printlogo


کد خبر: 209892تاریخ: 1398/3/5 00:00
اخبار

میانگین بهره‌وری  در کشور صفر است
رئیس انجمن بهره‌وری گفت: نمایندگان مجلس تنها به بودجه اهمیت می‌دهند در حالی که رشد بهره‌وری از اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور است اما نمی‌بینیم دستگاه‌های ناظر در این باره مطالبه‌گری کنند. حمید کلانتری در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی از 2 محل افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری تأمین می‌شود، ادامه داد: از برنامه سوم توسعه به بعد، به موضوع بهره‌وری پرداخته و در برنامه چهارم هدف‌گذاری شد که باید ۳۰ درصد از رشد اقتصادی از محل بهره‌وری حاصل شود. کلانتری افزود: به‌رغم تاکید برنامه‌های توسعه‌ای کشور اما به دلیل بروز مشکلات متعدد همچون تحریم که رکود و افت تولید و محدودیت را به دنبال داشت، رشد بهره‌وری کل از سال ۸۴ تا ۹۶ یک دهم درصد بوده است. وی ادامه داد: در این دوره باید رشد اقتصادی به ۸ درصد می‌رسید و از این ۸ درصد باید 5/2 درصد از طریق بهره‌وری تأمین می‌شد با این حال تنها ۶ دهم درصد حاصل شده است. از سوی دیگر میانگین بهره‌وری در حال حاضر صفر است.


شاخص بورس ۸۵۴ واحد افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با افت ۸۵۴ واحدی مواجه شد. به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 2 میلیارد و 399 میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش 821 میلیارد تومان در 228 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 854 واحدی در ارتفاع 214 هزار و 314 واحد قرار گرفت. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادلی را پشت سر گذاشتند؛ به ‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 244واحد،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آزاد شناور 1445 واحد و بازار اول 1197 واحد افت و شاخص‌های کل (هموزن) 312 واحد، قیمت (هموزن) 216 واحد و بازار دوم 952 واحد رشد را به ‌ثبت رساندند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1316 میلیون ورقه به ‌ارزش 586 میلیارد تومان در 144 هزار نوبت، آیفکس 1/0 واحد افت کرد و در ارتفاع 2671 واحد قرار گرفت.


دستورالعمل پرداخت مالیات پزشکان ابلاغ شد
سرپرست سازمان امور مالیاتی دستورالعمل پرداخت مالیات پزشکان را ابلاغ کرد. به گزارش تسنیم، محمدقاسم پناهی دستورالعمل پرداخت مالیات پزشکان را ابلاغ کرد و بر اساس بند ک تبصره 6 قانون بودجه 98 تمام مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند 10 درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. همچنین در ادامه این دستورالعمل آمده است، مالیات علی‌الحساب این بند شامل پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.


نرخ تورم گروه دخانیات  به 8/118 درصد رسید
بر اساس گزارش مرکز آمار گروه مسکن، آب، برق و گاز با 5/35 درصد که بیشترین ضریب اهمیت را دارد، نرخ تورم 6/19 درصدی را تجربه کرده است. به گزارش ایلنا، اخیرا مرکز آمار ایران جزئیات شاخص قیمت مصرف‌کننده (تورم) در اردیبهشت ۹۸ را منتشر کرد که  بر اساس آن در  اردیبهشت‌ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 1/52 درصد است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 1/52 درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (4/51 درصد) 7/0واحد درصد افزایش یافته است. در این دوره بیشترین تغییر قیمت در گروه دخانیات با ضریب اهمیت 59/0 درصدی روی داده است به‌طوری که نرخ تورم منتهی به اردیبهشت ماه این گروه 8/118 درصد است، البته این افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل 6/119 درصد است.


Page Generated in 0/0071 sec