printlogo


کد خبر: 209722تاریخ: 1398/2/31 00:00
اخبار

ترامپ بدون هماهنگی با فلسطینی‌ها کنفرانس سرمایه‌‌گذاری در فلسطین برگزار می‌کند
معامله قرن در اغما
دونالد ترامپ در اقدامی عجیب و مغایر قوانین بین‌المللی و صرفا در جهت احیای جنازه طرح شکست‌خورده «معامله قرن» بدون هماهنگی با هیچ یک از طرف‌‌های فلسطینی قصد دارد کنفرانسی بین‌المللی برای سرمایه‌‌گذاری در فلسطین برگزار کند. کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده اواخر ماه ژوئن در بحرین یک کنفرانس بین‌المللی برای تشویق کشورها به سرمایه‌‌گذاری در اراضی فلسطینی برگزار خواهد کرد. رسانه‌ها این حرکت را نخستین گام در راستای طرح پیشنهادی دولت ترامپ یعنی «معامله قرن» به بهانه صلح خاورمیانه در حوزه اقتصادی می‌دانند که در کنار ایالات متحده از حمایت رژیم‌‌های صهیونیستی و سعودی برخوردار است. سال گذشته در آستانه هفتادمین «روز نکبت»- سالگرد تاسیس رژیم اشغالگر قدس- بود که رئیس‌جمهور آمریکا وعده یک بسته پیشنهادی برای صلح خاورمیانه را داد اما هنوز هیچ جزئیاتی از آن به طور رسمی ارائه نشده است. ترامپ سپس مرداد پارسال گفت که اسرائیلی‌‌ها در این طرح «هزینه» و فلسطینی‌ها «چیزهای خیلی خوبی» دریافت می‌کنند!
به گزارش رویترز، مقامات واشنگتن وعده برگزاری این گردهمایی تشریفاتی را با حضور نمایندگان دولت‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ در منامه داده‌‌اند اما هنوز نام هیچ کشور یا شرکتی مشخص نیست و قرار است داماد صهیونیست ترامپ «جرد کوشنر» برای هماهنگی‌‌های لازم در این زمینه راهی خاورمیانه شود. اما اعلام برگزاری کنفرانس سرمایه‌‌گذاری در فلسطین از سوی کاخ سفید در حالی است که تقریبا هیچ ارتباط رسمی بین ایالات متحده و تشکیلات خودگردان یا دولت غزه به عنوان نمایندگان حاکمیت فلسطینی در شرق و غرب اراضی اشغالی وجود ندارد. ترامپ برای پر کردن نقص قانونی کنفرانس مزبور، آن را حرکتی اقتصادی «برای تشویق به سرمایه‌‌گذاری در نوار غزه و کرانه باختری در روزهای 25 و26 ژوئن» دانسته است، حال آنکه مشخص نیست که از سوی برگزار‌کنندگان آن نمایندگان مردم فلسطین چه طرف‌‌‌هایی هستند؟ در حالی که حماس و گروه‌‌های مقاومت اسلامی فلسطین در غزه این طرح را بایکوت کرده‌‌اند، محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان اعلام کرده که از سوی آمریکا یا بحرین هیچ مشورتی در این‌باره با کابینه او انجام نشده است. در همین حال روزنامه «القدس» فاش کرد که به‌رغم اقدامات ایذایی ترامپ نظیر این کنفرانس برای احیای جنازه «معامله قرن»، دولت آمریکا اعلام این طرح به شکل رسمی را به‌خاطر عدم استقبال بین‌المللی تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخته است. این روزنامه فلسطینی به نقل از جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ در مصاحبه‌ای اختصاصی با این نشریه نوشت که کاخ سفید بزودی در این‌باره اطلاعیه‌ای صادر خواهد کرد. کوشنر در این گفت‌وگو همچنین «کارگاه اقتصادی‌ بین‌المللی در منامه» را بخش اول طرح صلح خاورمیانه دانسته که هدف از آن تبادل دیدگاه‌ها، بررسی استراتژی‌ها و جلب حمایت از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است که می‌توان آنها را از طریق طرح صلح آمریکایی- اسرائیلی حاصل کرد. این اظهارات به منزله تناقض‌گویی کوشنر است، چرا که او در ماه‌‌های ابتدایی سال 2019  تصریح کرده بود که معامله قرن پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید در رژیم صهیونیستی اعلام خواهد شد.


صهیونیست‌ها دور غزه  خاکریز می‌سازند
غوغای موشک‌های مقاومت در جریان جنگ 2 روزه «آخر شعبان»، رژیم صهیونیستی را به طور جدی به تکاپو انداخته است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» دیروز از  ایجاد  خاکریزهای شنی در یکی از راه‌های ارتباطی شمال نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی خبر داد تا به زعم کارشناسان نظامی رژیم، مانعی در برابر «موشک‌های ضدتانک» شلیک شده از غزه  باشد. این روزنامه عبری نزدیک به دولت نتانیاهو در این باره نوشت: «صحبت از مسیری مرکزی است که روزانه صدها خودروی نظامی و غیرنظامی از آن عبور می‌کنند و در برابر تهدید تیراندازی مستقیم از شمال نوار غزه قرار دارد». این تمهیدات پس از آن رخ می‌دهد که در جنگ 2 هفته پیش، مقاومت اسلامی فلسطین با یک فروند موشک ضد تانک، یک خودروی نظامی صهیونیستی را در حاشیه بزرگراه مزبور و درست در کنار خط آهن هدف قرار داد که  منجر به هلاکت یک صهیونیست شد.


Page Generated in 0/0041 sec