printlogo


کد خبر: 209356تاریخ: 1398/2/22 00:00
بهتاش فریبا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
اخراج شفر اشتباه بود

زهره فلاح زاده: این فصل از رقابت‌های فوتبال اتفاقات عجیبی درون باشگاه استقلال رخ داد؛ از درگیری‌ بازیکنان و برکناری سرمربی آلمانی و انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت گرفته تا حکم حبس یک ساله بازیکن جوان آبی‌ها و جریمه کردن بازیکنان قهر کرده تیم. برای بررسی عملکرد استقلال در این فصل و ارزیابی سرمربی آینده این تیم سراغ بهتاش فریبا، پیشکسوت و عضو کمیته فنی استقلال رفتیم.
***
 موافق برکناری شفر در این مقطع بودید؟
من به شخصه موافق برکناری شفر نبودم. باید ۳ بازی لیگ هم در تیم می‌ماند و بعد می‌رفت اما در هر صورت تصمیم‌گیرنده باشگاه است.
   اینکه فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی انتخاب شده چطور؟
تعیین‌کننده باشگاه بوده است. در تمام دنیا، باشگاه‌های فوتبال رو به مربیان جوان آورده‌اند، چون مربی جوان دانش، انگیزه و جرأت بیشتری دارد. در هر صورت آینده استقلال از آن فرهاد مجیدی‌هاست.
  ولی خیلی‌ها معتقدند امکان دارد مجیدی هم مثل منصوریان در استقلال بسوزد!
خود فرهاد هم قبول نکرده که فصل بعد سرمربی تیم باشد. باشگاه هم اعلام کرده مربی فصل بعد قطعاً خارجی است و قرار شده بیژن طاهری و مجیدی به عنوان دستیار در کنار مربی باشند تا کم‌کم برای قبول هدایت استقلال نوبت آنها هم شود.
  با توجه به مشکلات اقتصادی که هم کشور و هم باشگاه دارد، فکر می‌کنید مربی خوب خارجی به ایران بیاید؟
سخت است اما نشدنی نیست. باید ببینیم از کدام کشور قرار است مربی به استقلال بیاوریم. اگر از کشورهای صاحب سبک و بزرگ بخواهیم انتخاب کنیم با شرایط اقتصادی حال حاضرمان سخت است، چون از نظر سخت‌افزاری با این مربیان به مشکل می‌خوریم؛ نه زمین تمرین خوب داریم و نه استخر و امکانات اولیه برای شروع یک فصل خوب.
  انتخاب شما از کدام کشور است؟
به نظرم کروات‌ها خدمات زیادی به فوتبال ما کرده‌اند. از گذشته و حضور رایکوف و بلازویچ تا الان برانکو و... مربیانی بوده‌اند که در فوتبال ما موفق بوده‌اند. کروات‌ها بالاخره کمی پوست‌شان کلفت‌تر است.
  استقلال تیم پرمهره‌ای در این فصل بود. چه اتفاقی افتاد که شفر با وجود این همه مهره نتوانست تیمش را قهرمان کند؟
به نظرم باید به ابتدای فصل بازگردیم. تیم دیر و بد بسته شد. بسیاری از بازیکنان اصلی مصدوم شدند و بازیکنان ضعیفی مثل گرو و نومایر خریداری شدند که هیچ کمکی به استقلال نکردند. نیم‌فصل دوم با خرید پاتوسی و... کمی تیم بهتر شد اما باز هم فشردگی بازی‌ها و مصدومیت‌ها تیم را با چالش مواجه کرد.
   یعنی استقلال مشکل فنی نداشت؟ برخی‌ها می‌گویند علت ناکامی تیم شفر این بود که او در بسیاری از بازی‌ها ترکیبش را تغییر می‌داد.
درباره مربی زمانی می‌شود نظر داد که تمرینات تیم او را از نزدیک دید. درباره تغییر ترکیب یک مقداری حق با شفر بود، به دلیل اینکه تعداد مصدومان تیم زیاد شد و بازی‌ها هم فشرده بود. اگر تیم شفر بازی مقابل پدیده را می‌برد، الان این صحبت‌ها نبود. نظرات همه الان بستگی به نتایجی دارد که به دست می‌آید.
  مسأله دیگری که وجود دارد این است که زمان شفر درگیری زیادی در رختکن و همین‌طور قهر کردن بازیکنان به دلیل خط خوردن از ترکیب وجود داشت؛ موضوعی که مجیدی سعی کرده از ابتدای ورودش با آن مقابله کند.
شفر روزی که به استقلال آمد خیلی محکم با بازیکنان برخورد کرد. به هرحال او از کشوری که به نظم و انضباط اهمیت زیادی می‌دهند به استقلال آمد اما کم‌کم گویی ایرانیزه شد و متأسفانه اتفاقات بدی در تیم رخ داد. درگیری در رختکن استقلال کار درستی نبود. حالا فرهاد آمده و چون با مربیانی کار کرده که به نظم و انضباط اهمیت می‌دادند، با بازیکنان خاطی برخورد می‌کند و من هم رفتار و برخورد او را کاملاً تأیید می‌کنم. تیم بزرگ باید بازیکنان بزرگ و باشخصیت داشته باشد؛ نه اینکه الان بازیکنان باشخصیت نیستند اما به هر حال با بازیکنان خاطی باید برخورد شود. شما ببینید! هر تیمی که موفق بوده، مربی‌ای داشته که توانسته با بازیکن‌سالاری برخورد کند. مربی فصل بعد استقلال هم باید این خصوصیت را داشته باشد و در واقع در این‌باره کاملا توجیه شود و بعد به استقلال بیاید.
  درباره ترانسفر شدن اللهیار صیادمنش صحبت کنیم؛ شما موافق انتقال این بازیکن به تیم ترکیه‌ای بودید؟
ترانسفر بازیکن در همه جای دنیا می‌تواند درآمد برای یک تیم داشته باشد. خیلی از باشگاه‌های دنیا مثل آرسنال، بازیکن جوان به خدمت می‌گیرند و می‌سازند و به باشگاه‌‌های بزرگ جهان می‌فروشند. ترانسفر یک عرف در فوتبال است. از نظر من هر جوانی را که بتوانیم ترانسفر کنیم کار بزرگی کرده‌ایم و هیچ ایرادی نمی‌توان گرفت.
  درباره بازیکنان جوان صحبت کردیم. بازیکنی مثل مهدی قائدی نتوانست خودش را از حواشی دور نگه دارد و حالا خبر حبس یک ساله او پس از اتفاقاتی که 2 سال پیش برایش افتاد، رسانه‌ای شده است. شاید اگر قائدی خودش را وارد این حواشی نمی‌کرد، می‌توانست او هم به یک تیم مطرح اروپایی ترانسفر شود. نظر شما درباره اتفاقاتی که برای این بازیکن افتاده چیست؟
متأسفانه جوان‌هایی که از شهرهای دیگر به پایتخت می‌آیند به‌اصطلاح قدیمی‌ها تهران‌گیر می‌شوند، هرچند اتفاقی که برای قائدی افتاد در شهر خودش بود. باید ابتدا از طرف خانواده و بعد باشگاه، این بازیکنان کم‌سن و سال را مراقبت کنند. در فوتبال دنیا بازیکن به شکل کامل در اختیار باشگاه است اما در ایران تنها 2 ساعت بازیکن به تمرین می‌آید و می‌رود. باشگاه نمی‌داند این بازیکن در طول شبانه‌‌روز چه می‌کند و کجا می‌رود. متأسفانه این رویه غلط همیشه در فوتبال ما بوده است. علیرضا منصوریان خیلی سختی کشید تا توانست این بازیکن را به خدمت بگیرد. با چند باشگاه که این بازیکن را می‌خواستند به مشکل خورد‌. قائدی بازیکن توانمندی بود و هست اما باید این مشکلات را حل کند.
  کمیته فنی استقلال بعد مدت‌ها باز هم تشکیل شد. در زمان شفر و با بی‌توجهی او، اعضای این کمیته کنار رفتند اما حالا برای انتخاب مربی جدید استقلال باز هم دور هم جمع شده‌اید.
کمیته فنی باید ابتدای فصل و پیش از انتخاب مربی تشکیل شود. به هرحال اعضای این کمیته هم دارای تجربه هستند و هم سابقه خوبی در باشگاه دارند. اعضایی که بار فنی بالایی دارند و دنبال جایگاهی هم نیستند. هیچ‌کدام هم نه پولی گرفته‌ایم و نه قراردادی امضا کرده‌ایم. شفر در جلسات ما تنها 2 بار شرکت کرد.
  شفر راغب نبود باشگاه کمیته فنی داشته باشد، درست است؟
طبیعی است که راغب نباشد، چون در قرارداد خود قید کرده بود که هیچ‌کسی نباید در کار من دخالت کند. اگر از ابتدا کمیته فنی، مربی‌ای را انتخاب کند، در قراردادش قید می‌شود که باید با اعضای این کمیته مشورت کند. این کمیته هم جز کمک کار دیگری نمی‌خواهد انجام دهد. من فکر می‌کنم اگر آقای شفر با کمیته تعامل بیشتری داشت شاید جام‌ از دست استقلال نمی‌رفت. چند ماه پیش وقتی فهمیدیم ایشان به حضور ما راغب نیست، کل اعضا تصمیم گرفتیم کنار بکشیم. حالا هم کمیته فنی برای انتخاب مربی فصل بعد جلسه تشکیل داده و درست هم همین است. مربی‌ای که بداند کمیته فنی پشت او است، کمیته‌ای که تنها می‌خواهد به تیمش کمک کند، قطعاً از مشورت اعضا استفاده می‌کند.
  چند گزینه برای فصل بعد مشخص شده است؟
فعلاً باشگاه روی 8-7 گزینه دارد بررسی می‌کند تا برسد به 4-3 گزینه و بعد رزومه آنها را ببینیم.
  همه خارجی هستند؟
در جلسه‌ای که ما بودیم هم آقای فتحی و هم آقای خطیر اعلام کردند مربی فصل بعد قطعا خارجی است.


Page Generated in 0/1330 sec