printlogo


کد خبر: 209328تاریخ: 1398/2/21 00:00
اخبار

گران‌فروشی واردکنندگان با دلار نیمایی
فروش گوشت 5 دلاری  کیلویی 100 هزار تومان
گروه اقتصادی: بالاخره آنچه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات گوشت قرمز با دلار نیمایی گفته بود به اجرا درآمد و نخستین مرحله توزیع آن در فروشگاه‌های شهروند آغاز شد. به گزارش «وطن‌امروز»، هرچند با این اظهارات رحمانی مخالفت‌هایی از سوی نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان اقتصادی انجام شد اما دولت در راهی که از قبل هموار کرده بود، قدم گذاشت و با کاهش واردات گوشت با دلار 4200 تومانی، بازار خرید و توزیع را به سمت گوشت‌های وارداتی با دلار 8 هزار تومان سوق داد. هفته گذشته مسعود سریع‌القلم، مدیرعامل شهروند از توزیع گوشت با ارز نیمایی در فروشگاه‌های این مجموعه خبر داد. به تصریح وی گوشتی که با ارز نیمایی در شرکت شهروند عرضه می‌شود، گوشت گوساله و گوسفند است؛ نرخ‌گذاری درباره توزیع گوشت نیز توسط انجمن پروتئین انجام می‌شود و روزانه بین 14 تا 20 تن گوشت در فروشگاه‌های شهروند عرضه می‌شود. به‌گفته سریع‌القلم، ران گوسفند و سردست با ارز نیمایی به‌ترتیب 110 هزار تومان و 92 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت گوشت سردست و راسته داخلی نیز کیلویی 110 و 121 هزار تومان توزیع می‌شود. به‌دنبال این اعلام، محمدرضا مرتضوی، رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: روشن نیست چرا گوشتی که به قیمت کیلویی 5 دلار وارد می‌شود در نهایت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؟ مرتضوی ادامه داد: دولت می‌گوید ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه کرده که باید بررسی شود چرا سوبسید دولتی به دست مردم نرسیده است؟ وی با ادعای اینکه رشته نظارت و تنظیم بازار از دست دولت خارج شده، اظهار داشت: راه‌حل خروج از مشکلات این است که دولت در جلسه‌ای با کارشناسان، روشی را که برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته بررسی کند. وی افزود: در حال حاضر کسی پاسخگو نیست.


پرداخت وام ازدواج با 3 ضامن
درحالی طبق قانون بانک‌ها باید وام  ۳۰ میلیونی ازدواج را با یک ضامن به زوجین پرداخت کنند که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد برخی بانک‌ها ۲ یا ۳ کارمند رسمی دولت را به‌عنوان ضامن قبول می‌کنند. به گزارش تسنیم، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 1398 بالغ‌بر 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 5‌ ساله با گرفتن یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد. در هفته‌های اخیر بسیاری از جوانان که به‌منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده‌اند با بخشنامه‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شده‌اند؛ برخی بانک‌ها 2 ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر 3 ضامن از هر یک از زوجین می‌خواهند. البته مجلس این را هم تصویب کرده اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را به‌عنوان ضمانت در بانک قرار دهند. با این حال اما بانک‌ها کار خودشان را می‌کنند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این‌باره گفت: شاید بانک‌ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده‌اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند ولی بانک مرکزی به آنها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید. به‌گفته وی، اگر بانکی گواهی اشتغال به کار دریافت کند دیگر نیازی نیست از متقاضیان بخواهد ضامن کارمند رسمی معرفی کنند.


پرداخت سود سهام ‌عدالت  کارکنان دولت
مرحله پایانی پرداخت سود سهام‌عدالت عملکرد سال مالی 96 مربوط به آخرین گروه مشمولان شامل کارکنان و شاغلان دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌های آنها و همچنین بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی، کشوری، لشکری و تامین اجتماعی از امروز آغاز می‌شود. در این مرحله 11 میلیون نفر از مشمولان سود سهام‌عدالت خود را دریافت خواهند کرد.
 


Page Generated in 0/0129 sec