایران وجود نخواهد داشت. جعفری‌طهرانی وضعیت صادرات فولاد را هم به موضع‌گیری کشورهایی که بازار هدف صادرات فولاد ایران هستند، وابسته دانست و گفت: مالزی از این سیاست‌ها تبعیت نخواهد کرد اما باید منتظر واکنش تایلند، تایوان و بقیه کشورهای این منطقه که بازار هدف محصولات فولاد ایران هستند بود و دید این کشورها به چه صورت عمل خواهند کرد. وی افزود: به اعتقاد من تحریم اخیر آمریکا بیشتر به صورت یک تهدید است و اجرایی شدن آن زمان می‌برد و البته بسیار سخت قابل اجراست، چرا که لزوماً همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران حافظان منافع آمریکا نیستند. این کارشناس حوزه سنگ آهن و فولاد افزود: البته تحریم‌های جدید آمریکا بر تولید و صادرات فولاد ایران بویژه بر صادرات فولاد تأثیرگذار خواهد بود اما شرکت‌های فولادی و تجار به دنبال بازارهای جدید هستند و در این زمینه موفق هم خواهند بود، بنابراین تحریم‌های جدید را جدی نخواهیم گرفت.
 


Page Generated in 0/0066 sec