printlogo


کد خبر: 209835تاریخ: 1398/3/4 00:00
درباره سریال‌ها و برنامه‌های رمضانی امسال سیما و عدم تناسب آنها با حال‌وهوای این ماه
از دست‌ها رفته!

احسان سالمی: «بر اساس تصمیم مدیران شبکه یک سیما قسمت پانزدهم سریال «از یادها رفته» 6 خرداد و قسمت‌های بعد، از روز 6 خرداد به بعد پخش می‌شود. این تغییر بر اساس تصمیمات مدیران صداوسیما اتخاذ شده و سازندگان اثر نقشی در آن ندارند». این متنی بود که پنجشنبه شب توسط برخی کانال‌های تلگرامی در ارتباط با تغییر زمان پخش سریال «از یادها رفته» به سرعت دست به دست می‌شد؛ سریالی که از آغاز پخش آن بحث‌های بسیاری در ارتباط با شباهت بیش از اندازه آن با قصه و فضای سریال «شهرزاد» در رسانه‌ها مطرح شد اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه شد، عدم تناسب حال و هوای کلی آن با شب‌های ویژه ماه مبارک رمضان بود؛ موضوعی که گویا مدیران رسانه ملی خود نیز در میانه ماه رمضان و پس از پخش 14 قسمت از این سریال متوجه آن شده‌اند!
برنامه‌هایی که برای رمضان نیست
امسال تلویزیون در زمینه برنامه‌های مناسبتی برای ماه رمضان عملکرد بشدت ضعیفی داشته است. تا اینجای ماه مبارک رمضان، جز برنامه‌های سحرگاهی برخی شبکه‌ها و همچنین نمایش چند سریال تکراری موفق، در عمل تلویزیون نتوانسته موفق ظاهر شود و برگ برنده‌ای رو کند؛ از برنامه‌های پیش از افطار گرفته تا سریال‌هایی که هر ساله به شکل ویژه برای پخش در ماه رمضان ساخته می‌شوند، هیچ‌کدام نتوانستند رضایت چندانی را جلب کنند. شاید تنها سریال «نسبتا» موفق تلویزیون در این شب‌ها «برادر جان» شبکه سوم سیما باشد که البته به آن مجموعه نیز انتقادات مختلفی از جمله در زمینه دیالوگ‌نویسی و کش‌پیدا کردن قصه اصلی سریال از سوی رسانه‌ها وارد شده است. حذف برنامه موفق «ماه عسل» و فقدان یک برنامه جدی و جذاب برای لحظات پیش از افطار نیز از جمله ایرادات جدی‌ تلویزیون در این شب‌هاست که حتی جایگزینی برنامه‌هایی چون «اختیاریه» نیز با همه حاشیه‌های عجیبش نتوانست موفقیت «ماه عسل» را تکرار کند. در واقع وجه اشتراک اغلب این برنامه‌ها و سریال‌ها را باید عدم تناسب آنها با شرایط خاص و ویژه ماه رمضان دانست.
یک لقمه خون پای سفره افطار!
تصور کنید بعد از حدود 16 ساعت روزه‌داری، سر سفره افطار نشسته‌اید و دوست دارید در کنار افطاری، نگاهی به سریال‌های رمضانی تلویزیون هم بیندازید که به یک باره «حنیف» و «آراز» 2 کاراکتر اصلی سریال «برادر جان» شبکه 3 با هم گلاویز می‌شوند و یکی دیگری را آنقدر می‌زند تا صورتش پر از خون شود! احتمالا فکر می‌کنید حتما همین یک سریال مشکل خون و خونریزی داشته اما وقتی چند ساعت بعد سراغ شبکه اول سیما هم می‌روید، این بار زنی را می‌بینید که با یک چاقو محکم روی دست مردی می‌کوبد و صورتش بر اثر پاشیدن خون مرد قرمز می‌شود و چند ثانیه بعد مردی دیگر از سایه بیرون می‌آید و با یک تیر در وسط پیشانی مرد اول به زندگی‌اش پایان می‌دهد! این خلاصه‌‌ای از چند سکانس از 2 سریال رمضانی تلویزیون در این شب‌ها بود. سریال‌هایی که بدون هرگونه اطلاع‌رسانی و درج زیرنویس درجه‌بندی سنی در «خانوادگی‌ترین» ساعت کنداکتور «رمضانی» تلویزیون، دست به پخش چنین صحنه‌های پر از خشونت می‌زنند. اگر شما تناسب این صحنه‌های خشن را با حال و هوای ماه رمضان متوجه شدید، لطفا برای ما هم توضیح بدهید!
قصه‌های تلخ، روی اعصاب ملت
هر چقدر حجم بالای تبلیغات برخی برندهای تجاری در تلویزیون و تکرار مکرر و پی‌درپی آنها روی اعصاب ملت است، قصه‌های سریال‌های پخش شده در این شب‌ها نیز در این زمینه نقش فعالی دارند! هر سه سریال پخش شده از شبکه‌های اصلی تلویزیون در این شب‌ها، قصه‌هایی تلخ و ناراحت‌کننده دارند. قصه «برادرجان» روایت یک نزاع تمام‌عیار خانوادگی است، قصه «دلدار» هم یک قصه اجتماعی-خانوادگی است که بیشتر شبیه فیلم‌های تکراری و تلخی است که بارها پیش از این در سینما دیده‌ایم و البته با توجه به سابقه قبلی «برادران محمودی» - سازندگان این سریال- اصولا قصه‌های تلخ و اعصاب‌ خردکن بیشتر مورد توجه آنها بوده است. می‌ماند سریال «از یادها رفته» شبکه یک که اتفاقا در ظاهر به سوژه مهم «ماجرای تاریخی کشف حجاب» می‌پردازد ولی اصرار سازندگان بر مانور دادن بر قصه عاشقانه سریال و شباهت بیش از اندازه آن به سریال «شهرزاد»، رسما این سریال را تبدیل به یک نسخه بازسازی شده از سریال «شهرزاد» کرده است! در این میان جای خالی یک سریال طنز جدی برای کم‌کردن از شدت تلخی 2 سریال دیگر در کنداکتور رمضانی تلویزیون بشدت احساس می‌شود.
رقابت با قدیمی‌ها
این دیگر در حال تبدیل شدن به یک عادت رمضانی است که بعد از اتمام ماه مبارک رمضان و اعلام نظرسنجی‌های رسمی سیما، شاهد اعلام نام چند سریال «تکراری» در میان آثار پرمخاطب رمضان باشیم! یعنی تلویزیون هر سال هزینه‌ای را بابت ساخت و پخش چند سریال رمضانی صرف می‌کند و در نهایت تنها یک یا در خوشبینانه‌ترین حالت 2 مورد از آنها در میان آثار پرمخاطب رمضان آن سال هستند، در حالی که تکرار یک یا 2 سریال قدیمی بیش از آن سریال‌های جدید تلویزیون توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. امسال هم شبکه اول سیما تکرار سریال محبوب «پایتخت 5» را برای کنداکتور ساعت آخر شب خود قرار داده که به نظر می‌رسد از همین حالا باید آن را یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون در نظرسنجی‌های آخر ماه رمضان دانست. سریال‌های طنز قدیمی پخش شده از شبکه‌های نسیم و آی‌فیلم مثل سریال «بزنگاه»، «پنچری» و... هم احتمالا با این شرایط و در فقدان یک مجموعه نمایشی طنز سرحال و پرمخاطب در سایر شبکه‌های تلویزیون، در زمره آثار پرمخاطب سیما در این ایام قرار خواهند گرفت.
 


Page Generated in 0/0066 sec