printlogo


کد خبر: 209801تاریخ: 1398/3/2 00:00
اخبار

پوشش ۲۶ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست
رئیس سازمان بهزیستی کشور از پوشش ۲۶ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هزار نفر از این فرزندان در مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند. به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در بازدید از شیرخوارگاه آمنه گفت: یکی از مشکلات شیرخوارگاه آمنه تعداد نیروی انسانی است که در این زمینه با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم. وی افزود: با افزایش تعداد این افراد استانداردهای نگهداری فرزندان نیز ارتقا پیدا می‌کند. وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی این سازمان رشد و افزایش فرزندخواندگی است، اظهار کرد: بر اساس این سیاست، سامانه جامع فرزندخواندگی در کشور در حال راه‌اندازی بوده و در استان تهران به شکل پایلوت در حال انجام است. سیاست بهزیستی این است که فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست به جای حضور در مراکز، در خانواده‌ها به شکل امین موقت یا فرزندخواندگی دائمی حضور داشته باشند. قبادی‌دانا ادامه داد: در طول سال‌های اخیر آسایشگاه‌ها و یتیم‌خانه‌ها جای‌شان را به مراکز نگهداری شبه‌خانواده داده‌‌‌‌اند به‌طوری که کودکان بتوانند در کنار هم به شکل خانواده بزرگ شوند و تعلق خاطر و صمیمیت‌شان نیز نسبت به خانواده حفظ شود. به گفته قبادی‌دانا، در حال حاضر ۲۶ هزار فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۱۰ هزار نفر از آنان در مراکز شبه‌خانواده به سر می‌برند و ۱۶ هزار نفر از آنها نیز در خانواده‌های جایگزین نگهداری می‌شوند. وی تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی موسوم به «شستا» به طور متمرکز و با تلاش مدیرعامل این سازمان و سیاست‌گذاری وزیر تعاون، به دنبال مسؤولیت اجتماعی‌شان، مبالغ کمک‌های‌شان را به حساب سازمان بهزیستی واریز کردند تا صرف ساخت مسکن با اولویت مددجویان مناطق سیل‌زده شود.

افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه مهدهای کودک‌‌
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به نرخ تورم و افزایش دستمزدها، شهریه مهدهای کودک‌ ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. حبیب‌الله فرید در گفت‌وگو با فارس، گفت: سال گذشته برای تعیین نرخ شهریه مهدهای کودک روال بر این بود که طبق وضعیت سطح استان‌ها بررسی می‌کردیم و سپس در یک جمع سه‌جانبه با حضور نمایندگانی از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مهدهای کودک و بهزیستی نرخ جدید را به تصویب می‌‌رساندیم. وی ادامه داد: اما امسال سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد بر اساس مدل ما هزینه تمام‌شده در مهدها را لحاظ کنند و بر اساس آن نرخ تعیین شود که بر اساس این مدل دیدیم هزینه شهریه مهدها 60 تا 70 درصد افزایش خواهد یافت. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در هر صورت با توجه به وضعیت اقتصادی و نرخ تورم در کشور و همچنین میزان حقوق تعیین‌شده در سال جدید پیشنهاد ما افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ شهریه مهدها در سال 98 است.

آمار زنان سرپرست خانوار در کشور درحال افزایش است
مدیر کل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: آمار زنان سرپرست خانوار بنا به دلایل مختلف در حال افزایش است. فریبا درخشان‌نیا در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: اگر بخواهیم به طبقه‌‌‌بندی علل موثر بر این مساله اجتماعی اشاره کنیم، می‌توان به زنان بدون همسر به دلیل فوت یا طلاق سرپرست مرد و زنان دارای همسر از کارافتاده، زندانی، معتاد، متواری و مفقودالاثر و دختران هنوز ازدواج نکرده اشاره کرد که بر اساس آمارهای ارائه شده در معاونت زنان ریاست‌جمهوری بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر در کشور برآورد شده است. وی تاکید کرد: همه این تعداد زنان از نظر اقتصادی نیازمند تلقی نمی‌شوند و چه‌بسا دارای تمکن مالی، درآمد و شغل هستند و درصدی از این افراد نیازمند دریافت خدمات نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند.
 


Page Generated in 0/0048 sec