printlogo


کد خبر: 209894تاریخ: 1398/3/5 00:00
«وطن‌امروز» از آخرین وضعیت اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده گزارش می‌دهد
واگذاری بدون تشریفات «سیروس» توسط شهرداری تهران

صادق محمدی: بعد از 2 سال در نهایت پیمانکار و سرمایه‌گذار طرح نوسازی بافت‌های فرسوده محله سیروس تهران که زمستان سال 96 کلنگ خورده بود، توسط شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی انتخاب شد. انتخابی که اخبار اولیه درباره آن نشان از تخلف‌های گسترده دارد. به گزارش «وطن‌امروز» هفته گذشته تفاهمنامه شهرداری تهران و وزارت راه‌وشهرسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده امضا شد. مطابق اظهارات مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت «ب.م» برای نوسازی بخشی از محله سیروس بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات انتخاب شده است. این تفاهمنامه با هدف بهره‌گیری از اختیارات و امکانات مدیریتی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، حقوقی و اجرایی دوطرف برای تدوین، تصویب و اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری تهران با اولویت محله سیروس اجرایی می‌شود. مطابق بخشی از مفاد این تفاهمنامه، تامین 70 درصد از اعتبارات  اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی و تأمین فضاهای عمومی و سرانه‌های مورد نیاز محله بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران است. شرکت «ب.م» اجرا‌کننده طرح است و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات طرح مذکور به آن واگذار شده است.
 واگذاری طرح به شرکت «ب.م»
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این باره به یکی از رسانه‌‍‌ها گفته است: با توجه به اینکه به دنبال توسعه تشکیلاتی دولت نیستیم و از سوی دیگر نیز احیای بافت‌های فرسوده را بر محور و مدار حضور و مشارکت مردم می‌بینیم از این رو قانون پیش‌بینی کرده بر اساس ماده 4 قانون ساماندهی مسکن به شرکت بازآفرینی شهری ایران این اختیارات داده شده است. محمد پژمان ادامه داد: بر اساس این اختیارات شرکت بازآفرینی شهری با مد نظر قرار دادن 3 رکن کارگزار، توسعه‌گر و تسهیل‌گر، مطابق ضوابط و شرایط، شرکت‌ها را تعیین صلاحیت می‌کند و به آنها پروانه تایید صلاحیت داده می‌شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: «شرکت «ب.م» نیز از همان شرکت‌هایی بوده که آمده و پروانه تعیین صلاحیت را از ما دریافت کرده است. با توجه به سوابق کاری و ظرفیت مدیریتی و سرمایه‌ای و همچنین اینکه نخستین سازنده مسکن‌مهر هم بوده، این شرکت را انتخاب کردیم. پژمان در پاسخ به این پرسش که آیا جز شرکت مذکور، شرکت دیگری نیز برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده بود و با چه روشی این شرکت  انتخاب شده است، اظهار کرد:‌ شرکت‌های دیگری بودند اما جدی نبودند. وی در پاسخ به این پرسش که بر چه اساسی اعلام می‌کنید شرکت‌های دیگر جدی نبوده‌اند، افزود: به این دلیل که حتی یکی از شرکت‌هایی که در محله سیروس مشغول به کار بود، از ما درخواست خاتمه کار کرد. با وجود رایزنی‌های متعدد با شرکت‌های مختلف اما اقبالی از آنها برای حضور در این طرح ندیدیم.
طرح‌های دیگر نوسازی شهری در چه مرحله‌ای است؟
بنا بر این گزارش، دیگر طرح‌های نوسازی شهری هم مانند محله سیروس در مرحله انتخاب پیمانکار و سرمایه‌گذار است و پس از گذشت چندین سال از مطرح کردن و حتی کلنگ زدن این طرح‌ها هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. جالب اینجاست زمانی که رئیس‌جمهور برای نخستین‌بار از این طرح تحت عنوان مسکن امید در وزارت راه‌وشهرسازی سخن گفت، آن را طرح ملی معرفی کرده که در صورت موفقیت در پایتخت، به شهرهای دیگر هم تعمیم داده می‌‎شود. به این ترتیب 3 پروژه الگو در «محله سیروس از سوی دولت»، «محله تختی از سوی شهرداری» و «واگذاری ۱۵ قطعه زمین به‌صورت مشترک از سوی دولت و شهرداری» کلید خورد. نخستین پروژه پایلوت، نمادین و مورد اهمیت شهرداری و دولت در چارچوب مسکن امید در محله سیروس و با حضور مقامات ارشد دولتی در زمستان ۹۶ برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی در زمینی به مساحت ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع کلنگ‌زنی شد. در این پروژه بنا بود زمین بر اساس فرمول صفر واگذار ‌شود. دومین پروژه در محدوده محله تختی تعریف شد. در قالب این پروژه، شهرداری تهران بنا داشت از طریق یک مدل مشارکت ۱۰۰ درصدی با تجمیع ۵۰ پلاک در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۵۰ مترمربع، ۱۳۵ واحد جدید بسازد. این پروژه برای اجرا به 3 فاز تقسیم شده است. در سومین پروژه نیز شهرداری تهران ۱۵ نقطه از محدوده بافت فرسوده پایتخت را به‌عنوان نقاطی که زمین‌های تحت مالکیت دولت و شهرداری آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران ساختمانی در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری است، اعلام کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر یک از این سه پروژه به دلایلی نتوانسته به نتیجه مشخصی برسد. در پروژه نخست در محله سیروس بتازگی یک سرمایه‌گذارو پیمانکار پیدا شده است. در عین حال پروژه تختی نیز که بنا بود مطابق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی شهرداری، فاز نخست آن تا پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد هنوز تکمیل نشده است. همین‌طور از میان ۱۵ قطعه معرفی شده در بافت فرسوده برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، فعلا 4 قطعه تا مرحله عقد قرارداد پیش رفته‌ است. به این ترتیب سرنوشت این سه پروژه فعلا مشخص نیست. البته بهار سال جاری حسن روحانی 350 واحد آپارتمان را در منطقه یافت‌آباد تهران تحت عنوان مسکن امید افتتاح کرد که پس از بررسی‌ها مشخص شد کلنگ احداث این واحدها در سال 91 و تحت عنوانی غیر از مسکن امید زده شده بود.
 


Page Generated in 0/0276 sec