printlogo


کد خبر: 209696تاریخ: 1398/2/31 00:00
«وطن امروز» از تداوم سیر کاهش نرخ ارز در هفته جاری گزارش می‌دهد
بازی حباب‌ها!
خالی شدن حباب، نرخ دلار را از کانال 15 هزارتومان به کانال 13 هزار تومان رساند

گروه اقتصادی: روند کاهشی قیمت ارز که از نیمه هفته گذشته شروع شده بود، دیروز هم ادامه داشت و قیمت دلار را وارد کانال 13 هزار تومان کرد. در کنار این، ارزهای رایج دیگر، طلا و سکه هم کاهش چشمگیری داشتند.
به گزارش «وطن‌امروز»، حال و هوای بازار ارز در روزهای اخیر بسیار پرالتهاب است؛ دلال‌ها سراسیمه در حال خرید هستند، برخی شهروندان ارزهای خانگی خود را آورده‌اند برای فروش، صرافی‌های بانکی در حال فروش هستند و در نهایت صرافی‌های شخصی به دلیل اینکه نمی‌توانند با قیمت ارزهای مداخله‌ای در فروش رقابت کنند، ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند. این خلاصه‌ای از وضعیت بازار ارز است. اغلب فعالان این بازار ریزش قیمت ارز را با توجه به تزریق‌های بانک مرکزی تا کانال 12 هزار تومان هم پیش‌بینی می‌کنند اما بر این باورند جهش بعدی مطمئنا سد کانال 16 هزار تومان را رد خواهد کرد. آنچه با اطمینان می‌توان از آن سخن گفت حضور بانک مرکزی در بازار ارز است. بانک مرکزی با قیمت‌هایی پایین‌تر از واحدهای فروشنده شخصی عنان کار بازار را به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در دست گرفته است. یکی از اتفاقات جالب این روزهای بازار گمانه‌زنی از بازار متشکل ارزی است، فعالان بازار بر این باورند با شروع به کار این سالن حراج ارزی، احتمال کاهش قیمت ارز وجود دارد. آنها بر این باورند بانک مرکزی حداقل برای القای اینکه بازار متشکل ارزی توانسته بازار را مدیریت کند، تمام تلاش خود را جهت کاهش قیمت می‌کند.
درهم مداخله‌ای
یکی از رسانه‌های نزدیک به بانک مرکزی ضمن تایید حضور بانک مرکزی در بازار ارز، خبر از تزریق با حجم بالای درهم امارات در بازار داده است. این رسانه نوشت: در حالی آمریکایی‌ها تلاش کردند با فشار درهمی، بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهند که ورود پرقدرت بانک مرکزی به بازار، این تلاش‌ها را خنثی کرد و قیمت دلار کاهش یافت. مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین علت کاهش قیمت دلار در بازار ارز ایران به سیاست بانک مرکزی
در حوزه درهم مربوط می‌شود. حضور پرقدرت بانک مرکزی از چند روز قبل در بازار درهم موجب شده بازار ارز شاهد افت قیمت‌ها باشد. برخی فعالان اقتصادی می‌گویند میزان مداخله بانک مرکزی در روزهای اخیر قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست؛ بانک مرکزی این روزها با قدرت خاصی وارد بازار شده است. یکی از این فعالان می‌گوید: بعد از فشار آمریکا در بازار درهم در فروردین 98 تصور این بود التهاب شدیدی در قیمت‌ها داشته باشیم ولی اتفاقات اخیر نشان می‌دهد نه‌تنها بانک مرکزی تحت تأثیر فشار آمریکایی‌ها ضعیف نشد، بلکه با قدرت بیشتری در بازار حاضر شد. شایان ذکر است هر روز صبح نرخ تبدیل درهم امارات - ارز کاملاً الصاق‌شده به دلار آمریکا - به ریال ایران در بازار دوبی به دست می‌آید. در تهران بر اساس خروجی نرخ فوق، نرخ فردایی دلار تهران محاسبه می‌شود و بعد نرخ نقد تهران از روی نرخ فردایی به دست می‌آید.
 طلا هم ارزان شد
در کنار ریزش قیمت ارز، سکه و طلا هم افت قیمت محسوسی داشت تا حدی که رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت:  قیمت سکه نسبت به ۱۰ روز قبل ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. محمد کشتی‌آرای با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت ارز، طلا و سکه در بازار آزاد، گفت: روند کاهشی قیمت‌ها در حالی در بازار کماکان ادامه دارد که قیمت‌ها روز گذشته هر 15 دقیقه یکبار کاهش پیدا می‌کرد. این فعال بازار طلا و سکه ضمن تاکید بر کاهش پله‌ای قیمت‌ها در این بازار تصریح کرد:  فروشنده‌ها در بازار بیشتر از خریداران هستند و همین امر موجب افزایش عرضه و شتاب کاهش قیمت‌ها شده است. کشتی آرای افزود قیمت سکه نسبت به 3-2 روز قبل 265 هزار تومان کاهش یافته است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از افزایش حباب سکه هم خبر داد و گفت: قیمت سکه نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت بیشتری نشان می‌دهد و ریزش قیمت طلا بیشتر از سکه است. به همین دلیل حباب سکه نسبت به روزهای قبل کاهش یافته و به 570 تا580 هزار تومان رسیده است. بر این اساس سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دیروز 4 میلیون و 750 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 650 هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.
 بازار  متشکل خیالی
بیش از یک هفته پیش بود که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در هفته گذشته خبر داد!  بر اساس گفته او قرار بود این بازار در هفته‌ای که گذشت راه‌اندازی شود اما این کار اجرایی نشد. البته پیش از این بانک مرکزی نیز به طور تقریبی، راه‌اندازی و آغاز فعالیت این بازار را در هفته گذشته اعلام کرده بود اما خبری از ایجاد این بازار نیست و صحبتی هم درباره زمان اجرایی شدن آن به میان نیامده است. بانک مرکزی تاریخ دقیقی را برای راه‌اندازی این بازار ارائه نکرده و صرفاً به طور تقریبی زمان راه‌اندازی آن را به میان آورده است اما انتظار می‌رفت با توجه به اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، این بازار در هفته گذشته راه‌اندازی شود. این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌توانیم زمانی برای آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی اعلام کنیم، اظهار کرد: از نظر ما بانک مرکزی اقدامات مربوط به خود را برای این بازار انجام داده، قانون آن را نیز ابلاغ کرده و شرکت مربوطه را نیز تأسیس کرده و اکنون ادامه این موضوع در اختیار این شرکت خواهد بود. همتی افزود: ما نمی‌توانیم زمانی برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی اعلام کنیم، چرا که اقدامات اجرایی این بازار دیگر مربوط به ما نیست و بانک مرکزی کار خود را در این زمینه کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی، عملاً متولی تشکیل این شرکت و بازار متشکل ارزی به شمار می‌رود و باید به عنوان نهاد نظارت‌کننده بر این بازار فعالیت کند، بنابراین بانک مرکزی پس از انجام اقدامات اولیه باید در زمینه ادامه فعالیت این شرکت نیز پاسخگو باشد.
قیمت دلار حباب دارد
در همین حال عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید از آنجایی که دلار جایگاه خود را از دست داده ، شاهد کاهش قیمت آن هستیم. غلامعلی جعفری‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به کاهش حدود هزار تومانی نرخ دلار در هفته اخیر، اظهار داشت: کاهش قیمت دلار را نباید به عنوان موفقیت کسی دانست، چرا که تنها دلیل کاهش این نرخ آن است که در حال حاضر قیمت دلار 2 برابر ارزش واقعی بوده و حباب دارد. وی ادامه داد: تقاضا برای خرید دلار بشدت کاهش پیدا می‌کند، چرا که دیگر مسافرت و هزینه‌ها در خارج از کشور به صرفه نیست.
ارز نیمایی حذف نمی‌شود
گفتنی است در حالی شایعه حذف ارز نیمایی در محافل خبری مطرح شده است که یک مقام رسمی در بانک مرکزی این شایعه را از اساس رد کرد. یک مقام رسمی در بانک مرکزی در پاسخ به تسنیم که آیا قرار است ارز نیمایی به بازار آزاد نزدیک و در نهایت حذف شود؟ گفت: این موضوع اصلاً صحت ندارد و ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرات نشان می‌دهد سامانه نیما به قوت خود باقی است.


Page Generated in 0/0058 sec