printlogo


کد خبر: 209490تاریخ: 1398/2/25 00:00
7 پهپاد یمنی با حمله به 2 ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان خط انتقال شرق به غرب را از کار انداختند
سایه انتقام یمن بر نفت سعودی
شاخص بورس عربستان در پی حملات اخیر 2 درصد افت کرد

حمله پهپادی تاریخی بامداد هشتم رمضان (14 مه) ارتش یمن به تاسیسات انتقال نفت عربستان، رژیم سعودی را خیلی از زودتر از آنچه تصور می‌شد از این توهم که در ماه عسل صادرات نفتی به سر می‌برد، بیرون آورد.
48 ساعت پس از آنکه دست کم 2 نفتکش عربستانی در راهروی دریایی میان بندر فجیره و تنگه هرمز دچار انفجار و آتش‌سوزی شدند، پرنده‌های بدون سرنشین یمنی در پاسخ به جنایت‌های بن سلمان و شرکایش علیه مردم مظلوم این کشور، ضربه‌ای هوشمندانه و حساب شده به خط انتقال نفت سعودی‌ها وارد آوردند. این باعث شد «خالد الفالح» وزیر انرژی سعودی و مترسک بن سلمان در راس آرامکو، کمتر از یک شبانه‌روز پس از اعلام اسقاط نفتکش‌هایش در دهانه خلیج‌فارس، دست به یک اعتراف تلخ دیگر بزند و خبر از متوقف شدن انتقال نفت صادراتی از غرب به شرق جزیره‌العرب بدهد. شبکه المیادین دیروز در خبری فوری از کاهش 2 درصدی شاخص بورس عربستان در پی حملات اخیر خبر داد. این تحول زمانی رخ داد که مقامات ریاض در حال جشن و پایکوبی برای  منقضی شدن تعلیق تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا بودند و در این خیال خام که می‌توانند با سوءاستفاده از فضای تحریم‌های ظالمانه، تولید روزانه نفت خود را تا 3/10 میلیون بشکه در روز یعنی 500 هزار بشکه بیش از نرخ تولید ماه آوریل خود افزایش دهند. صبح دیروز شبکه المسیره، ارگان جنبش انصارالله به نقل از منابع نظامی یمنی اعلام کرد
7 پهپاد تأسیسات حیاتی در عمق خاک عربستان را در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره مردم یمن هدف قرار داده‌اند. تجاوزی که طی 5 سال گذشته 50 هزار یمنی را قربانی کرده و 14 میلیون یمنی از جمله 7 میلیون کودک را در معرض مرگ بر اثر قحطی یا بیماری قرار داده است. مقام یگان هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هشدار داد: «در صورتی که حملات و محاصره ظالمانه ادامه پیدا کند برای ضربات سخت بیشتر آماده‌ایم».
پس از آن بود که شبکه العالم به نقل از خبرنگار میدانی خود اعلام کرد هدف‌های مزبور مشخصا انبارها و تاسیسات نفتی در بندر «ینبع» در ساحل دریای سرخ در غرب منطقه مدینه منور بوده‌اند. ساعتی بعد «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله به شبکه الجزیره گفت این حمله «در چارچوب توسعه دایره هدف‌های سعودی و اماراتی است» تا این دو دولت متجاوز در سیاست خود علیه یمنی‌ها بازنگری کنند.
اعتراف الفالح: امنیت انرژی جهان در خطر است
طرفه آنکه نخستین منبعی که جزئیات این حمله سنگین را منتشر کرد خود سعودی‌ها بودند. به گزارش خبرگزاری رسمی واس، سخنگوی سازمان امنیت رژیم سعودی دیروز اعلام کرد: «رأس ساعت 6 تا 5/6 صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی 2 ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» به صورت محدود هدف قرار گرفت».
پس از آن نوبت «خالد بن عبد العزیز الفالح» وزیر انرژی، صنعت و ثروت‌های معدنی عربستان بود که با عصبانیت بر صفحه تلویزیون دولتی سعودی ظاهر شود. او گفت: «2 ایستگاه پمپاژ نفت ویژه  لوله‌های نفتی شرق - غرب که نفت سعودی را از چاه‌های منطقه شرقی به بندر ینبع  منتقل می‌کرد، مورد حمله پهپاد‌های بمب‌گذاری شده قرار گرفت و این موضوع منجر به آتش‌سوزی در ایستگاه شماره 8 شد، این آتش‌سوزی خسارت‌های محدودی به جا گذاشت». به گفته الفالح شرکت آرامکو عملیات پمپاژ نفت در خط لوله 1200 کیلومتری مذکور را متوقف کرده تا پس از تعمیر خسارت‌های وارد شده به ایستگاه، وضعیت به حالت طبیعی خود بازگردد اما در هر شرایطی به صادرات نفت ادامه می‌دهد. سپس او با اشاره به بلایی که 2 روز پیش بر سر نفتکش‌های‌شان در دهانه خلیج فارس آمده بود، حمله علیه تأسیسات حیاتی این کشور را تنها متوجه عربستان ندانست و مدعی شد این حملات تأمین امنیت انرژی جهان و اقتصاد جهانی را هدف قرار می‌دهد. الفالح که روز دوشنبه نیز حوادث بندر فجیره را تهدیدی برای دریانوردی و امنیت جهانی دانسته بود، در حالی که آشکارا نمی‌توانست اضطراب خود را کنترل کند، در انتهای صحبت‌هایش از سر استیصال خواهان برخورد با حوثی‌های یمن و ایران شد. بدین ترتیب به زعم مقامات سعودی آنها در مواجهه با کوچک‌ترین اقدامات ممکن برای توقف صادرات نفت‌شان عاجز بوده و متوصل به دیگران می‌شوند.
اینک نیروی هوایی یمن
این هشداری جدی بود برای بن سلمان و بن زاید، 2 ماجراجوی جنایتکار ریاض و ابوظبی که 5 سال پیش وقتی وارد یمن ‌شدند ادعا کردند که 3-2 ماهه همه چیز تمام است اما حالا به نظر می‌رسد تازه بازی آغاز شده. حملات پهپادی صبح دیروز یمنی‌ها از آن جهت بر وزیر انرژی رژیم سعودی تا این حد گران آمده که این دومین بار ظرف 9 روز بود که انقلابیون یمن به تاسیسات نفتی عربستان در فاصله 900 کیلومتری از مرزهای شمالی کشورشان حمله می‌کردند. ینبع بزرگ‌ترین پایانه نفتی است که در حوالی کانال سوئز قرار گرفته و بخش مهمی از نفت اروپا و آمریکا از این نقطه در نفتکش‌ها بار‌گیری می‌شود. دوشنبه هفته پیش بود که برای نخستین‌بار و در میان غفلگیری سعودی‌ها، موشک‌های بالستیک یمنی این بندر را که در عین حال یک قطب گردشگری مهم در منطقه نجد در 300 کیلومتری شمال جده محسوب می‌شود هدف قرار دادند. صدای انفجارهای مهیب در این شهر باعث شد رژیم ریاض نتواند اصل خبر را تکذیب کند اما سانسوری گسترده درباره خسارات و تلفات این حمله توسط دستگاه رسانه‌ای حکومتی عربستان و رسانه‌های زنجیره‌ای غربی تطمیع شده توسط آن شکل گرفت. این حمله چند روز پس از رونمایی از نسل جدید موشک‌های انصارالله با عنوان «بدر اف» با قابلیت انفجار بالای سر هدف توسط  یگان موشکی ارتش یمن انجام شد. حال به دنبال حمله مجدد یمنی‌ها به ینبع این بار با روشی متفاوت و البته به مراتب دقیق‌تر با استفاده از پهپاد‌های انتحاری حاوی بمب، سعودی‌ها و شرکای آمریکایی، اماراتی و اسرائیلی‌شان بشدت خود را باخته‌اند.
انصارالله از آغاز ژانویه سال 2019 نوید «سال پهپادی» را به یمنی‌ها داده بود و چند عملیات مهم اخیر ارتش یمن از جمله حمله به مرکز تجمع فرماندهان ائتلاف سعودی و مزدوران‌شان در پایگاه العند، با پهپاد «قاصف» یا «مهاجم کی 2» انجام شده است. اول همین هفته نیز همین پهپادها عملیاتی علیه تجمعات نیروهای متجاوز در شهر «عسیر» عربستان انجام دادند که تلفات زیادی از دشمن گرفته بود. در همین ارتباط کارشناس نظامی شبکه المیادین نیروی پهپادی ارتش یمن را به مثابه موازنه جدیدی در آسمان این کشور علیه متجاوزانی دانست که عمدتا از راه هوایی به ملت یمن حمله می‌کنند.
مقام اطلاع‌رسانی یمنی: این خوشامدی به ناوهای آمریکایی بود!
در همین راستا  معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت مردمی یمن  در صنعا دیروز اعلام کرد  عملیات هشتم رمضان، تحولی منحصر به فرد بود که چندین پیام داشت. «فهمی الیوسفی» مهم‌ترین پیام‌ این حملات را چنین توصیف کرد: «کسانی که جز کلاشنیکف، سلاحی در اختیار نداشتند، امروز پهپادهایی می‌سازند که به عمق کشورهای عضو ائتلاف سعودی می‌رسد». او گفت: «ما برای دفاع از سرزمین‌مان آماده‌ایم و این پیشرفتی منحصر به فرد از نظر نظامی به‌رغم محاصره مستمر است. ما آن را بخشی از پیروزی بر نیروهای ائتلاف می‌دانیم، هر چه نبرد با دشمن طولانی‌تر شود، بر حجم پیشرفت و تولید سلاح و صلابت در مقابله نیز افزوده خواهد شد. ما از آمریکایی‌هایی که برای حمایت از سعودی این ناوگان‌ها را (به خلیج‌فارس) آورده‌اند، نمی‌ترسیم». معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن  ادامه داد: «شمارش معکوس برای سعودی به صدا در آمده، پهپاد‌های یمنی امروز به عمق این کشور می‌رسند و تأسیسات آن را هدف قرار می‌دهند. عربستانی که امروز زرادخانه نظامی بزرگی از بهترین سلاح‌های آمریکایی دارد، قادر به حافظت از خودش در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست. ارتشی که تا دیروز جز کلاشنیکف در اختیار نداشت، امروز پهپاد‌هایی می‌سازد که به امارات و عربستان می‌رسد». الیوسفی حمله روز 14 ماه مه را پیام خوشامدی به آمریکایی‌هایی دانست که به خلیج‌فارس آمده‌اند و همچنین پیامی برای سعودی‌ها. او تاکید کرد: «عربستان امروز در تیررس سلاح ما قرار دارد. ناوگان آمریکا نمی‌تواند از آل‌سعود حمایت کند که از تمام سلاح‌های آمریکایی برای هدف قرار دادن یمن استفاده کرد و نتوانست (حمله به) بانک اهداف خود را محقق کند».
 

انصراف ناو اسپانیایی از ورود به خلیج‌فارس
وزیر دفاع اسپانیا در اقدامی ناگهانی دستور خروج فوری ناوچه این کشور از دریای سرخ را که جزو ناوگروه آمریکایی بود صادر کرد. «مارگاریتا روبلس» دیروز با اعلام این فرمان اعلام کرد اسپانیا به اتحادیه اروپایی و دستگاه‌های بین‌المللی متعهد است. ناوچه «مندس نونیس – اف104»  با ۲۱۵ ملوان و خدمه جزو ناوگروهی بود که تحت فرماندهی ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن، برای عزیمت به مقصد خلیج‌فارس وارد آب‌های دریای سرخ شده بود. رسانه‌های اسپانیایی اعلام کردند طبق توافق مادرید و واشنگتن قرار بود که این ناوچه تا اکتبر امسال با ناوگروه آمریکایی مزبور همراه باشد اما متعاقب انفجار این هفته 7 نفتکش در دهانه تنگه هرمز و همچنین از بیم جنگ‌آفرینی بیهوده ترامپ، فرمان انصراف آن از ماموریت خلیج‌فارس صادر شد.


Page Generated in 0/0060 sec