printlogo


کد خبر: 209683تاریخ: 1398/2/30 00:00
چهارگوشه

تکذیب ورود زره‌پوش‌های ترکیه‌ای به طرابلس
برخی منابع در طرابلس لیبی اخبار مربوط به ورود محموله سلاح و زره‌پوش‌ها از ترکیه به طرابلس را تکذیب کردند و گفتند: اخبار منتشر شده مبنی بر ورود محموله سلاح و خودروهای زرهی از ترکیه به لیبی کذب است. این منابع در ادامه از دفع حمله نیروهای ارتش حفتر خبر دادند و اعلام کردند که نیروهای دولت وفاق ملی موفق به تسلط بر مناطق جدیدی در اطراف فرودگاه طرابلس شده‌اند. منابع وابسته به دولت وفاق ملی از ادامه عملیات ضد نیروهای حفتر خبر دادند. شایان ذکر است که برخی منابع روز شنبه از ورود محموله بزرگ سلاح و زره‌پوش‌های ترکیه‌ای خبر دادند که با یک کشتی از شمال ترکیه به بندر طرابلس وارد شده است.

ترزا می ‌پیشنهاد جدیدی به پارلمان ارائه می‌دهد
نخست‌وزیر انگلیس یکشنبه یادداشتی با موضوع بریگزیت در روزنامه ساندی‌تایمز منتشر کرده است. ترزا می در این یادداشت از ارائه یک پیشنهاد جدید برای نمایندگان پارلمان انگلیس خبر داده و ابراز امیدواری کرده که این طرح بتواند رأی مثبت آنها و در نهایت تحقق بریگزیت را به دنبال داشته باشد. کارشناسان بر این باورند که حمایت از کارگران از جمله گزینه‌هایی است که نخست‌وزیر انگلیس به آن پرداخته است. بریگزیت باید مورد موافقت همه گروه‌های سیاسی در پارلمان انگلیس قرار گیرد. پیش‌تر قرار بود بر اساس توافق اولیه میان لندن- بروکسل، انگلیس تا پایان ماه مارس اتحادیه اروپایی را ترک کند اما به واسطه ۳ بار رأی منفی پارلمان این کشور، تحقق بریگزیت با تعویق روبه‌رو شد.

روزنامه کویتی نوشت 
دودستگی شورای همکاری خلیج‌فارس
روزنامه کویتی «القبس» از شکاف و دودستگی در میان کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس در آستانه نشست فوق‌العاده مکه خبر داد و تلویحا عقلانیت رهبران جنگ‌طلب آمریکا و عربستان را زیر سوال برد. این روزنامه به نقل از این منابع دیپلماتیک خلیجی نوشت: «3 کشور عضو شورای همکاری خلیج [فارس] با جنگ علیه ایران مخالف هستند و در مقابل 3 کشور دیگر موافق این جنگ هستند که اختلاف دیدگاه بین اعضای شورا را نشان می‌دهد. ما اطمینان داریم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو تمایل دارد و به دنبال جنگ نیست، بلکه هدف او حصول توافق جدید هسته‌ای، جلوگیری از افزایش توان موشکی ایران و مهار بازوهای تهران در منطقه است». برخی منابع عربی نیز آمادگی برای اعلام طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را بی‌ارتباط با تنش کنونی بین آمریکا و ایران ندانستند و گفتند که «تشدید نزاع آمریکا با ایران به این امر نیز مربوط است، چرا که ایران و متحدان آن در منطقه بشدت با این معامله مخالف هستند».

خودمحاصره‌بینی سعودی‌ها
وزیر سابق خارجه سعودی بار دیگر به قطری‌ها حمله کرد تا ثابت شود شکاف در شورای همکاری خلیج‌فارس به قدری جدی است که رژیم ریاض دیگر امیدی به احیای آن ندارد. به گزارش واس، خبرگزاری رسمی سعودی، عادل الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت خارجه سعودی گفت: «قطر یکی از کشورهای شورای همکاری است اما به کشورهای این شورا خدشه وارد کرد. به قطر اجازه نخواهیم داد از افراط‌گرایی و تروریسم حمایت و در امور داخلی ما دخالت کند». الجبیر ادامه داد: «قطر باید درک کند دیگر نمی‌تواند به همان سیاستی که از 20 سال قبل در پیش گرفته است، ادامه دهد. ما خواهان خیر و خوبی برای ملت قطر هستیم. ما نمی‌خواهیم که قطر از تروریسم حمایت کند. ما می‌خواهیم که قطر در کنار ما در صلح زندگی کند». البته الجبیر به عنوان سگ خانگی بن‌سلمان، ولیعهد جاه‌طلب عربستان هفته پیش هم در اظهاراتی تحریک‌آمیز علیه قطر، محاصره هوایی، زمینی و دریایی این شیخ‌نشین را حق حاکمیتی سعودی خوانده بود. اظهارات جدید الجبیر علیه دوحه از آن جهت احمقانه به نظر می‌رسد که سعودی‌ها پس از حوادث تاسیسات نفتی‌شان در نجد و انفجارهای بندر الفجیره امارات، همزمان اتهاماتی درباره خدشه‌دار کردن امنیت‌شان به ایران و یمن هم وارد کرده‌‌‌اند. بدین ترتیب رژیم ریاض پذیرفته که توسط کشورهایی متخاصم محاصره شده ‌‌است و این با ژست مقتدرانه بن‌سلمان در تضاد کامل است.


Page Generated in 0/0049 sec