printlogo


کد خبر: 209764تاریخ: 1398/3/1 00:00
«وطن‌امروز» جدول 18 دوره لیگ برتر فوتبال ایران را بررسی می‌کند
برترِ لیگ کیست؟
چرا پرامتیازترین تیم ادوار لیگ برتر پرافتخارترین تیم نیست؟

محسن جندقی: فقط 5 تیم؛ فقط 5 تیم در 18 دوره لیگ برتر به طور کامل حضور داشته‌اند و 552 بازی انجام داده‌اند تا ثابت شود که روسای لیگ چه تیم‌هایی هستند. استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ذوب‌آهن و سایپا 5 تیم لیگ برتری هستند که می‌توان آنها را باثبات‌ترین تیم‌ها دانست. غیر از ذوب‌آهن 4 تیم دیگر سابقه قهرمانی دارند اما جالب‌ترین بخش ماجرا این است که با وجود اینکه سایپا در همه ادوار لیگ برتر حضور داشته اما فولاد خوزستان با حضور کمتر در این لیگ در جدول مجموع امتیازها در رتبه‌ای بالاتر از سایپا قرار گرفته و این به معنای آن است که نارنجی‌پوشان تهرانی یک متوسط تمام عیار هستند.
از نکات جالب دیگر جدول تمام ادوار لیگ برتر،‌ حضور تراکتورسازی در رده هفتم است و این یعنی تراکتورسازان در 11 دوره حضور در لیگ برتر همواره جزو امتیازگیرترین تیم‌ها محسوب ‌شده‌اند.
جدول 18 دوره لیگ برتر به همگان ثابت می‌کند که استقلال با وجود اینکه با اختلاف بسیار زیاد در راس جدول امتیازی قرار دارد اما در جمع باثبات‌ها جزو تیم‌هایی بوده که به اول بودن عادت نکرده است. استقلال فقط 3 بار قهرمان لیگ برتر شده و این سه جام را فقط با مربی ایرانی تجربه کرده است: امیر قلعه‌نویی. بله! فرمانده لیگ برتر امیر قلعه‌نویی است با 5 قهرمانی در کارنامه. امیر غیر از استقلال 2 بار با سپاهان قهرمان لیگ برتر شده و در سال‌هایی که قهرمان هم نشده یا دوم بوده یا در بدترین حالت سوم!   این پیام روشنی است که امیر قلعه‌نویی به اندازه پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر یعنی پرسپولیس و سپاهان، جام قهرمانی را به خانه برده و شاید هنوز بهترین گزینه برای آبی‌های پایتخت باشد. پرسپولیس تهران پس از گذراندن یک دوره سخت و ملال‌آور در لیگ برتر 4 سالی است به قدرت اول لیگ تبدیل شده و حتی توانست برای نخستین بار در تاریخ باشگاهی خود به فینال آسیا راه یابد. در طول برگزاری 18 دوره لیگ برتر فقط 3 تیم ایرانی موفق شده‌اند به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یایند: پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن. هر سه تیم ایرانی در فینال آسیا شکست خورده‌اند اما همین نایب‌قهرمانی آسیا نشان می‌دهد باثبات‌های لیگ برتر در صورت برنامه‌ریزی بهتر می‌توانند در مسابقات فراملی نیز نتایج شگفت‌انگیز بگیرند.  پرسپولیس در جدول 18 دوره لیگ برتر دوم است و چندین سال طول می‌کشد که به امتیازهای استقلال برسد اما نکته این است که سرخ‌های پایتخت با فرمول ثبات موفق به خلق هت‌تریک قهرمانی با یک مربی واحد شده‌اند و این یک رکورد در لیگ برتر محسوب می‌شود. در 18 دوره لیگ برتر فقط سپاهان موفق به کسب جام در 3 سال متوالی شده اما این افتخار با 2 مربی کسب شده است. پرسپولیسی‌ها تا قبل از قهرمانی‌های متوالی در رتبه‌ای پایین‌‌تر از سپاهان قرار داشتند اما برانکو ایوانکوویچ و پرسپولیس موفق شدند قدرت بلامنازع لیگ برتر در سال‌های اخیر شوند. اکسیر قهرمانی سرخ‌ها برانکو است و ثبات. سرخ‌ها دوست دارند همچنان پادشاه لیگ برتر باقی بمانند اما با موانعی جدی روبه‌رو هستند: استقلال باانگیزه و زخم‌خورده و سپاهان پرافتخار. جدول 18 دوره لیگ برتر نشان می‌دهد پرامتیازترین‌ همیشه بهترین نیست و افتخار و قهرمانی به چیزهایی بیشتر از ثبات 18 دوره‌ای نیاز دارد؛ چیزی مثل یک مربی پرافتخار و معتقد به اصول.


Page Generated in 0/0057 sec