printlogo


کد خبر: 209350تاریخ: 1398/2/22 00:00
افزایش غیرمنطقی قیمت کرایه تاکسی باز هم ضعف نظارتی مدیریت شهری را عیان کرد
راننده تاکسی ناراضی‌تر از مسافر!

گروه اجتماعی: هزینه سفرهای درون شهری نسبت به سال گذشته به صورت اسمی 20 درصد و حقیقی بین 22 تا 44 درصد افزایش داشته است. شرایطی که باعث نارضایتی شهروندان شده و جالب آنکه در آن سوی ماجرا رانندگان هم ناراضی‌اند!
به گزارش «وطن‌امروز» شورای شهر تهران مانند سنوات گذشته در ابتدای سال جاری هزینه حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی را افزایش داد. این افزایش 20 درصدی نه تنها باعث ناراحتی مسافران شد، بلکه نارضایتی رانندگان را هم در پی داشت. آنها معتقدند با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو و هزینه‌های معیشتی این 20 درصد هیچ دردی از آنها دوا نمی‌کند. با در نظر گرفتن میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و تامین اجتماعی، افزایش 20 درصدی کرایه‌ها برای رانندگان تاکسی با تمام سختی‌هایی که دارند اگر نگوییم ناچیز است، آنچنان هم چشم‌گیر نیست. از سوی دیگر ظهور تاکسی‌‎های آنلاین، عرصه را بر تاکسی‌های سنتی تنگ کرده است. از این رو با توجه به کوچک شدن بازار تاکسی‌داران سنتی، خدمات ویژه شهرداری به فعالان حوزه حمل‌و‌نقل درون شهری ضروری به نظر می‌رسد.  ایجاد صندوق بازنشستگی، اعطای کالاهای مصرفی خودرو مانند لاستیک، روغن موتور و...، تسهیلات تعویض خودروی فرسوده و اقداماتی از این دست می‌تواند تا حدودی رضایت رانندگان را جلب کند.  در این میان مشکل همیشگی و قدیمی تاکسی‌داران بقیه پول کرایه است! آنها منتقد رقم‌های غیر رند مصوب شده هستند و در همین راستا در برخی خطوط رقم کرایه را با اجازه سازمان تاکسیرانی به سمت بالا رند کرده‌اند؛ اقدامی که باعث انتقاد شدید اعضای شورای شهر شده است.
سردرگمی مسافران!
محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: ضعف سازمان تاکسیرانی در حوزه اجرا و نظارت بر نرخ‌های جدید خطوط تاکسیرانی باعث سردرگمی مسافران شده است. کرونی با اشاره به افزایش غیرقانونی کرایه‌های تاکسی زیر سایه ضعف نظارت سازمان تاکسیرانی، گفت: سال جاری سازمان تاکسیرانی لایحه نرخ کرایه‌ها را در قالب بودجه و بر خلاف سالیان قبل بر اساس نرخ تورم رسمی کشور به شورای شهر ارسال کرد که شورا نیز لایحه را تصویب کرد و جهت اعلام نظر به فرمانداری فرستاد. وی ادامه داد: فرمانداری تهران نیز مصوبه نرخ کرایه تاکسی را به صورت افزایش حداکثر ۲۰ درصدی ابلاغ کرد اما در حال حاضر سازمان تاکسیرانی مدعی است در قالب رند کردن کرایه‌های تاکسی در سال ۹۸ به صورت میانگین افزایش ۲۰ درصد را اعمال کرده که توجیه فوق با اعمال افزایش کرایه در سامانه‌های پرداخت هوشمند قابل دفاع نیست و رند کردن در سیستم پرداخت هوشمند معنی ندارد. وی با بیان اینکه بیشترین افزایش ۴۴ درصد و کمترین افزایش ۲۲ درصد بوده است، گفت: ضعف در اجرا و نبود نظارت بر نرخ خطوط باعث سردرگمی شده و این در حالی است که همان‌طور که از اسم سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بر می‌آید، نظارت بخشی از وظایف این سازمان است. اینکه صرفاً جشنواره بگذاریم و مدعی مدیریت به روز باشیم و سامانه‌ای داشته باشیم اما قادر به نظارت بر نرخ خطوط نباشیم، نتیجه همین می‌شود که نارضایتی روزافزون مردم را به همراه دارد. کرونی تاکید کرد: تا چه زمانی کمیسیون حمل‌و‌نقل شورا روزانه باید شاهد حضور مکرر شهروندان و گلایه آنها به خاطر اقدامات نادرست حوزه حمل‌و‌نقل باشد.
 برنامه‌های پرداخت خرد
یکی از در دسترس‌ترین اقداماتی که می‌توان برای حل مشکل بقیه پول کرایه انجام داد، استفاده از برنامه‌های پرداخت آنلاین خرد است. راهکار استارت‌آپ‌های فین‌تک برای این مشکل، کیف‌پول‌های مخصوص تاکسیرانی و حمل‌ونقل است. دیگر دیدن کارتی که از پشتی یکی از صندلی‌های ماشین آویزان شده و روی آن تصویر QR Code است، موضوع جدیدی برای مردم نیست. در مدت زمان کمتر از 6 ماه کیف پول‌های متعددی برای تاکسی‌ها به وجود آمد و هدف همه آنها هم پوشش هرچه بیشتر تاکسی‌هاست. با در نظر گرفتن فراگیری موبایل‌های هوشمند شاید برنامه‌های پرداخت خرد بهترین روش برای رهایی از مشکل بقیه پول باشد.
نوسازی تاکسی‌های پایتخت متوقف است!
در این وانفسا به نظر می‌رسد کم‌کاری خودروسازان و برنامه‌ریزی اشتباه شهرداری هم گریبان رانندگان تاکسی را گرفته و روند نوسازی تاکسی‌ها متوقف شده است. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در این باره اظهار داشت: تاکسی‌های شهر تهران نیز مانند دیگر خودرو‌هایی که در پایتخت تردد می‌کنند، باید برگه معاینه فنی اخذ کنند و در صورت عدم دریافت معاینه فنی مانند سایر خودرو‌ها جریمه می‌شوند. وی با بیان اینکه بیشتر تاکسی‌های شهر تهران گازسوز هستند، افزود: تعداد تاکسی‌های بنزین‌سوز در تهران کم است، بنابراین زمانی که تاکسی‌ها گاز مصرف می‌کنند، نسبت به زمانی که بنزین مصرف می‌کنند، آلایندگی کمتری دارند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران بیان کرد: جز تاکسی‌های فرسوده‌ای که در تهران تردد می‌کنند، سایر تاکسی‌ها هیچ مشکلی ندارند. حسینی‌منش افزود: حدود ۱۰ هزار تاکسی شهر تهران فرسوده هستند و متاسفانه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت متوقف شده است.
 


Page Generated in 0/0065 sec