printlogo


کد خبر: 209865تاریخ: 1398/3/4 00:00
چهارگوشه

نخست‌وزیر هندوستان با پیروزی در انتخابات در مسند قدرت باقی ماند
تبریک فوری عمران‌خان به مودی
عمران‌خان پیروزی نارندرا مودی و حزب بهاراتیا جاناتا در انتخابات هندوستان را به وی تبریک گفت. نخست‌وزیر پاکستان در اقدامی کم‌سابقه پیروزی همتای هندی‌‌‌‌اش در بزرگ‌‌‌‌‌ترین انتخابات سراسری جهان را به‌رغم درگیری‌‌های مرزی 2 کشور تبریک گفت. عمران‌خان دیروز در پیامی توئیتری با تبریک پیروزی نارندرا مودی و حزب خلق در انتخابات سراسری هندوستان نوشت: «بی‌صبرانه منتظر همکاری درباره تامین صلح، پیشرفت و رفاه در جنوب آسیا هستم». این در حالی است که 2 کشور بزرگ شبه‌قاره از بهمن‌ماه گذشته در آستانه بروز یک جنگ تمام‌عیار در منطقه کشمیر  قرار دارند. به موجب اولین آمار کمیسیون انتخاباتی هندوستان که روز پنجشنبه اعلام شد، حزب حاکم خلق (بهاراتیا جاناتا)  299 کرسی از 542 کرسی پارلمان را از آن خود کرده و بدین ترتیب پیروز انتخابات پارلمانی 7 مرحله‌ای در این کشور شده است. بر این اساس مودی موفق به کسب اکثریت آرا برای تشکیل دوباره کابینه شده است. جالب اینکه به‌رغم پیام تبریک توئیتری فوری دونالد ترامپ به مودی و اعلام آمادگی بی‌صبرانه برای شراکت بین آمریکا و هندوستان تحت رهبری نخست‌وزیر هندو، یک منبع وزارت دفاع هندوستان بلافاصله پس از پیروزی مجدد مودی اعلام کرد روسیه به عنوان شریک راهبردی تسلیحاتی دهلی‌نو جایگزین واشنگتن می‌شود.

امنیت نجف در دست حشدالشعبی
در آستانه آیین بزرگداشت سالروز شهادت امام علی(ع)، نیروهای بسیج مردمی عراق برای تأمین امنیت زائران در نجف‌اشرف مستقر شدند. به گزارش شبکه الفرات، نیروهای لشکر دوم حشدالشعبی مسؤول مشارکت در طرح تأمین امنیت و خدمت به زائران به مناسبت سالروز شهادت مولای متقیان، امیرالمومنین علی(ع) شده‌اند. بر اساس این گزارش، عملیات ویژه کنترل امنیت زائران نجف‌اشرف از صبح جمعه هجدهم ماه رمضان آغاز شده و همزمان به مناسبت شب نوزدهم رمضان، حرم مرقد مطهر امام اول شیعیان سیاهپوش شد.

نه کره‌شمالی به مذاکره با آمریکا
کره‌شمالی اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را تا زمانی که واشنگتن موضع خود را تغییر ندهد، از سر نخواهد گرفت. دیروز سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای پیونگ‌یانگ با واشنگتن از سرگرفته نخواهد شد مگر اینکه دولت دونالد ترامپ از درخواست‌های یکجانبه برای خلع سلاح هسته‌ای این کشور فاصله بگیرد. ابراز ناخرسندی پیونگ‌یانگ از به بن‌بست رسیدن مذاکرات همچنین با  شلیک 2 موشک کوتاه‌برد توسط کره‌شمالی با هدف اعمال فشار بر آمریکا و کره‌جنوبی بیان شده است.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان:
سعودی مبلغان مذهبی را اعدام نکند
با نزدیک‌تر شدن موعد اعدام مبلغان مذهبی توسط رژیم سعودی، «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» متشکل از علمای شیعه و سنی در واکنشی از دولت عربستان خواستند حکم اعدام 3 روحانی را لغو کند. هفته گذشته بود که برخی منابع در ریاض فاش کردند بن‌سلمان، ولیعهد جنایتکار سعودی در ادامه قلع و قمع مخالفان به بهانه اصلاحات نمایشی  قصد دارد «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری»، 3 روحانی و مبلغ وهابی مخالف رژیم را که از تابستان 3 سال پیش در بازداشت به سر می‌برند اعدام کند. «مجمع جهانی علمای مسلمان» با انتشار بیانیه‌ای «موضع متهورانه» حکومت عربستان علیه علما و مبلغان را محکوم کرده و از همه مسلمانان جهان خواسته که مخالفت خود را با این اقدام ابراز کنند. در این بیانیه همچنین از حقوقدانان و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی خواسته شده با جدیت با حکم‌های اعدام علیه علما و مبلغان سعودی برخورد کرده و آن را به افکار عمومی جهانی انعکاس دهند. این اتحادیه که در سال 2004 مشترکا توسط علمای سلفی، سنی و شیعه بنیان گذاشته شده است اخیرا مواضعی اصولی نسبت به افراط‌ها و تفریط‌‌های رژیم سعودی علیه منافع مسلمانان اتخاذ کرده است. 2 سال پیش بود که «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» در کنفرانسی با عنوان «فلسطین بین وعده بلفور و وعده الهی» در بیروت نقش مقاومت در حفظ آرمان فلسطین در مقابله با رژیم اسرائیل را ستود و علیه مبارزه با عادی‌‌سازی کشورهای اسلامی بویژه عربستان، امارات و بحرین با این رژیم موضع گرفت.


Page Generated in 0/0073 sec