printlogo


کد خبر: 209435تاریخ: 1398/2/24 00:00
اخبار

اقدامات جدید خود را در چارچوب برجام آغاز کرده‌ایم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح اقدامات جدید ایران در قبال برجام پرداخت.
به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره اقدامات جدید ایران در رابطه با برجام توضیحاتی ارائه داد.
وی در این باره گفت: ما به محض اینکه موضوع از طرف رئیس جمهوری ایران مطرح شد، جلساتی را در سازمان انرژی اتمی برگزار و نحوه اجرای این موضوع، شرایط و زمینه‌های مختلف آن را بررسی کردیم و اکنون آماده هستیم کار را به انجام برسانیم. اینکه این کار چطور و با چه روندی انجام خواهد شد، موضوعاتی فنی است ولی آنچه مسلم است اینکه محدودیت از سازمان انرژی اتمی ایران برداشته شده یعنی اگر تا دیروز محدود بودیم که بیشتر از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده تولید نکنیم، امروز این محدودیت و همچنین محدودیت در اختیار نگه داشتن ۱۳۰ تن اورانیوم برداشته شده و ما در حال انجام اقدامات خود در شرایط جدید هستیم. کمالوندی افزود: ما تا به حال آب سنگین را چندین دور به کشورهای مختلف حتی به خود آمریکایی‌ها، روس‌ها و بعضی کشورهای دیگر در اندازه‌های کمتر فروخته‌ایم. منتها یک حماقتی را آمریکایی‌ها مرتکب شدند که اعلام کردند کشورهای دنیا از آب سنگین ایران نخرند درحالی که ما بر اساس برجام تعهد داشتیم مقدار بیشتر از ۱۳۰ تن را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و چنانچه خریداری باشد آن را تحویل بدهیم. وقتی قرار باشد خریداری هم نباشد جمهوری اسلامی ایران لزومی نمی‌بیند چیزی را عرضه کند. در حقیقت این بند، اول از سوی خود آمریکایی‌ها با مانع مواجه شد اگرچه ما تعلل اروپایی‌ها را نیز در این زمینه داریم.

اعلام زمان برگزاری و تعداد حوزه‌های انتخابات مجلس
دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: دوم اسفندماه سال جاری انتخابات در ۲۰۸ حوزه و با افزایش یک حوزه انتخابیه نسبت به دوره گذشته برگزار خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیداسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس، در سال ۱۳۹۵ حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب به 2 حوزه انتخابیه مستقل تقسیم شده است. به عبارت دیگر، حوزه انتخابیه جدیدی به نام حوزه انتخابیه شاهین‌دژ و تکاب ایجاد شد تا شمار حوزه‌های انتخابیه کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۲۰۸ حوزه برسد. دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که آیا به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می‌شود یا خیر، اظهار داشت: بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی هر 10 سال یک‌بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها، امکان افزوده شدن حداکثر 20 نماینده به تعداد نمایندگان موجود وجود دارد که 20 سال پیش برای آخرین بار این اتفاق افتاد و 20 نماینده به تعداد کرسی‌های مجلس اضافه شده است.

موافقت مجلس با اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند. به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی دیروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی جزئیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را با 179 رای موافق، 21 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 213 نماینده حاضر تصویب کردند. بر اساس ماده واحده این طرح، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران
در می‌آیند. بر اساس این ماده واحده، فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی، در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی، می‌توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات) به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند، پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت 3 ماه داده شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی اقدام کند.


Page Generated in 0/0146 sec