printlogo


کد خبر: 209332تاریخ: 1398/2/21 00:00
اخبار

انتقاد ظریف از بیانیه برجامی اروپا
وزیر امور خارجه در توئیتی از بیانیه برجامی اخیر اتحادیه اروپایی انتقاد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود در این ارتباط نوشت: «بیانیه امروز اتحادیه اروپایی نشان می‌دهد چرا برجام در چنین موقعیتی قرار دارد: ایالات متحده یک سال به اروپا و بقیه دنیا زور گفت و اروپا فقط ابراز تأسف کرد. به جای درخواست از ایران برای پایبندی یکجانبه به یک توافق چندجانبه، اروپا باید به تعهدات خودش و از جمله عادی‌سازی روابط اقتصادی [با ایران] عمل کند».

درخواست روسیه از کشورها  برای ادامه تجارت با ایران
وزارت خارجه روسیه با قابل درک دانستن تصمیم اخیر ایران درباره کاهش تعهدات داوطلبانه برجام، از سایر کشورها خواست به‌رغم تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران ادامه دهند. به گزارش مهر، وزارت خارجه روسیه در واکنش به تصمیم اخیر آمریکا درباره تحریم صنایع فلزی ایران، این اقدام را محکوم کرده و در عین حال از سایر کشورها خواسته است به روابط تجاری و خرید نفت از ایران حتی با وجود تحریم‌های آمریکا ادامه دهند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین از آمریکا خواسته شده است از اقداماتی که امنیت و تعاملات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، پرهیز کند.

تحریم‌های جدید آمریکا  علیه بخش فلزات ایران
رئیس جمهور آمریکا طی دستوری اجرایی، صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را تحت تحریم قرار داد.
به گزارش فارس، آمریکا شامگاه چهارشنبه گذشته بخش فلزات ایران را تحت تحریم‌های جدید خود قرار داد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی دستوری اجرایی تحریم‌هایی را علیه بخش فلزات ایران از جمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد. ترامپ در این دستور اجرایی اعلام کرد: «در راستای کاهش درآمدهای ایران از جمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تامین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی اتخاذ شده است».  این دستور اموال و منابع شخصیت‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری و در رایزنی با وزارت امور خارجه مشخص می‌شود را مسدود می‌کند که شامل این موارد است:
- فعالیت در بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران یا شخصی که مالکیت یا کنترل یا پیشبرد نهادی را بر عهده دارد که در بخش مس، آلومینیوم، استیل و آهن ایران فعال است.
- از تاریخ صدور این دستور اجرایی، آگاهانه در معامله بزرگی در  فروش، تامین یا انتقال کالاها یا خدماتی فعال باشد که در ارتباط با بخش‌های آهن، فولاد، آلومینیوم یا مس ایران است.
- از تاریخ صدور این دستور، معامله بزرگی برای خرید، دستیابی، فروش، انتقال یا بازاریابی آهن، محصولات آهن، آلومینیوم، محصولات آلومینیوم، فولاد، محصولات فولاد، مس یا  محصولات مس ایران انجام داده باشد.

اظهارات ترامپ درباره  مذاکرات کری با ایران غلط است
سخنگوی وزیر پیشین خارجه آمریکا به اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره مذاکرات جان کری با ایران واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، سخنگوی جان کری در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، اعلام کرد: هر چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ امروز گفت، صرفاً غلط است؛ ختم ماجرا. این سخنگو ادامه داد: او درباره واقعیت‌ها اشتباه می‌کند، درباره قانون اشتباه می‌کند و متأسفانه درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امن نگه داشتن آمریکا نیز در اشتباه است. او گفت: ما امید داشتیم که رئیس‌جمهور به جای حمله به پیشینیان خود با اهداف نمایشی، روی حل مسائل سیاست خارجی آمریکا متمرکز شود. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این مدعی شد جان کری باید به دلیل نقض قانون «لوگان» و ارتباط و گفت‌وگو با ایران مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. قانون «لوگان» جزو قوانین فدرال ایالات متحده است که بر اساس آن مذاکره افراد غیرمجاز با دولت‌هایی که با آمریکا دچار مناقشه هستند، جرم تلقی می‌شود. ترامپ در ادامه گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این، تعقیب قضایی شود».
 


Page Generated in 0/0120 sec