printlogo


کد خبر: 209619تاریخ: 1398/2/29 00:00
معاون وزیر آموزش و پرورش: باید برنامه‌های فرهنگی مدارس را تغییر دهیم
برکناری 2مدیر مدرسه به خاطر کلیپ‌های ناهنجار

گروه اجتماعی: انتشار تصاویری از پخش موسیقی با محتوای نامناسب در مدارس بار دیگر نقص‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش را نمایان کرد. نبود برنامه‌ریزی برای امر پرورش و تبدیل مدارس به بنگاه‌های آموزشی که دانش‌آموز فقط باید در آن به شیوه‌ای خاص درس را حفظ کند و عواملی از این دست حتی وزیر آموزش‌وپرورش را تا یک قدمی پاسخگویی در مجلس شورای اسلامی هم برد. حالا این وزارتخانه بعد از یک رسوایی به تمام معنا خبر از برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای مانند تئاتر، اردو و سرود دانش‌آموزان داده است اما سوال اینجاست تا پیش از پخش این کلیپ‌های ناهنجار چرا به فکر چنین برنامه‌هایی نبوده است؟ معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید اصلی‌ترین متولیان پرورش مدارس، در حد زدن اطلاعیه به دیوار فرصت دارند. وقتی در روزهایی نه چندان دور گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حذف پست معاونت پرورشی در مدارس بود، نباید انتظار بیش از این داشت. نکته جالب درباره انتشار کلیپ‌های ناهنجار در مدارس اینکه وزیر آموزش‌‌وپرورش در برابر این اتفاق سراسیمه خبر از پیگیری پلیس فتا داد!
 بچه‌ها موسیقی را حفظ بودند!
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه پیگیر این موضوع هستیم، گفت: وقتی بخواهیم یک گروه سرود را تربیت کنیم، یک هفته کار می‌کنیم که متن را یاد بگیرند؛ چطور می‌شود تا در مدرسه آهنگ را می‌گذارند، دانش‌آموزان شروع به خواندن می‌کنند. بعد دیگر این مسأله آن است که نشان می‌دهد در فرهنگ عمومی جامعه، فضای مجازی حاکم شده و در فضاهایی که فرصت پیدا می‌کند، خود را نشان می‌دهد. علیرضا کاظمی افزود: نباید انگشت اتهام را به سمت آموزش‌و‌پرورش گرفت؛ اگر همه به بیان ضعف‌های آموزش‌و‌پرورش بپردازند، بازی در زمین دشمن است؛ شک نکنید. کار فرهنگی محصول تنها بنده نیست، بلکه بنده در حد خودم مسؤول هستم. 40 سال در این کشور کار فرهنگی شده است و خروجی آن، این است؛ پس مقصر همه دستگاه‌های فرهنگی هستند. اگر قرار است کسی را محکوم هم کنیم، همه دستگاه‌های فرهنگی در این قضیه مقصرند. کاظمی اظهار داشت: اول اینکه آموزش‌و‌پرورش در این جریان مقصر اصلی نیست، بلکه این مسأله را باید در خانواده و جامعه پیگیری کنید و نکته دوم اینکه در شرایطی که دشمن، آموزش‌و‌پرورش را مورد هجمه قرار داده است، نباید در زمین دشمن بازی کنیم و باید به آموزش‌و‌پرورش کمک کنیم. معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بررسی‌های ما نشان داد این کلیپ‌ها ۱۵ مدرسه را نشان می‌دهد، البته آیا هر کلاسی، مدرسه است؟ اینگونه نیست! بلکه برخی آموزشگاه هستند و برخی اصلا ربطی به آموزش‌و‌پرورش ندارند.
 تنها 15 کلیپ بود
وی با بیان اینکه از ۱۵ کلیپ، ۷ کلیپ در مدرسه و ۳ کلیپ در فضای کلاسی است، گفت: بر اساس دستور مقام عالی وزارت در حال شناسایی مدارس هستیم، البته فضا یک جوری است که ممکن است شناسایی نشوند ولی تعدادی از مدارس شناسایی شده و در دستور برخورد قرار گرفته است.
کاظمی گفت: ابلاغ ۲ مدیر لغو شده و بقیه هم در حال رسیدگی است، البته ما توضیح خواستیم که راستی‌آزمایی کنیم و حتی بازدید میدانی در حال انجام است؛ حتی یک مورد تخلف در آموزش‌و‌پرورش را نه می‌پذیریم و نه توجیه می‌کنیم. معاون وزیر آموزش‌وپرورش اظهار داشت: امروز میزان حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی نزدیک به 5/3 ساعت است اما میانگین حضور دانش‌آموز در مدرسه در طول سال و با اضافه شدن تابستان و ایام عید چیزی حدود 5/2 ساعت است، یعنی بچه‌ها بیشتر از آنکه در اختیار مدرسه باشند در اختیار فضای مجازی هستند و از آنجا تأثیر می‌پذیرند، پس در این حوزه باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی کنیم. 
برنامه‌های پرورشی بعد از این
وی در پاسخ به این سوال که معاونان پرورشی چه میزان زمان برای فعالیت با دانش‌آموزان دارند، گفت: هیچ! دانش‌آموز از ساعت ۸ صبح که به مدرسه می‌آید سر کلاس است و زنگ‌های تفریح هم صرف خوردن و آشامیدن می‌شود؛ مربی تربیتی ممکن است یکسری اطلاعیه‌ را به دیوار بزند یا مراسمی را در مناسبت‌های مختلف برگزار کند. می‌خواهم بگویم حوزه پرورشی در مدارس میدان فعالیت کمتری دارد و فعالیت‌های پرورشی ما معمولا خارج از مدرسه است؛ در محیط‌ کانون‌های تربیتی و دارالقرآن‌ها، در مسابقات فرهنگی و هنری و اردوها. وی گفت: به دنبال این هستیم که ظرفیت تئاتر مدارس را احیا کنیم؛ شعار ما این بوده است که هر مدرسه یک گروه سرود و یک گروه تئاتر داشته باشد. دانش‌آموزان می‌توانند در زنگ تفریح، تئاتر برگزار کنند، دیگر دانش‌آموزان را شاد کنند و سرودهای بومی و ملی و دینی را اجرا کنند. در این راستا برای تئاتر مدرسه‌ای ۲۰ کتاب را طراحی کرده‌ایم تا مربی مدرسه، دستش خالی نباشد. ضمن اینکه سرود هم مبتنی بر سرودهای خود کتاب‌های درسی و سرودهای‌ ملی طراحی و تولید کرده‌ایم و در اختیار مدارس قرار داده‌ایم. معاون وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: از دیگر برنامه‌ها، تقویت فعالیت‌های اردویی است؛ ما امسال طرح اردوهای درون‌منطقه‌ای را طراحی کردیم، زیرا بهترین فعالیت‌های شادی‌بخش، فعالیت‌های اردویی است و نباید غافل شویم. دانش‌آموز بهترین مهارت‌ها را در اردو یاد می‌گیرد و روحیه‌اش شاد می‌شود، البته باید کاملاً هدفمند باشد.


Page Generated in 0/0200 sec