printlogo


کد خبر: 209388تاریخ: 1398/2/23 00:00
اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران:
ستاد تنظیم بازار از تنظیم بازار شکر ناتوان است

«در شهر تهران به غیر از شمیرانات و شهرری یکهزار و 400 بنکدار مجاز مواد غذایی وجود دارد که قرار شده است به هر یک از آنها یک تن شکر داده شود تا تحت نظارت در بازار توزیع شود. نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر برای مصرف‌کننده نهایی 3500 تومان است اما قیمت آن در بازار مصرف بالاتر است». غلامعلی حسنی، دبیر اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران با بیان این مطب به تسنیم اظهار داشت: شرکت بازرگانی تا به امروز حجم کمی شکر برای توزیع در اختیار بنکداران مواد غذایی قرار داده است. وی تصریح کرد: حجم شکر یک تنی که قرار شده است برای توزیع در اختیار بنکداران قرار گیرد بسیار کم است زیرا فعالان این صنف خرده‌فروشی ندارند و برخی از آنها روزانه 100 تن فروش دارند. حسنی بر این‌باور است که اگر اجازه می‌دادند بنکداران مواد غذایی از ابتدا به ذخیره‌سازی شکر اقدام می‌کردند، می‌توانستیم بازار را به صورت عرضه و تقاضا و نظارت‌های مکفی اداره کنیم.
شکر هست، مردم زیاد می‎خرند
در همین باره یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه نیاز ماهانه کشور به شکر ۱۸۰ هزار تن است، گفت: از ابتدای اسفند تاکنون ۳۰۶ هزار تن شکر وارداتی به بازار عرضه شده اما به علت هیجانات بازار هنوز قیمت آن تثبیت نشده است. سیف افزود: برخی از عوامل تولید دارای درجه انحصار بالایی هستند و 100 درصد بازار شکر در اختیار  7 تا 8 شرکت شکر و نیشکر است بنابراین آنها این فضا را ایجاد می‌کنند تا بتوانند در بازار رفتار مغایر منافع مصرف‌کننده داشته باشند. سیف با بیان اینکه به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد، از مردم خواست به اندازه نیازشان خرید کنند و دست سودجویان را در بازار قطع کنند. وی تصریح کرد: روزانه 800 تا 1500 تن شکر در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و هیچ محدودیتی برای تأمین شکر صنایع و صنوف نداریم. سیف افزود: پارسال 256 هزار تن خرما از کشور صادر شد، اگر چه خرما به اندازه کافی در کشور هست اما قیمت فروش آن تابعی از فروش صادرات خرما است.
شکر در بازار مولوی نایاب شد
با این حال شکر در بازار مولوی و بازار آزاد هم نایاب شد و به صورت قاچاق با قیمت‌های ۵ رقمی به فروش می‌رسد. در بازار مولوی حتی یک کیلو شکر هم یافت نمی‌شود و به جای شکر، برگه‌های سفید دست‌‌‌‌‌‌‌‌نویس یا تایپ شده‌ای را خواهید دید که پشت شیشه مغازه‌ها چسبیده و با خط درشت رویش نوشته شده «شکر نداریم؛ لطفاً سوال نپرسید». به گفته بازاریان و کسبه مولوی، نایاب شدن شکر در بازار از آنجا کلید خورد که مسؤولان دولتی و تعزیرات، کسبه را ملزم کردند شکر را با قیمت 3400 تومان عرضه کنند، در حالی که این کسبه مدعی‌اند شکر را با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر و حتی تا 2 برابر این رقم خریداری می‌کنند. یکی از کسبه خیابان مولوی که سال‌ها به عنوان شکرفروش منطقه شناخته می‌شود، می‌گوید: تعزیرات و دولت، به جای کنترل قیمت در کارخانه، فشارشان را روی مغازه‌دار و کسبه گذاشته‌اند؛ خب چطور ممکن است من که سال‌ها توزیع‌کننده شکر بودم، بتوانم شکری را که توزیع‌کننده کارخانه با قیمت 7500 تومان به من می‌فروشد، 3400 تومان بفروشم؟


Page Generated in 0/0062 sec