printlogo


کد خبر: 209346تاریخ: 1398/2/22 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از افزایش غیرمنطقی برنج در بازار
قیمت برنج بیش از حد قد کشید!
رئیس کارگروه امکان‌سنجی خودکفایی برنج در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: قیمت برنج با احتساب تورم و افزایش هزینه تولید نباید بیش از 16 هزار تومان باشد اما هم اکنون حدود 23 هزار تومان فروخته می شود

اسدالله خسروی: در ادامه سریال گرانی‌ها، قیمت برنج به بیش از 20 هزار تومان رسید اما این افزایش قیمت دیگر مصرف‌کنندگان را شوکه نمی‌کند. این افزایش قیمت در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون ۷۰۰ هزار تن برنج مازاد در کشور موجود است و افزایش قیمت این کالا هیچ توجیهی ندارد. با این وجود قیمت هر کیلو برنج ایرانی که در ماه‌های گذشته به طور میانگین حدود 13 هزار تومان در بازار بود، حالا به بیش از 23 هزار تومان در هر کیلو رسیده است. حال سوال اینجاست که چرا قیمت برنج ایرانی در شرایطی که تولید این کالا در داخل مناسب بوده و واردات نیز بخوبی انجام شده، به یکباره با جهشی 10 هزار تومانی همراه شده است؟ کارشناسان معتقدند رشد نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی و در نهایت بالارفتن سطح عمومی قیمت‌ها، مجموعه عواملی است که رشد قیمت‌ را در بازار تشدید کرده‌‌‌‌، هر چند نباید مسائلی چون عدم نظارت دقیق بر بازار، احتکار و ایجاد تورم انتظاری را در بالا رفتن سطح  عمومی قیمت‌ها در بازار نادیده گرفت. رئیس کارگروه امکان‌سنجی خودکفایی برنج کشور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علت افزایش قیمت برنج در بازار گفت: برنج نیز همچون سایر کالاهای دیگر در بازار با افزایش قیمت همراه شده است اما این گرانی باید توجیه‌پذیر و منطقی باشد.  غلامرضا خانکشی‌پور با بیان اینکه قیمت 23 هزار تومانی برنج ایرانی معقول و منطقی نیست، گفت: معمولا در پایان سال زراعی، قیمت برنج با اندکی رشد همراه می‌شود که این افزایش قیمت، مقطعی است. از آنجایی که امسال به علت افزایش نزولات آسمانی و فراوانی آب کشاورزی، اجازه کشت برنج به سایر استان‌ها علاوه بر استان‌های شمالی داده شد، تقاضا برای خرید شلتوک افزایش یافت تا شاهد تغییر قیمت‌ها باشیم.
وی به قیمت 10 تا 12 هزار تومانی برنج هاشمی در فصل عرضه این کالا اشاره کرد و گفت: کشت زمستانه برنج در پی بروز سیل و بارش‌های فراوان تا حدودی از بین رفت اما پیش‌بینی می‌شود با کشت برنج تابستانه و زیر آب رفتن سطح وسیعی از مزارع کشور برای تولید برنج، قیمت این کالا در فصل عرضه برای امسال روندی کاهش و منطقی را در پیش گیرد. این کارشناس اقتصادی به جهش قیمتی همه کالاها در بازار اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت برنج نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تورم موجود دور از انتظار نبوده اما قیمت این کالا نباید جهشی و بی‌منطق بالا برود. خانکشی‌پور میانگین قیمت هر کیلو برنج را با توجه به افزایش هزینه‌‌های تولید و تورم موجود 15 تا 16 هزار تومان دانست و گفت: با این وجود برنجی که اکنون 23 تا 24 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، 8 هزار تومان حباب دارد.
وی به ضعف دولت در بهبود شاخص‌‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: تاوان سوءمدیریت و ناکارآمدی‌های دولت در ساماندهی بازار، نباید از جیب مردم تامین شود.
 نباید هر روز شاهد گرانی یک کالا باشیم
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره علت گرانی برنج در بازار گفت: نبود مدیریت درست در بازار و عدم نظارت بر قیمت‌ها موجب شده روز به روز
شاهد افزایش قیمت برخی کالاها و محصولات در بازار باشیم. علی محمدی با بیان اینکه یک روز پیاز گران می‌شود و روز دیگر ماکارونی، گوجه، شکر، گوشت و... افزود: بروز چنین پدیده‌‌‌هایی ناشی از بی‌برنامگی و ناکارآمدی مسؤولان در مدیریت بازار است، بنابراین دستگاه‌های نظارتی و صنوف مربوط باید بازار را بخوبی مدیریت کنند تا هر روز شاهد گرانی کالاها در بازار نباشیم. وی دلیل گرانی اخیر برخی کالاها در بازار را علاوه بر تاثیرپذیری از رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌‌های تولید، وجود دلال‌بازی و فعالیت واسطه‌ها در بازار دانست و افزود: نقدینگی سرگردانی که در دست دلالان است، متاسفانه هر روز سر از بازاری درمی‌آورد، بنابراین دستگاه‌های دولتی و نهادهای نظارتی باید مانع از فعالیت‌ دلالان سودجود در بازار شوند. محمدی اظهار داشت: نقص نظارت بر بازار و وجود دلالان که بعضا به احتکار کالاها رو می‌آورند، نقش مهمی در بالا رفتن قیمت‌ها دارد.
 ۷۰۰ هزار تن برنج مازاد در کشور وجود دارد
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با پیش‌بینی اینکه تولید برنج کشور امسال تا ۲۰ درصد رشد خواهد داشت، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن برنج مازاد در کشور وجود دارد و افزایش قیمت برنج هیچ توجیهی ندارد. عزیز کریمی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از وضعیت تولید برنج کشور در سال جاری با توجه به سیل اخیر چیست، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به بهبود وضعیت بارندگی در شمال کشور تولید برنج ۱۰ تا ۲۰ درصد در سال جاری افزایش یابد. کریمی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اگرچه این پیش‌بینی هنوز تا حدودی زود است اما به شرط فراهم شدن بقیه شرایط مانند وضعیت دما و رسیدگی‌های کشاورزان امسال تا ۲۰ درصد شاهد افزایش تولید برنج در کشور خواهیم بود. مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمانی که سیل به منطقه شمال کشور آمد، آن زمان زمین‌های شالی در حال آماده‌سازی بود، بنابراین به حدود ۳۰ هزار هکتار زمین در حال آماده‌سازی شالی خسارت وارد شد اما در حال حاضر آنها ترمیم شده و کشت شده‌اند. کریمی در پاسخ به اینکه قیمت برنج به کیلویی ۲۳ هزار تومان رسیده است، آیا دلیل خاصی دارد؟ گفت: قیمت برنج مربوط به وزارت جهاد کشاورزی نیست. ما مسؤول تولید هستیم. وی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج هیچ دلیل علمی و فنی ندارد، گفت: نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون تن است. این در حالی است که سال گذشته تولید برنج کشور 1/2 میلیون تن بود و حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن هم برنج وارد کشور شده است، بنابراین با یک حساب سرانگشتی سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن مازاد نیاز کشور وجود داشته است.


Page Generated in 0/0077 sec