printlogo


کد خبر: 209442تاریخ: 1398/2/24 00:00
اخبار

دلار؛ هر روز نوسانی‌تر از دیروز
دلار پس از کاهش قیمتی اندکی که داشت دوباره گران شد. دیروز هر دلار آمریکا در حالی 15 هزار و 300 تومان فروخته شد که روز قبل از آن به 14 هزار و 900 تومان رسیده بود.  همچنین دیروز یورو 17 هزار و 100 تومان، پوند انگلستان 19 هزار و 700 تومان و لیر ترکیه 2600 تومان فروخته شد. این نوسانات که الگوی قیمت دلار را مانند نوار قلب کرده، ما را یاد اظهارات ابتدای سال جاری همتی می‌اندازد که گفته بود اولویت بانک مرکزی ثبات قیمت ارز است و نه کاهش قیمت. در این مدت نه‌تنها قیمت ارز کاهش نیافت بلکه شاهد هیچ‌گونه ثبات هم نبودیم. حرکت دلار از کانال 13 هزار تومان تا یک قدمی کانال 16 هزار تومان نشان می‌دهد بانک مرکزی به هیچ‌وجه به اهدافی که خود تعیین کرده هم نرسیده است. اما بازار موازی ارز یعنی سکه و طلا نوسان کمتری را نسبت به ارز شاهد بود، به نظر می‌رسد انعطاف این بازار برای تغییر بسیار کمتر از ارز است. دیروز هر سکه تمام بهار امامی با قیمت 5 میلیون و 100 هزار تومان، نیم‌سکه با قیمت 2 میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه با قیمت یک میلیون و 900 هزار تومان و هر گرم طلا 18 عیار 460 هزار تومان فروخته شد. به غیر از افزایش قیمت 10 هزار تومانی سکه بهار آزادی دیگر اقسام طلا هیچ‌گونه تغییری نداشته‌ است. شواهد حاکی از رونق هر چه بیشتر بازارهای طلا و ارز دارد و مشخص نیست این روند نوسانی تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.


طرح سؤال از وزیر صنعت تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد
طرح سوال از رحمانی، وزیر صنعت با محور دلایل افزایش قیمت خودرو به هیات رئیسه مجلس ارسال شد. به گزارش تسنیم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اعلام این مطلب گفته است وزیر صنعت باید درباره علت نابسامانی در بازار خودرو و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توضیح دهد. محور سوال از وزیر صمت این است که  مبنای علمی و کارشناسی تعیین قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار چه بود که اینگونه باعث افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو شده است؟ همچنین  نقش نظارتی و حاکمیتی وزارت صنعت در تعیین قیمت خودرو چیست؟ قیمت خودرو با کدام شاخص منطقی و علمی در کشور تعیین می‌شود؟ همچنین با توجه به افزایش لجام‌گسیخته قیمت خودرو کاهش تولید با چه هدفی انجام می‌شود؟


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
سازمان حمایت را منحل کنید!
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وجود سازمان حمایتی که به وظایف خود عمل نکرده و با عدم نظارت واقعی، دست گران‌فروشان را برای گران‌فروشی باز گذاشته و مردم را متحمل ضرر کرده است؛ سودی نداشته و عملا نبودش بهتر از بودنش است. به گزارش ایسنا، امرالله امینی اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وظایف نظارتی خود در بازار کالا و خدمات بدرستی عمل نمی‌کند و می‌بینیم که عملاً این سازمان اطلاع‌رسانی درستی درباره عملکرد خود در شرایط فعلی که بازارهای مختلف با افزایش قیمت و گران‌فروشی روبه رو هستند، نداشته است. وی ادامه داد: نمونه بارز این موضوع بازار خودرو است. وقتی خودروسازان می‌بینند سازمان حمایت هست اما به عنوان نهادی که مسؤول نظارت بر عملکرد خودروسازان در تمام موارد این صنعت شامل قیمت‌ها، گران‌فروشی‌، بدعهدی در تحویل‌ها و... است به وظایف خود عمل نمی‌کند، در افزایش قیمت و سایر تخلفات هر کاری که دل‌شان می‌خواهد می‌کنند. وی افزود: در این شرایط مردم نیز با این تصور که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اسم وجود داشته و جایگاه قانونی نیز دارد و بر عملکردها نظارت می‌کند؛ به دلیل اینکه سازمان حمایت با گران‌فروشی‌ها برخورد نکرده و حرفی نمی‌زند، قیمت‌ها را می‌پذیرند.
۳ هزار بازرس صنفی بزودی فعال می‌شوند
در همین حال رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بزودی تمام بازرسانی که در بخش‌های دیگر مشغول به کارند به بدنه صنعت، معدن و تجارت بازگردانده می‌شوند و در مجموع ۳ هزار بازرس خواهیم داشت. به گزارش مهر به نقل از وزارت صمت، عباس تابش گفت: امروز با گرانی مواجهیم که تاوان آن را اصناف می‌دهند. نباید حق کسانی که در اصناف زحمت می‌کشند، نادیده گرفته شود. کسانی که زحمت می‌کشند باید ثابت کنند اگر گران می‌فروشند به این دلیل است که گران می‌خرند. وی تصریح کرد: بزودی تمام بازرسانی که در بخش‌های دیگر مشغول به کارند به بدنه صنعت، معدن و تجارت بازگردانده می‌شوند و در مجموع ۳ هزار بازرس خواهیم داشت.


Page Generated in 0/0268 sec