printlogo


کد خبر: 209776تاریخ: 1398/3/1 00:00
چهارگوشه

تحقق پیش‌بینی هیکل
عربستان در یمن غرق می‌شود!
حوادث اخیر در شبه‌جزیره عربی باعث شد پیش‌بینی «محمد حسنین هیکل» روزنامه‌نگار و مورخ برجسته مصری درباره نتیجه محتوم جنگ سعودی‌ها با یمن در شبکه‌های اجتماعی پخش شود. او که راوی بخش مهمی از تحولات جهان اسلام در نیمه دوم قرن بیستم میلادی بود، پیش از فوتش پیش‌بینی  کرده بود: «آل‌سعود با یمن خواهد جنگید و در یمن غرق می‌شود و یمن پیروز خواهد شد، اگر این اتفاق نیفتاد، مرا از قبر بیرون بیاورید و جسدم را آتش بزنید و کتاب‌هایم را بسوزانید». شبکه العالم با اشاره به تحقق پیشگویی هیکل در تحلیلی نوشت: «رژیم عربستان در راستای طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن آنچه آن را «مشروعیت» خواند، مبارزه کرد که در واقع منظور از این بازگرداندن، بازگرداندن ثروت‌ها و نفت یمن به جیب آمریکا و گذاشتن آن در اختیار آمریکاست. عربستان به خاطر ضعف خود، مزدورانی از کشورهای دیگر را به خدمت گرفت و کشورهای دیگر را در ائتلاف متجاوز شریک کرد و امروز چهارمین سال از تجاوز خود را پشت سر گذاشت و وارد سال پنجم شد، بدون اینکه به هیچ پیشرفتی دست یابد، بلکه بالعکس و با کشته شدن سربازانش و مزدورانش در یمن ، همان‌طور که هیکل گفته بود، رو به قهقرا می‌رود. حال سوال اینجاست که آیا عربستان پند می‌گیرد و نیروهایش را از یمن خارج می‌کند و قبل از اینکه نفس‌های آخرش را بکشد، از مردم یمن عذرخواهی می‌کند؟»

دیده‌بان حقوق بشر از سیاست‌های ظالمانه دولت انگلیس در تشدید فقر مردم این کشور انتقاد کرد
وزارت گرسنگی در بریتانیا؟
نام کمبریج و آکسفورد به ترتیب در شمال شرقی و شمال غربی لندن  به عنوان 2 مرکز دانشگاهی بزرگ و معتبر بین‌المللی در سراسر جهان شناخته می‌شود اما  یافته‌های تکان‌دهنده دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد این دو شهر دانشگاهی مشهور، در فقر و گرسنگی هم سرآمد هستند. روزنامه گاردین با انتشار گزارشی، از نقش سیاست‌های ظالمانه دولت محافظه‌کار انگلیس در تشدید فقر و گرسنگی کودکان بریتانیا پرده برداشت. دیده‌بان حقوق بشر اخیرا با بررسی فقر در خانواده‌های مناطق هال، کمبریج شایر و آکسفورد به این نتیجه رسیده هزاران خانواده غذای کافی برای خوردن ندارند و مدارس در آکسفورد برای سیر کردن دانش‌آموزان به بانک‌های غذا مراجعه کرده‌اند. معلمان معترف به حضور دانش‌آموزانی هستند که غذا در خانه ندارند و باید تغذیه شوند. بسیاری از این دانش‌آموزان از سطل آشغال غذا جمع می‌کنند. در گزارش ۱۱۵ صفحه‌ای این نهاد حقوق بشری، دولت انگلیس به نقض تعهدات بین‌المللی‌اش برای دور نگه داشتن مردم از گرسنگی از طریق ترغیب به «اتخاذ سیاست‌های ظالمانه و مضر» و توجه نکردن به تأثیر این سیاست‌ها بر کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، متهم شده است. اواخر سال پیشین میلادی بود که کمیسیونی مرکب از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار حاکم و حزب مخالف کارگر با ارائه یک گزارش ۵۶ صفحه‌ای تکان‌دهنده‌ از بحران گرسنگی در جزیره پرده برداشته و به دولت ترزا می‌ پیشنهاد کردند برای مقابله با این بحران اقدام به تاسیس وزارتخانه‌ گرسنگی کند.

شلیک هشدار نیروهای حفتر به ترکیه
منابع وابسته به ارتش خلیفه حفتر از اقداماتی که در بنادر غرب لیبی به منظور ممانعت از ورود سلاح و کمک نظامی به دولت وفاق ملی لیبی انجام داده‌اند، خبر دادند. در بیانیه ارتش حفتر آمده است: بر اساس دستور خلیفه حفتر در قطع کمک به شبه‌نظامیان در غرب لیبی، نیروی دریایی ارتش به حالت آماده‌باش درآمده و اقداماتی برای ممانعت از ورود سلاح به غرب لیبی انجام می‌دهد و هر که به بنادر غرب لیبی نزدیک شود بویژه ترکیه را هدف قرار می‌دهد. از سوی دیگر خالد المحجوب از دیگر مقامات نظامی ارتش حفتر اعلام کرد نیروی دریایی ژنرال حفتر به دقت همه تحرکات در دریا را زیر نظر دارد. وی افزود: همه دنیا شاهد دخالت رسمی ترکیه در لیبی بودند و این مفهومش این است که ترکیه طرف رسمی در درگیری‌ها شده است. موضوع فقط به ارسال تجهیزات از طریق بنادر غرب برای شبه‌نظامیان خلاصه نمی‌شود، بلکه سلاح و مهمات و تجهیزات از طریق هوایی هم از سوی کشورهای حامی شبه‌نظامیان ارسال می‌شود.


Page Generated in 0/0058 sec