printlogo


کد خبر: 209514تاریخ: 1398/2/26 00:00
سفیر سابق انگلیس در خارطوم:
ریاض نظامیان سودان را برای جنگ یمن اجیر کرده ‌است

یک گروه سودانی خواهان اخراج سفیر سعودی از خارطوم به ظن دخالت در امور داخلی این کشور متشنج آفریقایی شد.
به گزارش اخبارالخلیج، گروه ناشناخته «سپاه بنیان مرصوص» در پیامی ضبط شده خطاب به شورای نظامی سودان اعلام کرده منتظر بازخواست «علی ‌بن‌ حسن‌ جعفر» سفیر سعودی در سودان و اخراج او از کشور به‌خاطر سخنانی است که وی در یک مراسم افطار خیابانی درباره نقش رژیم ریاض در تحولات اخیر سودان بر زبان آورده است.
این گروه در حالی که هنوز اعتراضات سراسری سودانی‌ها برای سرنگونی همه چهره‌های شاخص رژیم گذشته ادامه دارد، شورای نظامی را چنین تهدید کرده است: «اگر این کار (اخراج علی بن حسن جعفر) را نکنید، آنچه را که او بر زبان رانده، واقعیت به حساب خواهیم آورد. این شما نیستند که تغییرات را آن طور که ادعا می‌کنید، رقم زدید. اگر این کار را نکنید به خداوند قسم که شما (شورای نظامی) و سران سعودی چیزی را خواهید دید که درس عبرتی برای تاریخ و جهانیان باشد. و آنان که ظلم و ستم کردند بزودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی بازمی‌گردند».
در پی عزل عمرالبشیر، رئیس‌جمهور دیکتاتور سودان، هیات‌های نظامی سعودی، اماراتی و مصری برای تلاش در جهت کنترل روند تصمیم‌گیری در این کشور آفریقای شمالی به خارطوم سفر کردند.
روزنامه فایننشال تایمز 9 روز پس از سرنگونی البشیر نیز با اشاره به حمایت‌های مالی سعودی و امارات از شورای انتقالی نظامی سودان و تعهد کمک 500 میلیون دلاری ریاض و ابوظبی به بانک مرکزی سودان و همچنین کمک‌های غذایی، دارویی و فرآورده‌های نفتی برای حمایت از ذخیره نقدی در آستانه تمام شدن آن نوشت: «اپوزیسیون سودان بر لزوم تحویل قدرت به یک اداره مدنی در این کشور تاکید می‌کند اما امارات و عربستان از واگذاری قدرت از این شورا به یک نهاد غیرنظامی جلوگیری می‌کنند».
سفیر سابق انگلیس در سودان به فایننشال‌تایمز گفته است انگیزه اصلی حمایت شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس از شورای انتقالی نظامی این کشور در وهله اول با هدف باقی ماندن نیروهای سودانی در جنگ یمن است، چرا که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای انتقالی نظامی نقشی اساسی را در استقرار نیروهای سودانی در یمن در سال 2015 ایفا کرد. «روزالیند مارسدن» همچنین فاش کرده البشیر برای استقرار نیروهای سودانی در یمن، پول 4 سال را پیش می‌گرفت. با این وجود تحلیلگران این نشریه سیاسی - اقتصادی آمریکایی معتقدند حتی اگر کمک‌های جدید شیوخ نفتی خلیج‌فارس موقتا بحران اقتصادی در سودان را کاهش دهد اما التهابات سیاسی علیه حاکمان نظامی و خشم تظاهر‌کنندگان از دخالت خارجی را فرو نمی‌کاهد. از سوی دیگر، انتشار تصاویر حضور سفرای سعودی و امارات در منزل «صادق المهدی» رهبر حزب الامه سودان در ماه رمضان باعث افزایش حساسیت سودانی‌ها نسبت به دخالت‌های خارجی شده است. در این تصویر، «علی ‌بن حسن جعفر» سفیر سعودی و «حمد الجنیب» سفیر امارات در منزل صادق المهدی در کنار او و دختر و معاونش «مریم المهدی» دیده می‌شوند.


Page Generated in 0/0065 sec