printlogo


کد خبر: 209755تاریخ: 1398/3/1 00:00
اخبار

آرامش دلاری در بازار
در جریان روند کاهشی نرخ ارز در بازار دیروز، قیمت دلار در بازار آزاد به نرخ صرافی‌های بانکی نزدیک شد و معاملات با اختلاف ناچیزی در جریان بود. دیروز در حالی قیمت دلار در بازار آزاد 13800 تومان بود که صرافی‌‌های بانکی نیز آن را 13750 تومان به فروش می‌رساندند. همچنین قیمت یورو در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به یک قیمت یعنی 15650 رسیده بود. سکه هم دیروز اندکی کاهش داشت و هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 700 هزار تومان، نیم‌سکه 2 میلیون و 650 تومان و ربع سکه یک میلیون و 700 هزار تومان فروخته شد. رئیس کل بانک مرکزی طی روزهای گذشته به دفعات مردم را از ورود به بازار ارز و خریدهای هیجانی منع کرده و با اشاره به کاهش 2 هزار تومانی نرخ دلار طی 2 هفته اخیر گفته بود: توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز، وارد آن نشوند.
اما یک اتفاق جالب دیروز در بازار ارز رخ داد و آن این بود که پس از پایان زمان فعالیت صرافی‌های بانکی و غیربانکی، ناگهان قیمت دلار رشد کرد. دلار تنها ظرف یک ساعت بین ساعات 16 تا 17 نزدیک به 500 تومان گران شد؛ اتفاقی که نشان‌دهنده نقش بی‌بدیل ارزهای مداخله‌ای و صرافی‌های بانکی است.  با توجه به اینکه آرامش ایجاد شده کنونی دستاورد ارز مداخله‌ای است، بانک مرکزی باید هر چه زودتر یک راهکاری اساسی برای کنترل قیمت پیدا کند. باید توجه داشت که انباشت ارزهای مداخله‌ای در اختیار شهروندان می‌تواند یک آسیب جدی را در آینده‌ای نزدیک ایجاد کند.  در حال حاضر اغلب کنشگران بازار ارز منتظر ایجاد بازار متشکل ارزی هستند که وعده آن نزدیک به 6 ماه است داده شده. فعالان بازار ابتدای خرداد و شروع اولین مرحله سفرهای تابستان را موعد جهش بعدی ارز می‌دانند که تا آن زمان باید شاهد راه‌اندازی بازار متشکل ارزی باشیم. نباید فراموش کرد شروع جهش ارزی سال قبل از ابتدای خرداد بود.


قرائت گزارش مجلس  درباره حادثه آتش سوزی بوعلی
باز هم قصور مدیریتی
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارش علل حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر را قرائت کرد و عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریق مجتمع، عدم رعایت برنامه‌ریزی تعمیرات دوره‌ای تجهیزات و سهل‌انگاری‌های مدیریتی در تعمیر پمپ‌ها را از جمله دلایل این حادثه برشمرد. به گزارش خانه ملت، بهرام پارسایی در گزارش حادثه آتش‌سوزی آورده است: به‌کارگیری صفحات مسدودکننده غیراستاندارد و دست‌ساز و پیچ و مهره‌های نامناسب برای مسدود کردن دهانه خطوط لوله ورودی و خروجی، کمبود تجهیزات و مواد اولیه مناسب اطفای حریق اعم از فوم و کمبود فشار آب آتش‌نشانی مورد نیاز، عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریق مجتمع، کیفیت نامناسب لایه لاستیکی سقف شناور مخازن و سهل‌انگاری مدیریتی در رفع عیب، عدم اولویت‌بندی در اطفای حریق، عدم رعایت برنامه‌ریزی تعمیرات دوره‌ای تجهیزات، سهل‌انگاری‌های مدیریتی در تعمیر پمپ‌ها،  عدم رعایت الزامات ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و نصب مخازن و عدم حضور کارشناسان و نیروهای ماهر کارگری در روزهای تعطیل از جمله عوامل بروز حادثه بوده است.


خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی ۱۵۱ هزار واحد مسکونی از سیل
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد سیلاب امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۱۵۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت در این حادثه ۷۸ نفر کشته و ۳ هزار و ۱۱۴ نفر مصدوم شده‌اند. بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، ۳۵ هزار میلیارد تومان مجموع خسارات وارده (۷ برابر خسارات زلزله سال ۹۶ استان کرمانشاه) بوده و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی (تعمیری) و ۱۰۰ هزار واحد هم نیاز به نوسازی مجدد (احداثی) دارند. در سیلاب امسال، ۲۸ استان ، ۲۱۳ شهرستان، ۲۷۳ شهر و ۵ هزار و ۱۸۴ روستا (بر اساس آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) درگیر این حادثه بودند که در نتیجه خسارات فراوانی به بخش بزرگی از مناطق شهری و روستایی وارد شد. در گزارش سازمان ملل متحد از حادثه سیلاب امسال ایران نیز ۱۲ میلیون نفر تحت تأثیر بوده‌اند که ۳ هزار و ۱۹۲ نفر کشته و مصدوم، ۳ میلیون نفر نیازمند انواع امدادرسانی و ۳۷۱ هزار نفر مجبور به ترک منزل خود شده‌اند و ۹۴۳ مرکز درمانی آسیب دید.


Page Generated in 0/0138 sec