printlogo


کد خبر: 209532تاریخ: 1398/2/26 00:00
روز گذشته به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد
دادگاه متهمان پدیده در ایستگاه چهارم

 چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به شرکت پدیده روز گذشته به ریاست قاضی منصوری برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در ادامه محاکمه متهمان اخلال در نظام اقتصادی، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، با حضور جمعی از شکات، سهامداران، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات دولتی، وکلای مدافع متهمان، اصحاب رسانه و مطبوعات و وکلای شکات به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد. این پرونده در حال حاضر دارای ۲۲ متهم (3 متهم اصلی و تعدادی متهم دیگر) و بیش از ۱۰۰ جلد بوده و همچنین پیگیری‌های قانونی درباره تخلفات احتمالی برخی مسؤولان که در انجام وظایف خود قصور داشته‌اند نیز مفتوح است. اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری از طریق تبلیغات گسترده و خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده، تصاحب و حیف و میل اموال مردم و ارائه گزارش خلاف واقع از جمله اتهامات متهمان این پرونده قضایی است. طبق آمار موجود بیش از یکصد و ۳۰ هزار سهامدار در این شرکت سرمایه‌‌گذاری کرده‌ و افراد زیادی هم در جریان تخلفات مسؤولان این شرکت دچار مشکلات فراوانی شده‌اند. لازم به ذکر است نخستین جلسه محاکمه متهمان پرونده پدیده، یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه برگزار شده بود. در ابتدای جلسه دیروز و پس از انجام مواجهه حضوری بین متهمان و کارشناسان حاضر در صحن دادگاه، یکی از وکلای جمعی از شکات، شکایت و مطالب خود را ارائه کرد. همچنین به دستور رئیس دادگاه، تعدادی از نمایندگان جمعی از شکات حاضر نیز به بیان شکایت خود علیه متهمان پرونده پرداختند. در ادامه رئیس جلسه از شکات این پرونده خواست لوایح خود را به دفتر دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد تسلیم کنند.
تشکیل شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات
در ادامه جلسه دیروز، رئیس دادگاه از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی خواست کیفرخواست متهم محمدرضا ریاحی، فرزند علی‌اصغر را قرائت کند. مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، تصاحب و حیف و میل اموال مردم و تشکیل شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه از جمله اتهامات نامبرده طبق کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد است. پس از قرائت کیفرخواست، متهم محمدرضا ریاحی خطاب به دادگاه گفت: شرکت پدیده از سال ۱۳۹۲ وارد بحران شد و چنانچه دادستانی به موضوع ورود نمی‌کرد، شاهد مشکلات بسیار بیشتری می‌بودیم. متهم ریاحی در پاسخ به سوال دادگاه مبنی بر نحوه قیمت‌‌گذاری سهام شرکت پدیده گفت: تعیین ارزش قیمت سهام توسط آقای پهلوان انجام می‌شد، ضمن اینکه رقابت با چند شرکت دیگر تشدید‌کننده تخلفات در زمینه تعیین ارزش سهام بود. در این هنگام نماینده دادستان با اشاره به اقاریر صریح متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی، خواستار پخش کلیپ سخنان متهم در جمع سهامداران شد که این درخواست با موافقت رئیس دادگاه مواجه شد.
تبلیغات غیرواقعی برای افزایش قیمت حبابی سهام
پس از پخش مستندات ارائه شده توسط نماینده دادستان و پخش کلیپ سخنرانی متهم ریاحی در جمع سهامداران، قاضی منصوری از نماینده دادستان خواست کیفرخواست متهم احسان محسنی‌ثانی فرزند محمدرضا را قرائت کند. طبق این گزارش متهم محسنی‌ثانی به‌واسطه انجام تبلیغات غیرواقعی در راستای بالا بردن کاذب قیمت سهام پدیده نقش داشته است و طبق کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، نامبرده متهم به معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع بزه و ارائه طریق ارتکاب جرم و تحصیل مال از طریق نامشروع است. نماینده دادستان درباره نحوه عملکرد متهم محسنی‌ثانی گفت: نامبرده به تبلیغات غیرواقعی برای پدیده جهت افزایش حبابی قیمت سهام مبادرت می‌کرده و به‌رغم الزام قانونی به‌عنوان «سهامی خاص» در تبلیغات اشاره‌ای نمی‌شود، حال آنکه طبق قانون ذکر آن در تبلیغات الزامی بوده است. با توجه به اظهارات متهم محسنی‌ثانی، حسابرس ویژه پرونده با کسب اجازه از محضر رئیس دادگاه و در واکنش به سخنان متهم گفت: متهم تعداد زیادی سهام هدیه به صورت رایگان از این شرکت دریافت کرده است. پس از انجام مواجهه حضوری بین وکیل جمعی از شکات و ارائه سخنان نماینده دادستان و وکیل مدافع متهم، قاضی منصوری ادامه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده را به صبح امروز موکول کرد. در پایان چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان شرکت موسوم به پدیده، جمعی از سهامداران از سعه‌صدر دادگاه در استماع سخنان شکات و جدیت مسؤولان قضایی در زمینه اجرای قانون تقدیر و تشکر کردند.


Page Generated in 0/0064 sec