printlogo


کد خبر: 209769تاریخ: 1398/3/1 00:00
مرتضی محصص درگفت و گو با «وطن امروز» از حضور مجیدی به عنوان سرمربی در استقلال حمایت کرد
چه کسی بهتر از فرهاد؟!

زهره فلاح زاده: لیگ هجدهم با همه تلخی و شیرینی‌هایش تمام شد و پرسپولیس به سومین قهرمانی پیاپی خود دست پیدا کرد و 2 تیم سپیدرود رشت و استقلال‌اهواز به لیگ یک سقوط کردند. برای بررسی و تحلیل لیگ هجدهم و همچنین صحبت درباره سرمربی جدید تیم‌ملی سراغ رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون و مدرس فوتبال رفتیم. در ادامه گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با مرتضی محصص را می‌خوانید.
  به طور کلی ارزیابی‌تان از لیگ هجدهم چیست؟ آیا پیشرفتی داشته‌ایم؟
به شکل کلی لیگ ما پیشرفت کرده است. در این فصل شاهد بازی‌های خوب و البته ضعیف و متاسفانه بداخلاقی‌ها بودیم. در کل مربیان ما در این لیگ فوق‌العاده زحمت کشیدند. جا دارد به این موضوع اشاره کنم که دوشنبه شب اتفاقات خوبی در فوتبال ما رخ داد؛ آن ‌هم حضور ژاوی در استادیوم آزادی بود. فوتبال ما امثال ژاوی هرناندز کم دارد. احتیاج نداریم میلیاردی خرج بازیکن خارجی کنیم که برای ما ۱۰ بازی انجام دهد‌ و مصدوم شود و برود. ما بازیکنی مثل ژاوی نیاز داریم که چند سال در السد بازی می‌کند و بازیکنان زیادی کنارش آموزش می‌بینند. بازیکنان السد در این چند سال درس زندگی بزرگی از ژاوی آموختند. فوتبال فقط ۹۰ دقیقه داخل زمین نیست. فقط برنامه‌ریزی و طراحی تاکتیک و تکنیک نیست. فوتبال هم مثل خیلی از وقایع زندگی‌مان فراز و نشیب زیاد دارد. تیم‌های محبوب ما به این ستاره‌ها نیاز دارند. حتی اگر آنها بازی نکنند که بخواهند ستاره لیگ ما شوند، چرا که
آنها سال‌ها ستاره بوده‌اند و به ستاره شدن نیازی ندارند.‌ تأثیرات معنوی‌ای که این بازیکنان در فوتبال ما خواهند داشت می‌تواند کمک حال باشد. امیدوارم خلأ چنین بازیکنانی در فوتبال ما پر شود.
برگردم به لیگ؛ در کنار اتفاقات خوب در لیگ برتر امسال، متأسفانه تغییرات زیادی در کادر مربیگری تیم‌ها داشتیم. یکی از نقاط ضعف لیگ برتر همین مساله تغییر زیاد مربیان‌مان است. باخت نباید دلیل تعویض مربی باشد. اگر فوتبال ما می‌خواهد نتیجه‌گرا باشد، کار ما سخت خواهد شد. اگر مربی‌ای می‌آوریم باید به او اعتماد کنیم، چون اگر مربی بداند بعد از ۳ باخت اخراج می‌شود، بهترین هم که باشد ضعیف کار می‌کند. یکی از تیم‌هایی که بیشترین تغییرات را داشته، تراکتورسازی است. نکته جالب آنکه مربی از این تیم اخراج می‌شود و سریع با باشگاه دیگر قرارداد می‌بندد، این در حالی است که هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد. به هرحال فوتبال ما از این حیث رکورددار است.
  درباره تغییرات در کادر مربیان لیگ برتر صحبت کردید؛ استقلال چند هفته به پایان لیگ وینفرد شفر را کنار گذاشت و فرهاد مجیدی را جانشین این مربی کرد. نظرتان درباره این تغییرات چیست؟
من فکر می‌کنم اگر استقلال با فرهاد مجیدی ادامه دهد، آینده بسیار خوبی خواهد داشت. فرهاد با تمام احترام به مربیان خارجی، به مراتب بهتر خواهد بود. به هرحال مربی‌ای در حد گوآردیولا که به ایران نمی‌آید. با مربیان درجه 2 و3 که استقلال نمی‌تواند کاری را جلو ببرد. اگر به فرهاد اعتماد کنیم، او با یک کادر فنی قوی، استقلال خوبی خواهد ساخت. پیش‌بینی  من این است که فرهاد با کادر قوی یکی از مدعیان قهرمانی فصل بعد خواهد بود. اگر قرار باشد فرهاد برود و مربی دیگری بیاید، باز هم استقلال لیگ را از دست خواهد داد و به ضرر باشگاه می‌شود. فکر می‌کنم بازیکنان هم به فرهاد اعتماد کرده‌اند و بازی آخر مقابل العین خیلی خوب بازی کردند.
  پرسپولیس توانست در قهرمانی هت‌تریک کند؛ این تیم شایسته قهرمانی بود؟
وقتی درباره قهرمانی یک تیم صحبت می‌کنیم، ۳ عامل خیلی مهم است؛ 1 - کیفیت مدیران، کادر فنی و بازیکنان تیم 2- پشتوانه مالی و 3- تماشاگران. این تیم بازیکنان و کادر فنی خیلی خوبی دارد. البته تیم پارسال پرسپولیس را بیشتر پسندیدم به دلیل اینکه فوتبال بهتری بازی کردند. البته این را هم باید بگوییم استقلال امسال می‌توانست قهرمان لیگ شود. شاید اگر تغییر مربی پیش نمی‌آمد به این مهم دست پیدا می‌کرد. من طرفدار فرهاد مجیدی هستم اما بهتر بود پایان فصل این تغییرات اتفاق می‌افتاد. استقلال حقش بیشتر از اینها بود.
  پدیده های این فصل لیگ ما چه کسانی بودند؟
علی کریمی از استقلال فوق‌العاده خوب بازی کرد. محمد نادری، هافبک چپ پرسپولیس را هم پسندیدم. به نظرم بازیکن خیلی خوبی است. مهدی ترابی را هم جزو پدیده‌های این فصل نام می‌برم. اللهیار صیادمنش نیز اگر بیشتر بازی می‌کرد می‌توانست جزو این گزینه‌ها باشد.
  کمی هم درباره سرمربی جدید تیم‌ملی صحبت کنیم. به نظر شما ویلموتس در تیم ما موفق خواهد شد؟
وقتی درباره مربی صحبت می‌کنیم همیشه این را می‌گوییم که به آنها باید زمان بدهیم. این زمان هنوز برای ویلموتس پیش نیامده است. به نظر من با تفکرات فوتبال بلژیک که روی جوانان زیاد کار می‌کنند و به پایه‌ها اهمیت می‌دهند، این مربی می‌تواند در تیم ما موفق شود. 90 درصد درآمد بلژیک از یورو ۲۰۰۰ سهم تیم جوانان شد و همان تیم را در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مشاهده کردیم که چه تیم خوبی ساخته بودند. ویلموتس از یک کشور پیشرفته در فوتبال، صاحب سبک و فلسفه بویژه در فوتبال پایه به ایران آمده است. همه از این مربی انتظارشان بالاست، چون توانایی‌هایش بالاست. به نظر من انتخاب مارک ویلموتس، انتخاب خوبی بوده است. باید حمایت شود و به او زمان دهیم.


Page Generated in 0/0053 sec