printlogo


کد خبر: 209494تاریخ: 1398/2/25 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از دلایل استقبال کم مردم از فیلم‌‌های اکران رمضانی
حال نزار گیشه!

محسن شهمیرزادی: درحالی که یک هفته از آغاز اکران رمضانی فیلم‌‌های سینمایی می‌گذرد، فروش فیلم‌ها با افت چشمگیری روبه‌رو بوده به گونه‌ای که بسیاری از وضعیت گیشه اظهار نگرانی می‌کنند. هر چند افت فروش در ماه مبارک رمضان تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد اما سابقه گیشه در رمضان‌‌های گذشته نشان می‌دهد اکران رمضانی 98 با چالش جدی در فروش مواجه شده است، آن هم در شرایطی که با توجه به افزایش قیمت بلیت‌‌های سینما انتظار می‌رفت نسبت به سال گذشته گیشه از فروش بیشتری برخوردار شود اما وضعیت کنونی فرسنگ‌ها از وضعیت مطلوب خود فاصله دارد.
ضعیف‌ها در فصل میهمانی خدا!
از جمله مهم‌ترین دلایلی که اقبال به گیشه را تحت تاثیر قرار داده به فیلم‌‌های حاضر روی پرده بازمی‌گردد. از این میان 4 اثری که در ماه رمضان روی پرده رفته‌اند، 3 فیلم کارگردان اولی محسوب می‌شوند. این مساله حکایت از آن دارد که تهیه‌کنندگان نیز سرمایه‌‌گذاری چندانی روی اکران رمضانی نداشته‌‌اند و در چرخه معیوب اکران‌ها و انبوه فیلم‌‌های در صف اکران، تصمیم گرفته‌اند اثر خود را در این ماه روی پرده ببرند. همچنین نباید از نظر دور داشت که انبوه فیلم‌‌های پرفروش و پرمخاطب اکران نوروزی همچنان روی پرده هستند و قطعا آثار جدیدتر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. مهدی صباغ‌زاده از پخش‌کنندگان فیلم و کارگردانان سینما درباره ترکیب فیلم‌ها اظهار داشته است: «ماه رمضان فیلم‌های خوبی اکران نشده؛ اگر فیلم‌هایی را که عید فطر اکران می‌کنند الان نمایش می‌دادند، سینمای ایران فروش بهتری می‌داشت. مردم حوصله تماشای برخی از این فیلم‌ها را ندارند». همچنین محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده فیلم «وکیل مدافع» که به کارگردانی سلما بابایی، دختر شهید بابایی تولید شده، اظهار داشت تنها تهیه‌کننده راضی از اکران رمضانی خود او است، چرا که فضای این فیلم همسو با ماه رمضان است و مردم به دلیل طولانی بودن روز و باز بودن سینماها تا سحر فرصت بیشتری برای دیدن فیلم دارند.
همه نمی‌دانند!
اما اکران فیلم‌‌های متوسط و ضعیف را نمی‌توان تنها عامل رکود گیشه در ماه رمضان دانست. عمده تهیه‌کنندگان و صاحبنظران حوزه سینما، اطلاع‌رسانی ضعیف را از مهم‌‌‌‌‌ترین دلایل اقبال کم به سینماها در ایام ماه رمضان می‌دانند. طرح افطار تا سحر در سال‌‌های گذشته با جدیت بیشتری به اطلاع مخاطبان می‌رسید و از این رو سال‌‌های گذشته، سینما‌ها در زمان بعد از افطار پرشور‌‌‌‌‌‌تر از سال جاری به چشم می‌آمد. همچنین بلیت نیم‌بها تا پیش از افطار خدمت دیگری است که برای مخاطبان سینما در ماه رمضان ترتیب داده شده است. با این وجود به نظر می‌رسد امسال در امر تبلیغات و اطلاع‌رسانی کم‌کاری شده و از همین رو مخاطبان کمتری از این خدمات آگاهی دارند. رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی پیرامون این مساله اظهار داشت: «نکته اینجاست که چیدمان فیلم‌ها برای ماه رمضان بد نیست، بلکه یکی از علت‌های ضعف فروش در سینماها، تبلیغات بسیار کمی است که انجام شده است. در واقع اطلاع‌رسانی خوبی نشده و بیشتر کسانی که به سینما مراجعه می‌کنند، اطلاع ندارند بهای بلیت در سینماها تا افطار نیم‌بهاست». به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنها یک هفته از اکران رمضانی گذشته، تبلیغات مناسب برای فیلم‌ها و فصل اکران بتواند قدری از افول گیشه بکاهد.
رونق تلویزیون، افول گیشه
اگرچه اقبال به سینماها در فصل جدید اکران بسیار پایین‌‌‌‌‌‌تر از گذشته بود اما اصولا افول گیشه در این ایام به اقتضای ماه مبارک رمضان، بخش زیادی از مخاطبان سینما، ایام پیش از افطار را برای دیدن فیلم انتخاب نمی‌کنند. همچنین پس از افطار نیز با کنداکتور پرتراکم تلویزیون مواجه هستند که موجب می‌شود مردم دیدن سریال‌‌ و برنامه‌های سرگرمی‌محور همچون عصر جدید را به سینما رفتن ترجیح دهند. بنابراین جذابیت برنامه‌‌های تلویزیونی در مواجهه با فیلم‌‌های متوسط سینما به عنوان عاملی دیگر برای افول گیشه در این فصل به حساب می‌آید.
رمضان برای رمضانی‌ها
اگرچه کمدی‌ همواره به عنوان ژانری گیشه‌ای در هر مناسبتی مورد استقبال قرار می‌گیرد اما سایر فیلم‌ها به تناسب ایام وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کنند. ماه مبارک رمضان همواره با عنصر معنویت، اخلاق و دین همراه است و فیلم‌‌‌هایی که دور از این فضا هستند، در اکران رمضانی از اقبال چندانی برخوردار نمی‌شوند. محسن علی‌اکبری که خود را تنها تهیه‌کننده راضی در اکران رمضانی می‌داند پیرامون این مساله می‌گوید: «اتفاقاً به نظرم ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای اکران فیلم‌هایی مثل «وکیل مدافع» است، چون در این زمان انسان به خدا نزدیک می‌شود و این موضوع با فضای فیلم ما تطابق دارد».


Page Generated in 0/0064 sec