printlogo


کد خبر: 209772تاریخ: 1398/3/1 00:00
پهپادهای تهاجمی یمنی زرادخانه‌های ارتش سعودی را به آتش کشیدند
حمله پهپادی به فرودگاه نجران

تاسیسات نظامی، زیرساختی و انرژی عربستان همچنان آماج حملات انتقامجویانه ارتش یمن از راه آسمان است. درست یک هفته پس از فلج شدن خط انتقال نفت صادراتی سعودی از شرق به غرب جزیره‌العرب بر اثر حمله پهپادهای مهاجم یمنی به عمق 800 کیلومتری خاک عربستان، رژیم ریاض با تحقیری دیگر از سوی مبارزان انصارالله مواجه شد.
شبکه المسیره، ارگان این جنبش مقاومت دیروز با اعلام یک خبر جنجالی دیگر اعلام کرد یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیاتی جدید بر فراز خاک همسایه متجاوز شمالی انجام داده است. بر اساس این گزارش، نسل جدید پهپادهای تهاجمی یمنی موسوم به «قاصف K2» در یک عملیات غافلگیرانه دیگر زرادخانه‌های ارتش سعودی در فرودگاه شهر نجران را هدف قرار  داده است. نجران مهم‌ترین شهر عربستان در مرزهای جنوبی‌اش با یمن (در فاصله کمتر از 10 کیلومتری مرز) با جمعیتی بیش از 500 هزار نفر است. از آنجا که اخبار اخیر المسیره درباره حملات موشکی و پهپادی انصارالله به خاک عربستان کمابیش توسط منابع رسمی رژیم سعودی تایید شده‌، می‌توان با اطمینان بیشتری راجع به جزئیات گزارش حمله پهپادی این سه‌شنبه به فرودگاه نجران سخن گفت. این شبکه دیروز اعلام کرد پهپادهای نسل دوم قاصف (به معنی خروشان) با موفقیت یکی دیگر از 300 نقطه نظامی و حیاتی عربستان و امارات را زده‌اند که در بانک اهداف ارتش یمن قرار داشتند. گزارش‌های اولیه حاکی از وقوع حریقی بزرگ در فرودگاه مزبور به دنبال انفجار انبار مهمات ارتش سعودی است. پهپاد مدرن قاصف  که از ابتدای سال 2019 میلای به عنوان برگ برنده یمنی‌ها در توازن جنگ هوایی با اشغالگران رونمایی شد، می‌تواند مقادیر زیادی مواد منفجره را حمل کند و این در کنار نحوه اصابت آن، قدرت تخریبی‌اش  را در حملات 2 برابر می‌کند، چرا که این پرنده‌های هدف‌گیر در ارتفاع 10 متری بالای هدف منفجر و موجب پراکندگی خمپاره‌های بسیار به قطر طولی 80 متر و عرض 30 متر می‌شوند. بامداد سه‌شنبه هفته پیش بود که 7 فروند از این پهپادها در حمله‌ای هماهنگ، ایستگاه شماره ۸ پمپاژ نفت شرکت آرامکو در مسیر خط انتقال راهبردی نفت عربستان از شرق به غرب این کشور را که در منطقه نجد در فاصله 300 کیلومتری ریاض قرار دارد منهدم و جریان نفت صادراتی سعودی‌ها را قطع کردند. البته مشخص نیست حملات پهپادی روز بیست و هفتم آوریل گذشته به تجمعات مزدوران ارتش سعودی در منطقه مرزی نجران  نیز با استفاده همین نوع کی 2 بوده‌ یا از نسل اول پهپادهای ساخت انصارالله؟
شهادت 4 غیرنظامی یمنی
جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی- غربی بار دیگر شکست راهبردی رژیم سعودی در جنگ یمن را با هدف قرار دادن غیرنظامیان در استان الحجه این کشور پاسخ دادند. به گزارش شبکه المسیره، جنگنده‌‌های سعودی دیروز یک خودرو در بخش مستبا در استان حجه را که حامل غیر نظامیان بود بمباران کردند که این جنایت 4 شهید و  11 زخمی در پی داشت. در مقابل یک منبع نظامی یمنی از حمله توپخانه‌ای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به مواضع متجاوزان در شرق کوه الدود در استان جیزان در جنوب خاک عربستان خبر داد. در این عملیات، شماری از نیروهای متجاوز ائتلاف به هلاکت رسیدند و 5 خودروی نظامی آنها هم منهدم شد.
القدس العربی: تحقیر زرادخانه غول‌آسای سعودی
روزنامه بین‌المللی القدس العربی در تحلیلی با عنوان «زرادخانه غول‌آسای عربستان در مقابل فناوری ناچیز الحوثی»،  نوشت انصارالله شیوه‌های دفاع خود در برابر مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن را وارد فاز جدید تهاجمی کرده که متکی به ابزارهایی کم‌هزینه با فناوری ساخت ساده اما در عین حال خطرناک است. این روزنامه با اشاره به خسارت دست کم 31 میلیارد دلاری حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو توسط یمنی‌ها از به هم ریختن معادلات میدانی توسط یمنی‌ها و تحقیر زرادخانه دفاعی غول‌آسای سعودی خبر داد. القدس العربی افزود: «چیزی که اثربخشی این گزینه تهاجمی را افزایش می‌دهد، این است که پهپادهایی که ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را هدف گرفتند از محلی 800 کیلومتر دورتر به هوا برخاستند، آن هم در شرایطی که برد  آنها تا بیش از 1600 کیلومتر می‌رسد، یعنی می‌توانند اهداف بسیار دور از لحاظ جغرافیایی را نابود کنند... چه بسا حملات اخیر اعتباربخشی به اعلامیه‌های پیشین الحوثی درباره حمله به تاسیسات حیاتی عربستان و امارات از جمله فرودگاه‌های ریاض، ابوظبی و دوبی محسوب می‌شود... دومین منشأ خطر این است که پیچیده‌ترین شبکه‌های دفاعی پیرامون تاسیسات نفتی عربستان و امارات که برایش میلیاردها دلار هزینه کردند در رهگیری جزئی یا کلی این پهپادها ناتوان بوده و نتوانسته مانع اثرات تخریبی آن شود. این علاوه بر مشکلات عمده‌ای است که مانع استقرار هر نوع پیشرفته پدافند دفاعی است که در حال حاضر برای حفاظت از شبکه‌های عنکبوتی خطوط نفت استفاده می‌شود».
به نوشته القدس العربی، یک منبع وزارت دفاع وابسته به دولت انصارالله در صنعا در بیانیه‌ای اعلام کرد، عملیات نهم رمضان سرآغازی برای عملیات نظامی آتی است که از طریق آن نیروهای مسلح بانکی از اهداف وابسته به ائتلاف متجاوز شامل ۳۰۰ هدف حیاتی و نظامی را هدف قرار خواهند داد. این منبع افزود: این عملیات نخستین عملیاتی است که نیروهای مسلح بر اساس لیست اهداف در نظر گرفته‌ای که ماه مارس اعلام کردند، هدف قرار دادند. به این ترتیب ۲۹۹ هدف در بانک اهداف ما باقی است. به گفته این منبع، این اهداف شامل دفاتر، تاسیسات نظامی و حیاتی در امتداد جغرافیای امارات و عربستان و نیز تاسیسات، مقرها و پایگاه‌های نظامی وابسته به ائتلاف متجاوز در یمن خواهد بود. این منبع خاطرنشان کرد: اقدام دشمن در قتل ملت یمن و غارت منابع و ثروت‌های آن و نقض حاکمیت کشور به منزله ادامه واکنش قانونی ما به واسطه عملیات خاص است که سطح توانمندی نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در چارچوب اجرای استراتژی دفاعی منعکس می‌کند.
 

التماس سلمان به ترامپ برای حمله به یمن
یک رسانه امنیتی صهیونیستی با افشای درخواست پادشاه سعودی از رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله به یمن، از عجز رژیم عربستان در مقابل حملات پهپادی انصارالله پرده برداشت. تارنمای اسرائیلی دبکا در گزارشی به نقل از منابع نامشخص اطلاعاتی و نظامی اعلام کرد که پس از حمله پهپاد یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان در روز 14 ماه مه، سلمان بن‌عبدالعزیز در تماس با دونالد ترامپ به او تشر ‌زده که واشنگتن نباید به سیاست عدم واکنش به حملات به زیرساخت‌های نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس ادامه دهد و گفته که اگر هم او نمی‌خواهد به طور مستقیم وارد جنگ با ایران شود به حوثی‌ها که متحد ایران به شمار می‌آیند حمله هوایی کند. اما رئیس‌جمهور آمریکا با رد این درخواست سعودی‌ها تاکید کرده در جنگ یمن تنها با تامین جنگنده‌های اماراتی و سعودی با داده‌های اطلاعاتی، سوخت و موشک کمک خواهد کرد.


Page Generated in 0/0052 sec