printlogo


کد خبر: 209459تاریخ: 1398/2/24 00:00
چهارگوشه

ترامپ چین را تهدید کرد
رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال چندین توئیت چین را هدف حملات لفظی قرار داد و این کشور را تهدید کرد در صورتی که به یک توافق تجاری با آمریکا دست نیابد، بشدت آسیب می‌بیند. دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: من آشکارا به پرزیدنت شی (رئیس‌جمهور چین) و همه دوستانم در کشور چین می‌گویم اگر به یک توافق تجاری دست نیابید، این کشور به شکلی بسیار بد آسیب خواهد دید، زیرا شرکت‌ها مجبور به ترک چین خواهند بود. شما یک توافق فوق‌العاده داشتید که تقریبا کامل شده بود اما عقب‌نشینی کردید. ترامپ در توئیت‌های دیگری در این رابطه نوشت: دلیلی ندارد که مصرف‌کنندگان آمریکایی بهای تعرفه‌ها را بپردازند؛ تعرفه‌هایی که از امروز بر چین اعمال شد. اگر شما محصولات مورد نیاز را از یک کشور دیگر که تعرفه ندارد یا از داخل آمریکا خریداری کنید (که این بهترین گزینه است) دیگر تعرفه‌ای نباید بپردازید. این یعنی تعرفه صفر. بسیاری از شرکت‌هایی که تحت تأثیر تعرفه قرار گرفته‌‌اند در حال خروج از چین هستند و به ویتنام یا دیگر کشور‌های آسیایی می‌روند.

حفتر در مصر با آمریکایی‌ها دیدار کرده بود
یک منبع آگاه می‌گوید ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی که هفته گذشته به مصر سفر کرده بود، با مقامات آمریکایی هم دیدار کرده است. روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» بدون اشاره به نام این منبع نوشت که هیأت آمریکایی شامل مسؤولانی از وزارت دفاع و خارجه و فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا «افریکوم» بوده است. این روزنامه به نقل از یک مسؤول وزارت خارجه آمریکا نیز نوشت: مسؤولان دولتی آمریکا با شمار زیادی از رهبران لیبی و شرکای بین‌المللی رایزنی می‌کنند تا به منظور تحقق ثبات و بازگرداندن حفتر و السراج به میز مذاکرات اعمال فشار کنند. این مقام آمریکایی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، با اشاره به اینکه جنگ مستمر، غیرنظامیان بی‌گناه را در معرض خطر قرار داده است و زیرساخت‌های غیرنظامی را نابود می‌کند، گفت: صلح و ثبات دائمی در لیبی تنها از طریق را‌ه‌حل سیاسی محقق می‌شود. وی همه طرف‌های لیبی را به بازگشت به میز مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت کرد.

هشدار آمریکا به اتباعش در عراق
به فاصله کوتاهی پس از سفر ناگهانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و هیأت بلندپایه همراهش به بغداد، سفارت ایالات متحده در عراق به شهروندان آمریکایی در این کشور هشدار داد. به گزارش رویترز، سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد اتباع این کشور تا اطلاع ثانوی از سفر غیرضروری به عراق خودداری کنند. همچنین از آمریکایی‌‌های حاضر در بغداد خواست تا در مکان‌های عمومی حاضر نشوند. این هشدارها اگر چه به بهانه افزایش تنش‌ها از سوی وزارت خارجه ایالات متحده خطاب به اتباعش صادر می‌شود اما نگرانی‌‌های واشنگتن مشخصا پس از تهدید نیروهای تروریستی سنتکام مرکزی آمریکا توسط بسیج مردمی عراق و همزمان با تحرکات نظامی پنتاگون در خلیج‌فارس صورت می‌گیرد که وحشت آمریکایی‌ها از برخورد کشورهای منطقه را برملا می‌کند.

اخراج فله‌ای پناهجویان از آلمان
آلمان در 3 ماه نخست سال 2019  حدود 5613 پناهجو را اخراج کرده است. روزنامه دی‌ولت در گزارشی با استناد به پاسخ وزارت کشور آلمان به درخواست فراکسیون حزب چپ بوندستاگ (دی‌لینک) آماری را منتشر کرده که طبق آن از ژانویه سال جاری میلادی تا ماه مارس بیشترین تعداد عودت دادن پناهجویان از آلمان بویژه به مقصد کشورهای ایتالیا (600 مورد)، آلبانی ( 389 مورد)، گرجستان (352مورد) و مراکش (400 مورد) بوده است؛ حدود 5 هزار نفر با هواپیما اخراج شده‌اند. نه تنها چپ‌‌های آلمان انتقاد شدیدی به این روند اخراج‌‌های بالای پناهندگان وارد می‌کنند بلکه شورای اروپایی نیز این انتقاد را به آلمان وارد کرده است که در اخراج مهاجران از خشونت و رفتاری نامناسب و نامطلوب استفاده می‌کند. همچنین کمیته ضد شکنجه شورای اروپایی در گزارشی درخواست کرد که روش‌‌‌هایی را که در آن در افراد احساس درد شدید و خفگی ایجاد می‌شود باید متوقف شود. مثلا شرح داده شده که افغان‌ها در حالی که با یک پرواز چارتر از آلمان به کشورشان در حال اخراج بودند که 2 نفر دست و پاهای‌شان با کابل بسته شده بود و در معرض خشونت نیروهای پلیس قرار داشتند. یک افسر پلیس هم با دست گردن مردی را فشار می‌داد به گونه‌ای که نفسش به تنگ آمده بود.


Page Generated in 0/0061 sec