printlogo


کد خبر: 209839تاریخ: 1398/3/4 00:00
سؤال مهم کارشناسان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور
روحانی با اختیارات بی‌سابقه چه کرده است؟

حسن روحانی که این روزها تحت شدیدترین انتقادات عمومی قرار دارد، خواستار اختیارات ویژه شده است. روحانی که این روزها به‌خاطر شکست ایده تعامل در سیاست خارجی و نیز بی‌اعتبار شدن برجام، با نوعی بحران اعتبار سیاسی مواجه شده و در افکار عمومی نیز وضعیت تورم و بیکاری و رکود اقتصادی موجی از انتقادات بی‌سابقه را علیه او ایجاد کرده، گفته است برای اداره کشور نیازمند اختیارات ویژه است. روحانی دوشنبه‌شب در جمع تعدادی از روحانیون اظهار داشت: «در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه‌قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. همانگونه که در جنگ 8 ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم». اظهارات روحانی اما در فضای عمومی داخلی و در محافل سیاسی چندان مورد توجه قرار نگرفت. حامیان رئیس‌جمهور که این روزها در حال فاصله‌‌گذاری میان خود و روحانی هستند، رغبت چندانی به این موضع روحانی نشان ندادند. در مقابل اما برخی مقامات و سیاسیون این اظهارات روحانی را به نقد کشیدند. مهم‌ترین نکته در نقد اظهارات روحانی این بوده که او در مقایسه با سایر روسای جمهوری اسلامی ایران، اختیارات گسترده‌‌‌‌‌‌تر و بیشتری داشته است. در همین راستا علیرضا زاکانی، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به مهر گفت: هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه آقای روحانی اختیارات نداشته است. این یک امر نخ‌نما است که وقتی رؤسای جمهور توانایی لازم برای تحقق شعارهای‌شان را ندارند و نمی‌توانند مسیرشان را دنبال کنند در دوره دوم موضوع عدم اختیارات را مطرح می‌کنند. وی افزود: حال اگر رئیس‌جمهور اختیارات نداشته چرا در دوره اول این موضوع را متوجه نشد و چرا در دوره دوم باز هم وارد کارزار انتخابات شد؟ عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اختیاراتی که امروز رئیس‌جمهور دارد با توجه به همین جلسه سران قوا و اختیارات ویژه‌ای که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به وی داده شده، هیچ رئیس‌جمهوری تا به امروز نداشته است.
سید عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما و عضو فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نیز این اظهارات روحانی را مورد نقد کنایه‌آمیز خود قرار داد. ضرغامی در توئیتر خود نوشت: «رئیس‌جمهور محترم در حالی از اختیارات ویژه سخن می‌گوید که با تحریم جلسات فرادولتی فرصت‌‌های ویژه‌ای را از دولت خود سلب کرده است. روسای جمهور قبل اینگونه نبودند». پیش از این نیز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نکته قابل تاملی درباره اظهارات روحانی درباره اختیارات ویژه مطرح کرد. کدخدایی در صفحه خود در توئیتر نوشت: «روسای جمهور ادوار مختلف، طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته‌‌‌اند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است. آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است؟»
همین مقدار واکنش‌ها به اظهارات روحانی نشان می‌دهد وضعیت و جایگاه حسن روحانی در فضای افکار عمومی و نیز میزان اعتبار او در محافل سیاسی به اندازه‌ای نیست که اظهاراتش مبنی بر تمایل به داشتن اختیارات بیشتر با استقبال سریع یا نقد شدید حامیان و منتقدان او مواجه شود.  کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین نکته در عدم استقبال از این اظهارات روحانی این است که دولت وی دچار بحران کارآمدی شده است و بر همین اساس نمی‌توان انتظار داشت دامنه اختیارات این دولت گسترده‌‌‌‌‌‌تر از گذشته شود، چراکه چشم‌انداز روشن و قابل تخمینی از تبعات این اختیارات ویژه در دسترس نیست. از سوی دیگر تشکیل شورای هماهنگی سران قوا این امکان را به حسن روحانی داده است که از اختیارات بیشتری برای مدیریت اجرایی کشور بهره‌مند شود. به عبارتی اختیارات لازم برای مدیریت کشور در شرایط فعلی در اختیار روحانی هست. با این حال طرح این قبیل مسائل از سوی رئیس‌جمهور قبل از آنکه محل تامل و تعمق شود، به عنوان یک اظهارنظر جنجالی و حاشیه‌ساز ارزیابی خواهد شد.


Page Generated in 0/0055 sec