printlogo


کد خبر: 209822تاریخ: 1398/3/2 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از اظهارات وزیر خارجه و سرپرست وزارت دفاع آمریکا در نشست کنگره
پمپئو هم آدم جنگ نیست

گروه سیاسی: شبکه‌‌های خبری آمریکا در گزارش‌‌های خود از جلسه کنگره با مسؤولان کاخ سفید راجع به تهدیدات ایران نوشتند نتیجه این جلسه روی نمایندگان طیف‌‌های مختلف به کلی متفاوت بود. برخی جمهوری‌خواهان از صحبت‌‌های مایک پمپئو و پاتریک شاناهان قانع نشدند و اعتقاد داشتند زیاده‌روی ترامپ در به کار بردن سیاست فشار حداکثری باعث ایجاد تنشی بی‌نتیجه در منطقه شده است و برخی نمایندگان دیگر بر این عقیده بوده‌‌اند که حتی اگر چنین تهدیداتی هم توسط ایران وجود می‌داشت، رویکرد تهاجمی آمریکا، امکان رویارویی 2 کشور را بشدت بالا برد و استراتژی ترامپ و کاخ سفید در این‌باره منجر به ایجاد هزینه غیرضروری برای آمریکا شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
به گزارش «وطن‌امروز»، نکته جالب این جلسه این است که سناتورهای تندروی «کپیتال هیل» هم بر این عقیده بوده‌‌اند که تنش به‌وجود آمده باعث ایجاد نگرانی‌‌‌هایی در کنگره شد.
به گزارش شبکه خبری PBS  آمریکا، سناتور باب منندز که یکی از سناتورهای معروف ضدایرانی در مجلس سنای آمریکا است و پای بسیاری از طرح‌‌های تحریم ایران نام او نیز دیده می‌شود، از جمله این سناتورها بوده که صحبت‌‌های نمایندگان کاخ سفید را قانع‌کننده ندانسته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. «باب منندز» با «جنگ‌طلبانه» توصیف کردن پمپئو و اظهاراتش در این نشست، گفت: «دولت ترامپ با عدم شفاف‌سازی درباره واکنش‌های اخیر خود به تحولات خاورمیانه، اعتبار سیاست خارجی‌اش را زیر سوال برد».
منندز ضمن اشاره به عدم صحت اطلاعاتی که منجر به جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ شد، تاکید کرد: «ما دوباره به بهانه‌ای مانند سلاح‌های کشتار جمعی نیاز نداریم. سنجش صحت اطلاعات و گام‌هایی که برداشته می‌شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است».
سناتور «چاک شومر» نیز با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی مناسب دولت به مردم و کنگره درباره تنش‌هایی که اخیرا با ایران ایجاد کرده، اظهار داشت: «به کسانی که در حال گزارش دادن به ما بودند، گفتم که از نظر من همفکری‌های دولت با مردم و کنگره ناکافی بوده است. مردم و کنگره بسیاری از اقدامات دولت را در روزنامه‌ها مطالعه کرده و هیچ ذهنیتی از اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است، نداشتند». «آدام اسمیت» رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بعد از این نشست، با اعلام اینکه نمایندگان هنوز درک روشنی از اهداف دولت آمریکا ندارند، گفت: «آنها بارها و بارها گفته‌اند که تغییر حکومت [ایران] هدف‌شان نیست. پس این کمپین فشار حداکثری سعی دارد چه چیزی را به دست بیاورد؟»
«لئون پانتا» وزیر پیشین دفاع آمریکا هم در مصاحبه با شبکه ‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره سیاست‌های دولت دونالد ترامپ درباره ایران و تلاش عده‌ای برای وارد کردن آمریکا به جنگ با ایران گفت: من در وهله اول به دنبال این هستم که بفهمم سیاست خارجی این دولت چیست. اما چیزی نمی‌فهمم.
به نظر می‌رسد شاناهان وزیر موقت دفاع آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور که در جلسه کنگره حضور داشتند، باز هم به اسناد و مدارکی درباره تهدید بودن ایران اشاره کرده‌‌اند که از نظر نمایندگان کنگره قابل اعتماد و موثق نبوده‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
«وطن‌امروز» در گزارش روز چهارشنبه خود به این اسناد اشاره و بیان کرد اطلاعات مربوط به کار گذاشتن موشک روی قایق‌‌های تندرو ایران در منطقه خلیج‌فارس توسط بنیامین نتانیاهو به سازمان‌‌های اطلاعاتی آمریکا داده شده بود. نتانیاهو با این کار به دنبال به راه ‌‌انداختن جنگ آمریکا و ایران بود. هدف قرار دادن کشتی‌‌های نفتی عربستان و امارات یا پرتاب راکت به سمت سفارت آمریکا در بغداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آن هم در زمانی که ساختمان سفارت خالی شده بود، همه نشانه‌‌‌هایی است که بیان می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتحاد عربی- عبری موجود در منطقه به دنبال به اوج رساندن تنش‌ها و شکل گرفتن درگیری نظامی در منطقه بود. با این حال سازمان‌‌های اطلاعاتی آمریکا در همان زمان اعلام کردند که تهدید فعالی را از سوی ایران مشاهده نمی‌کنند. حالا که بولتون و نتانیاهو در به راه انداختن معرکه نظامی در خلیج‌فارس ناکام مانده‌اند و ترامپ رسما اعلام کرده است که مرد جنگ با ایران نیست، پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع آمریکا هم به دنبال سر هم کردن داستان دیگری در کنگره افتاده است. آنطور که رویترز گزارش داده است، شاناهان در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، به نمایندگان گفت: ایران در ابتدای امر ما و متحدان‌مان را تهدید کرده بود اما بعد از مدتی این تهدید برطرف شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به نظر نمی‌رسد جلسه کنگره بیشتر از قبل توانسته باشد نمایندگان را درباره این تهدیدهای بدون توضیح و مبهم قانع کرده باشد. روزنامه نیویورک‌تایمز اما به ماهیت اصلی تهدیدها اشاره کرده و از قول برخی مقامات رسمی کاخ سفید که خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشته است: در ابتدای امر ما شاهد مجهز کردن قایق‌‌های تندرو سپاه ایران به موشک بودیم و به نظر می‌رسید آنها قصد دارند اهداف عربستانی و اماراتی را در خلیج‌فارس بزنند اما بعد از مدتی که تنش‌ها بالا گرفت و ما ناو گروه آبراهام لینکلن را به خلیج‌فارس فرستادیم، ایرانی‌ها هم تجهیزات موشکی را از روی قایق‌‌های خود برداشتند و این تهدید برطرف شد!
این داستان نه‌تنها برای مخاطب ایرانی، بلکه برای نمایندگان کنگره نیز آنقدر ابلهانه به نظر رسید که صحبت‌‌های پمپئو و شاناهان را نپذیرند. نمایندگان کنگره که چند هفته منتظر بودند تا شاید بتوانند منطق برخی اطرافیان ترامپ برای به راه انداختن درگیری نظامی در منطقه را متوجه شوند، بیان کرده‌‌اند بیشتر از اینکه این مسأله برای‌شان در جلسه روز سه‌شنبه شفاف شود، ابهام بیشتری را برای آنها به‌وجود آورده است. احتمالا به همین دلیل هم بوده است در همان روز که 2 نماینده کاخ سفید به کنگره رفتند، کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا با افزودن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور که خواستار لغو مجوز اعلام جنگ از سوی رئیس‌جمهور آمریکا بدون مجوز کنگره است، موافقت کرد. بر این اساس ترامپ نمی‌تواند بدون گرفتن مجوز از کنگره وارد فاز برخورد نظامی با هیچ کشوری شود. اعضای کنگره آمریکا بعد از نشست محرمانه با نمایندگان دولت این کشور همچنین گفته‌اند مقام‌های دولت ترامپ لحن خود درباره ایران را نرم کرده‌اند. این اظهارنظر اعضای کنگره نشان می‌دهد جز ترامپ، حالا پمپئو و شاناهان نیز رسما اعلام کرده‌‌اند شواهدی مبنی بر اینکه ایران مقدمات تهدید آمریکا را فراهم کرده باشد، در اختیار ندارند. این موضع را وقتی با طرح چندی پیش شاناهان به بولتون مبنی بر اعزام 120 هزار نظامی آمریکایی به منطقه مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دولت ترامپ به سرعت در حال یکدست شدن برای ارسال این پیام است که هیچ برنامه‌ای برای درگیری با ایران ندارد.
در همین راستا روزنامه USA Today نیز در گزارش خود از این جلسه نوشت که مقامات بلندپایه دولت ترامپ روز سه‌شنبه به نمایندگان گفتند اعزام نیروی ارتش به خلیج فارس کاملا جنبه دفاعی داشته و به دنبال به راه انداختن جنگ علیه ایران نبوده‌‌‌اند. با این حال نمایندگان بعد از این جلسه از این مسأله نگرانی داشته‌‌اند که همین مقامات در برهه‌ای به دنبال استفاده از اطلاعات امنیتی برای توجیه به راه انداختن جنگ با ایران بوده‌‌‌اند. البته برخی دیگر از نمایندگان نیز از اساس نسبت به اینکه ایران در هفته‌‌های گذشته اقدامی در راستای تهدید آمریکا و متحدانش در منطقه انجام داده باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تردید داشتند. این نمایندگان بیان کرده‌‌اند ترامپ شخصا بارها تاکید کرده است به دنبال جنگ با ایران نیست اما باید تکلیفش با جان بولتون را نیز مشخص کند. به نوشته بلومبرگ، نمایندگان کنگره بر این باور بوده‌‌اند که جز وزیر خارجه و سرپرست وزارت دفاع، جان بولتون نیز که منبع اطلاعات و در عین حال منبع حملات لفظی به ایران بوده است باید در جلسه کنگره حضور می‌یافت و به نمایندگان پاسخ می‌داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 

آقای ظریف! به نفع دموکرات‌ها حرف نزن!
 2 روز پس از تاکید صریح رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه آدم جنگ نیست و تمایلی به شروع درگیری نظامی با ایران ندارد، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی اظهارات تامل‌برانگیزی را بیان کرده است.  ظریف روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن در غرب آسیا هشدار داد آمریکا با افزایش حضور نظامی در منطقه «بازی بسیار بسیار خطرناکی را به راه انداخته است». وی در ادامه ضمن انتقاد از اعزام ناوگروه ضربتی «یو اس‌اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکنی آمریکا به خلیج‌فارس گفت: «قرار دادن تمام این دارایی‌های نظامی در یک منطقه کوچک، به خودی خود مستعد حوادث است. ضرورت احتیاط بسیار زیاد وجود دارد و آمریکا بازی بسیار بسیار خطرناکی را راه انداخته است». این اظهارات ظریف درباره بزرگنمایی تحرکات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس در حالی است که مقامات آمریکایی در روزهای اخیر بارها بر عدم وقوع جنگ میان 2 کشور تاکید داشتند. روز گذشته رویترز گزارش داد پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در همین جلسه تصریح کرد شواهدی مبنی بر اینکه ایران مقدمات تهدید آمریکا را فراهم کرده باشد، در اختیار ندارد. علاوه بر این اظهارات مقامات آمریکایی، چند روز پیش نیز ستاد کل نیروهای مسلح به نقل از یک مقام آگاه در نیروهای مسلح درباره تحرکات نظامی آمریکا در منطقه اعلام کرد: «ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در دریای عرب متوقف شده و به خلیج‌فارس نیامده و سایر واحدهای شناور رزمی‌شان هم خارج شده و خلیج‌فارس از همیشه خالی‌تر است و لذا ادعای آمریکا که ناوگان فرستاده دروغ است». بیان برخی اخبار تکذیب شده درباره تحرکات نظامی آمریکا در منطقه و خلیج‌فارس توسط ظریف آن هم در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی بیش از هر چیز بازی در پازل دموکرات‌‌های آمریکا و به نفع این حزب آمریکایی تعریف می‌شود، چرا که در حال حاضر فقط این طیف سیاسی در آمریکا به دروغ بر موضوع حمله نظامی دولت ترامپ به ایران دامن می‌زند و در مقابل هم دولت آمریکا و هم مقامات ارشد ایران این موضوع را تکذیب کرده‌‌‌اند. لازم به ذکر است خبر دروغ اعزام 120 هزار نیروی جدید آمریکایی به منطقه برای مقابله با ایران را نیز نشریه حامی دموکرات‌‌های نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود که با تکذیب سریع ترامپ مواجه شد.


Page Generated in 0/0068 sec