printlogo


کد خبر: 209406تاریخ: 1398/2/23 00:00
موج خطرناک تروریسم دوجانبه، شبه‌قاره را درمی‌نوردد
داعش مدعی ولایت هند

رسانه‌های پاکستانی از نفوذ تکفیری‌های داعش در کشمیر خبر می‌دهند و این هندی‌ها را بیش از پیش نسبت به دخالت همسایه شرقی‌اش در این منطقه عصبانی کرده است. در فضای رسانه‌ای پاکی‌ها، اعلام حکومت گروه تروریستی داعش در «ولایت هند» سروصدای زیادی بر پا کرده است. پایگاه خبری این گروه اعلام کرده بعد از به هلاکت رسیدن چند تن از نیروهایش در کشمیر در جدال با ارتش هندوستان، ایالت خودمختار کشمیر با عنوان ولایت هند را تشکیل داده است. اشاره تکفیری‌ها به کشته شدن «اشفاق احمد صوفی» عضو شاخه داعش کشمیر در ناحیه شوپیان توسط نیروهای امنیتی هند بوده که البته این گروه مدعی است عملیات‌ او همانند دیگر عملیات تروریستی در آمشی پورا موفق بوده، چرا که باعث عقب‌نشینی تعدادی از سربازان هندی از منطقه کشمیر اشغالی شده‌ است. اشفاق احمد صوفی قبل از اینکه به داعش بپیوندد عضو گروه‌‌های آزادی‌خواه کشمیر بود و عملیات‌های متعددی علیه ارتش هند طراحی کرد. داعش بعد از شکست در سوریه و عراق در حال بسط شبکه تروریستی خود در آسیا و آفریقاست و  شبه‌قاره هند و افغانستان با توجه به شکاف‌های مذهبی و قومیتی، سابقه جدال‌های منطقه‌ای با دولت‌های مرکزی و جمعیت زیاد مسلمانان فقیر و محروم برای این هدف مطلوب هستند. پس از سلسله انفجارهای انتحاری تروریستی عید پاک مسیحیان در جزیره سریلانکا که منجر به کشته شدن بیش از 250 نفر شد، حالا دهلی‌نو با حضور داعش در شمال شبه‌قاره در کشمیر و حتی برخی مناطق مسلمان‌نشین غرب هندوستان مواجه است. دستگاه امنیتی هند اگرچه در واکنش به داعش، تشکیل ایالت یا کشور خودمختار در کشمیر یا هر منطقه از این کشور را مضحک دانسته اما با این وجود اعلام کرده که تدابیر امنیتی ویژه برای جلوگیری از نفوذ داعش در نظر خواهد گرفت.
عملیات تروریست‌های مورد حمایت هند در بلوچستان
با وجود انگشت اتهام دهلی‌نو به سمت اسلام‌آباد درباره دست داشتن در جریان‌های تروریستی شبه‌قاره، هندوستان خود در  حوادث تروریستی اخیر در پاکستان مقصر شناخته می‌شود. پاکستان که همواره درگیر تروریسم وهابی و سلفی بوده با حملات گروهی جدایی‌طلب مواجه شده که مورد حمایت رسمی دهلی‌نو است. حمله تروریستی روز شنبه به هتلی در بندر گوادر که توسط پیمانکاران و شرکت‌های چینی اداره می‌شود، سومین حمله تروریستی مهم ظرف یک هفته در دومین کشور اسلامی پرجمعیت جهان بود. ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح کامل عملیات تروریستی ناکام در گوادر اعلام کرد که گروه تروریستی ارتش آزادی‌خواه بلوچستان که پیش از این با یک حمله ناکام به کنسولگری چین در شهر کراچی، مخالفت خود با کریدور اقتصادی چین و پاکستان را نشان داده بود مسؤولیت آن را به عهده گرفت.
به گزارش ای.‌آر.‌وای‌نیوز، 3 تروریست که حجم قابل توجهی سلاح و مهمات به همراه داشتند وارد هتل 5 ستاره کانتیننتال در بندر گوادر (نقطه آغاز کریدور اقتصادی چین و پاکستان) شدند و با تیراندازی و انفجار سعی کردند از ساکنان هتل و افراد حاضر قربانی بگیرند اما در نهایت نیروهای ضربت ارتش پاکستان وارد عمل شده و با محاصره مهاجمان در یک نقطه خاص و تخلیه ساکنان هتل مانع از آسیب دیدن حتی یک نفر شدند. در تبادل آتش صورت گرفته هر 3 تروریست کشته شدند و یکی از نظامیان پاکستانی نیز در این عملیات جان خود را از دست داد. گروه موسوم به «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» که مورد حمایت دولت هند است و مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته، 3 هفته پیش نیز در حمله‌ای در ایالت بلوچستان پاکستان نقش داشت که ۱۴ کشته بر جا گذاشت.
 


Page Generated in 0/0068 sec