printlogo


کد خبر: 209345تاریخ: 1398/2/22 00:00
اخبار

اروپا در اجرای تعهداتش کوتاهی کرد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران در برجام، اروپا فقط به موضع‌گیری سیاسی بسنده و در عملی کردن تعهدات خود کوتاهی کرد. به گزارش مهر، سیدکمال خرازی که برای شرکت در مجمع رهبران برای صلح به پاریس سفر کرده است، با «ماریل دو سارنز»، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه ملاقات کرد. خرازی در این دیدار، در توضیح مواضع جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مردم ایران نسبت به اروپا به دلیل اجرا نکردن تعهدات برجامی آنها و تبعیت از سیاست‌های تحریمی ترامپ و تن دادن به تصمیم‌های فراملیتی آمریکا بشدت بدبین هستند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با صداقت مذاکره کرد و در نتیجه آن توافق هسته‌ای که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفت، حاصل شد اما با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران، اروپا فقط به موضع‌گیری سیاسی بسنده و در عملی کردن تعهدات خود کوتاهی کرد.

INSTEX یک سرگرمی  برای فرصت‌سوزی بیشتر  است
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه معتقد است INSTEX به یک سرگرمی برای گذر زمان و فرصت‌سوزی بیشتر شباهت دارد تا یک راه‌حل دلگرم‌کننده برای حل مشکلات. سیدمحمدعلی حسینی در گفت‌وگو با فارس گفت: بیانیه مشترک نماینده ویژه اتحادیه اروپایی و ‌وزرای خارجه 3 کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نشان می‌دهد اروپا به‌رغم ضعف و ناتوانی، همچنان عادت دارد در حالی که بر اساس شواهد و قرائن گوناگون در موضع بدهکار و متهم قرار دارد، از موضع مدعی و طلبکار وارد شود. سفیر پیشین ایران در ایتالیا یادآور شد: طی یک سالی که از خروج یکجانبه رژیم آمریکا از برجام گذشته، اروپا هیچ واکنش خاصی در مقابل آمریکا به عنوان طرف یاغی و شرور برجام؛ جز ابراز تأسف انجام نداده و بعضا با  برخی رویکردهای ضدایرانی واشنگتن همنوایی نیز داشته است. وی افزود: آنان بدون آنکه در پاسخ به حسن‌نیت و پایبندی مسؤولانه ایران به تمام تعهداتش، به وظایف و تکالیف خود ذیل برجام عمل کنند، با تاخیر فراوان، از سازوکاری به نام INSTEX رونمایی کردند که به یک سرگرمی برای گذر زمان و فرصت‌سوزی بیشتر شباهت دارد تا یک راه‌حل دلگرم‌کننده برای حل مشکلات و رفع موانع. حسینی گفت: اینها همه در حالی است که از جمهوری اسلامی انتظار دارند حتی نسبت به جنازه برجام نیز پایبند و متعهد باقی بماند.

تبرئه هفته‌نامه 9 دی از شکایت در موضوع پایان‌نامه حسن روحانی
هفته‌نامه 9 دی از شکایت ریاست‌جمهوری در موضوع پایان‌نامه دکترای حسن روحانی تبرئه شد. هفته‌نامه 9 دی طی 6 شماره در تاریخ 15 مهر 96 تا 4 آذر 96 گزارشی را با عنوان «گزارش یک سرقت علمی، بررسی علمی اسناد به دست آمده در موضوع دکترای حسن روحانی» که انعکاس گوشه‌ای از یافته‌های گروه بررسی اصالت رساله‌ دکترای آقای روحانی بود، منتشر کرد. این گزارش، حاصل تلاش جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان برترین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور و خلاصه‌ای از صدها ساعت کار کارشناسی بود. به دنبال انتشار این گزارش، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ضمن کذب دانستن مستندات 9 دی، این گزارش را مصداق افترا و نشر اکاذیب دانست و از دادگاه ویژه روحانیت خواستار مجازات مدیر مسؤول این هفته‌نامه شد.  با شکایت حسن روحانی، مدیر مسؤول هفته‌نامه 9 دی از سال 96 طی چند نوبت بازپرسی شد و در نهایت، دادگاه حمید رسایی بهمن‌ماه سال 97 برگزار شد. در این دادگاه که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، مدیر مسؤول هفته‌نامه 9 دی طی لایحه 200 صفحه‌‌‌ای، با ارائه مستندات علمی و کار کارشناسی انجام شده توسط اساتید دانشگاه، به دفاع از مطالب منتشرشده درباره سرقت علمی و تقلب انجام شده در پایان‌نامه دکترای حسن روحانی پرداخت. در نهایت این دفاعیات، رأی تبرئه مدیر مسؤول 9 دی توسط هیأت منصفه و قاضی دادگاه را به دنبال داشت. با وجود اعتراض ریاست‌جمهوری به رأی صادره و درخواست تجدیدنظر، مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر نیز در تاریخ 12 اردیبهشت‌ماه جاری رای بدوی را تایید کردند. با توجه به رای دادگاه و تبرئه هفته‌نامه 9دی در این پرونده، وقوع سرقت علمی در پایان‌نامه دکترا حسن روحانی قطعی شده است و اکنون از وزارت علوم، مجلس و نهادهای نظارتی انتظار می‌رود در این پرونده ورود کنند.
 


Page Generated in 0/0069 sec