printlogo


کد خبر: 209469تاریخ: 1398/2/25 00:00
اخبار

رئیس مجلس: اروپا هیچ اقدامی درباره تعهداتش در برجام انجام نداد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود گذشت ۱۰ روز از فرصت 2 ماهه ایران به اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات برجامی‌شان هنوز هیچ اقدام عملی از سوی آنان در این‌باره مشاهده نشده است. مجلس شورای اسلامی صبح دیروز سه‌شنبه نشست غیرعلنی به ریاست علی لاریجانی داشت. در همین زمینه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس گفت: رئیس مجلس در این نشست عنوان کرد اروپایی‌ها در طول حدود یک سال گذشته از زمان خروج آمریکا از برجام اقدام عملی‌ای را درباره مسائل بانکی در قالب برجام صورت نداده‌اند و مهلت 2 ماهه ایران به آنها در واقع یک فرصت مجدد برای‌شان به شمار می‌رود. وی افزود: لاریجانی گفت با وجود گذشت 10 روز از فرصت 2 ماهه به اروپایی‌ها برای انجام اقدام عملی درباره تسهیل امور بانکی برای ایران در قالب برجام هنوز اقدام عملی از جانب آنها مشاهده نشده که البته 50 روز دیگر آنها برای این کار فرصت دارند.

عدم خرید نفت ایران توسط اروپا سیاسی است
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت بخرند، گفت: برخی از آنها هیچ منافعی در آمریکا ندارند و به نظر می‌رسد عدم خرید نفت از سوی آنها تصمیمی سیاسی است. به گزارش فارس، سیدکمال خرازی که به پاریس سفر کرده، با «لوئی امبر» خبرنگار روزنامه لوموند گفت‌وگو کرد. خبرنگار لوموند با بیان اینکه اروپایی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و اینستکس نیز به شما اجازه می‌دهد فقط محصولات و اقلام بشردوستانه دریافت کنید، از خرازی پرسید آیا این برای شما کافی است؟ که وی پاسخ داد: شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند از ایران نفت بخرند. برخی از آنان هیچ منافعی در آمریکا ندارند و لذا ترسی از تحریم‌ها ندارند. ایتالیا و یونان خریدهای نفتی‌شان را متوقف کردند، در حالی که آمریکا برای آنها معافیت‌هایی از تحریم‌ها قائل شده بود. این نشان می‌دهد این تصمیم (نخریدن نفت) سیاسی است.

به شورای امنیت برویم برجام از بین می‌رود
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت اگر اتحادیه اروپایی موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد، برجام از بین خواهد رفت و هر واکنشی از سوی تهران محتمل است؛ از جمله خروج از این توافق. به گزارش فارس، بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی، گفت: اگر اتحادیه اروپایی، موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم دیگر این معاهده پا برجا بماند. وی اقدامات اروپایی‌ها برای حفظ برجام از قبیل راه‌اندازی اینستکس یا SPV را ناکافی و فاقد کارایی خواند و افزود: اگر اتحادیه اروپایی این مساله را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم دیگر این معاهده پا برجا بماند. جمهوری اسلامی ایران، قطعا اقدامات جدی و محکمی را برای احقاق حق ملت خود انجام خواهد داد و هر واکنشی محتمل است. این واکنش ممکن است خروج از برجام یا هر چیز دیگری باشد، بنابراین، این مساله باید بین سران کشورهای عضو حل شود.

تکذیب ادعای رویترز درباره شرط ایران برای ادامه برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نقطه نظرات و مطالبات بحق ایران در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور به سران کشورهای باقیمانده در برجام به وضوح و با صراحت بیان شده است. به گزارش مهر، سیدعباس موسوی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای رویترز مبنی بر گره‌زدن ماندن در برجام از سوی ایران با فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، ضمن رد این خبرسازی اظهار داشت: نقطه نظرات و مطالبات بحق ایران در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور کشورمان به سران کشورهای باقیمانده در برجام به وضوح و با صراحت بیان شده است. موسوی خاطرنشان کرد: پرداختن به اینگونه خبرسازی‌ها و گمانه‌زنی‌های ناقص و غیردقیق در فضای رسانه‌ای و عمومی نه تنها سازنده نیست بلکه می‌تواند به تخریب فضای مورد نیاز برای یک دیپلماسی جدی در شرایط کنونی منجر شود.


Page Generated in 0/0155 sec