printlogo


کد خبر: 209922تاریخ: 1398/3/7 00:00
در جریان انتخابات هیأت‌رئیسه سال چهارم مجلس دهم، لاریجانی رئیس ماند مطهری حذف شد و پزشکیان و مصری به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند
تکرار شکست فراکسیون امید

گروه سیاسی: انتخابات هیات‌رئیسه سال چهارم دوره دهم مجلس شورای اسلامی در حالی روز یکشنبه گذشته برگزار شد که طی آن فراکسیون امید، ریاست مجلس را به فراکسیون مستقلان و نایب‌رئیسی دوم مجلس را هم به فراکسیون ولایی باخت.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، روز یکشنبه گذشته و در فاصله کمتر از 9 ماه تا زمان انتخابات مجلس یازدهم، انتخابات سال چهارم هیات‌رئیسه مجلس برگزار شد؛ انتخاباتی که برای فراکسیون امید، شکست در 2 سمت مهم ریاست مجلس و نایب‌رئیسی را به دنبال داشت.
این انتخابات در شرایطی برگزار شد که سه فراکسیون اصلی مجلس یعنی ولایی، مستقلان و امید پیش از آن تاکید کرده بودند برای تمام 12 پست هیات‌رئیسه کاندیدای اختصاصی معرفی خواهند کرد. بر همین اساس علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم، محمدرضا عارف نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر کاندیدای تصدی پست ریاست در هیات‌رئیسه جدید در اجلاسیه چهارم مجلس دهم شدند که در نهایت علی لاریجانی با کسب 155 رأی از ۲۷۴ آرای مأخوذه مجدداً در کرسی ریاست برای اجلاسیه چهارم مجلس دهم ابقا شد. علی لاریجانی سال گذشته با کسب 147 رأی به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شده بود. محمدرضا عارف نیز با کسب 105 رأی از رسیدن به کرسی ریاست مجلس بازماند. محمدجواد ابطحی نیز 9 رای نمایندگان مجلس را به خود اختصاص داد و 5 رأی هم باطل اعلام شد. عارف البته در سال‌های اول و سوم مجلس دهم نیز برای کسب کرسی ریاست مجلس با علی لاریجانی به رقابت پرداخته بود که در آن 2 انتخابات نیز شکست خورد. سال گذشته و در جریان انتخابات هیات‌رئیسه سال سوم مجلس دهم، رقابت برای کرسی ریاست مجلس میان 3 فراکسیون پارلمان دومرحله‌ای شده بود به گونه‌ای که در مرحله نخست رای‌گیری حتی رای عارف از لاریجانی نیز بیشتر بود اما در مرحله دوم و با انصراف حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی، علی لاریجانی به سمت ریاست مجلس برگزیده شد. به نظر می‌رسد امسال نیز به‌واسطه توافق نانوشته میان 2 فراکسیون مستقلان و ولایی، لاریجانی توانست در همان دور نخست پیروز انتخابات شود، از این رو ریاست لاریجانی بر مجلس را باید محصول رای اصولگرایان به وی ارزیابی کرد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از انتخاب مجدد به ریاست مجلس در صحن علنی روز یکشنبه اظهار داشت: امیدواریم در سال کاری پیش رو با حمایت شما عزیزان و تلاش‌های شما نمایندگان بتوانیم مشکلات مهم پیش پای ملت ایران در زمینه‌های اقتصادی را برداریم. وی افزود: امیدواریم با حمایت شما نمایندگان برخی مسائل در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حل شده و به سرمنزل مقصود برسد و توفیقاتی را در این سال داشته باشیم.
حذف مطهری در سال سرنوشت
روز یکشنبه اما علاوه بر انتخاب رئیس مجلس، رای‌گیری برای جایگاه نایب‌ رئیسی برگزار شد که طی آن علی مطهری، گزینه فراکسیون امید برای جایگاه نایب‌‌رئیسی دوم مجلس در رقابت با گزینه فراکسیون ولایی شکست خورد. طبق این گزارش، عبدالرضا مصری، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمدحسین فرهنگی کاندیدای تصدی نایب‌رئیسی مجلس دهم شدند که درنهایت پس از رأی‌گیری، از مجموع 280 آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان (امید) با 148 رای و عبدالرضا مصری (نمایندگان ولایی) با 143 رای به‌عنوان نواب اول و دوم هیات‌رئیسه جدید مجلس دهم انتخاب شدند.
حذف مطهری از هیات‌رئیسه مجلس تنها تفاوت انتخابات هیات‌رئیسه امسال مجلس با سال گذشته بود. علی مطهری که طی 3 سال اخیر به عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس فعالیت می‌کرد، در جریان انتخابات روز یکشنبه این سمت را به رقیب خود از فراکسیون ولایی مجلس واگذار کرد تا به این ترتیب نارضایتی بدنه مجلس از نوع مواضع، عملکرد و مدیریت او آشکار شود. از جمله انتقادات به علی مطهری در یک‌سال اخیر، عدم پذیرش نظارت قانونی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که بارها توسط مطهری به شورای نگهبان دوم تعبیر می‌شد. این موضوع بویژه در زمان اعمال نظارت مجمع روی روند بررسی و تصویب لوایح مرتبط با کارگروه اقدام ویژه مالی(‌Fatf) تشدید شد، به گونه‌ای که مطهری به صورت روزانه آن هم از جایگاه نایب‌رئیسی مجلس سازوکار قانونی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را در رسانه‌ها زیر سوال می‌برد. هر چند به اعتقاد برخی نمایندگان، حمایت‌های مکرر مطهری از سران فتنه نیز در عدم رای مجلسی‌ها به او موثر بود.
تعدادی از نمایندگان نیز نوع عملکرد فراکسیون امید را دلیل حذف مطهری عنوان کردند. از جمله کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس با اشاره به عدم انتخاب مجدد علی مطهری به عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: درباره آقای مطهری فکر می‌کنم به جای اینکه به دیگران اتهام‌زنی شود، باید از تصمیم خود دوستان فراکسیون امید سوال شود که در همه حوزه‌ها به صورت مستقل لیست انتخاباتی ارائه داده‌اند. وی افزود: این موضوع نمی‌شود که بخواهیم در همه حوزه‌ها کاندیدا داشته باشیم و بقیه فراکسیون‌ها موظف باشند به کاندیداهای ما رأی بدهند. از این رو رأی به کاندیداها با تعامل انجام می‌گیرد.
دست برتر فراکسیون ولایی در هیأت‌رئیسه
نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه پس از انتخاب علی لاریجانی به‌عنوان رئیس و مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به عنوان نواب اول و دوم هیأت‌رئیسه، وارد انتخابات ‌دبیران هیات‌رئیسه شدند. طبق این گزارش از میان 14 کاندیدا برای تصدی پست دبیری هیات‌رئیسه مجلس دهم، محمدعلی وکیلی با 153 رای، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با 160 رای، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با 151 رای، علیرضا رحیمی با 126 رای، احمد امیرآبادی‌فراهانی با 132 رای و اکبر رنجبرزاده با 138 رای از مجموع 277 آرای مأخوذه به‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه مجلس انتخاب شدند. علیرضا رحیمی، عباس گودرزی، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، رضا کریمی، فاطمه سعیدی، بهروز بنیادی، احمد امیرآبادی،‌ امیرحسین قاضی‌زاده،‌ اکبر رنجبرزاده،‌ غلامرضا کاتب،‌ محمدرضا صباغیان، رسول خضری و سمیه محمودی کاندیدای تصدی پست دبیری هیات‌رئیسه جدید مجلس دهم بودند. همچنین ناظران هیات‌رئیسه مجلس نیز انتخاب شدند که بر این اساس، بهروز نعمتی با 165 رای، محمد آشوری‌تازیانی با 144 رای و  اسدالله عباسی با 134 رای به‌عنوان ناظران هیات‌رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم شورای اسلامی انتخاب شدند. بر همین اساس مشخص شد که سهم فراکسیون امید از اجلاسیه چهارم دوره دهم مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان به عنوان نایب‌رئیس اول مجلس و محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد و علیرضا رحیمی به‌عنوان دبیران هیات‌رئیسه است. سهم فراکسیون مستقلان هم علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و بهروز نعمتی و محمد آشوری‌تازیانی به‌عنوان ناظران هیات‌رئیسه است. سهم فراکسیون نمایندگان ولایی هم نایب‌رئیسی دوم عبدالرضا مصری؛ سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده و احمد امیرآبادی‌فراهانی به عنوان دبیران هیات‌رئیسه و اسدالله عباسی به عنوان ناظر هیات‌رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم شورای اسلامی بود. تنها تفاوت هیات‌رئیسه سال چهارم مجلس دهم با هیات‌رئیسه سال سوم، علی مطهری بود که سال گذشته نایب‌رئیس بود.
به گزارش فارس، در نهایت اعضای هیات‌رئیسه جدید اجلاسیه چهارم مجلس دهم شورای اسلامی در جایگاه هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و سوگند یاد کردند. متن سوگند هیات‌رئیسه مجلس به شرح زیر است: «من به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم».
عارف: راه خود را از فرصت‌طلبان جدا می‌کنیم!
شکست فراکسیون امید در جریان انتخابات هیات‌رئیسه سال چهارم مجلس برای 2 کرسی ریاست و نایب‌رئیسی دوم مجلس موجب شد عارف انتقادات خود را نسبت به متحدان انتخاباتی پیشین خود علنی کرده و اعضای فراکسیون مستقلان را به صورت تلویحی فرصت‌طلب توصیف کند! عارف که روز یکشنبه گذشته برای سومین بار شکست از علی لاریجانی را تجربه کرد و به اعتقاد برخی نمایندگان، عامل حذف علی مطهری از جایگاه نایب‌رئیسی مجلس نیز شد، طی سخنانی در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: فراکسیون امید برای حفظ هویت خود و انجام رسالت جریانی به صورت مستقل در انتخابات هیات‌رئیسه ورود کرد و تلاش شد با شفافیت و به دور از برخی روابط غیرشفاف اصالت گفتمانی خود را در درون مجلس به‌عینه نشان دهیم. وی همچنین ضمن قدردانی از همراهی و همکاری موثر اعضای فراکسیون امید در جریان انتخابات هیات‌رئیسه مجلس تاکید کرد در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح‌طلب سوءاستفاده کنند جدا کنیم.
دیروز همچنین دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به کنایه اظهار داشت به همت عارف و دوستانش، علی مطهری از نایب‌رئیسی مجلس حذف شد. به گزارش فارس، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به انتخابات اخیر هیأت‌رئیسه پارلمان واکنش نشان داد. وی در توئیت خود نوشت: «‏به همت آقای عارف و دوستانشون، آقای مطهری از نایب‌رئیسی مجلس حذف شد».

مطهری: اصلاح‌طلب نیستم!
عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به نحوه ورود این فراکسیون به انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، معرفی کاندیدای ریاست مجلس از سوی فراکسیون امید را موجب توافق فراکسیون سیاسی دیگر بر سر ریاست مجلس و کرسی نایب‌رئیسی دانست. علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتخابات روز یکشنبه هیات‌رئیسه مجلس گفت:‌ درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در فراکسیون امید 2 نظر وجود داشت؛ یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگر نظر جوان‌ترها و شخص آقای عارف که بشدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند. وی اضافه کرد: استدلال گروه اول این بود که احتمال رأی‌آوری کاندیدای ریاست که قاعدتا آقای عارف خواهند بود ضعیف و زیر ۵۰ درصد است و علاوه بر این در صورت کاندیدا شدن ایشان 2 فراکسیون دیگر متحد می‌شوند و توافق می‌کنند به ازای رأی ولایی‌ها به آقای لاریجانی، مستقل‌ها نیز به کاندیداهای نایب‌رئیسی آنها رأی بدهند و در نتیجه خطر از دست رفتن برخی کرسی‌های فراکسیون امید در هیأت‌رئیسه وجود دارد. این نماینده مجلس ادامه داد:‌ اما استدلال گروه دوم از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. البته برخی از این افراد- نمی‌دانم بر چه اساسی- معتقد بودند آقای عارف رأی می‌آورد. مطهری یادآور شد:‌ به بیان دیگر گروه اول بر توجه به درون مجلس و کسب کرسی‌های بیشتر در هیأت‌رئیسه از طریق ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها نظر داشت و گروه دوم نظر به بیرون مجلس و بهره‌برداری در آینده داشت؛ هرچند برخی کرسی‌ها را در هیأت‌رئیسه از دست بدهیم. البته این سؤال باتجربه‌ها از جوان‌ترها که اگر پیام ضعف به جامعه بدهیم چه فایده‌ای دارد، هرگز پاسخ داده نشد. سرانجام نظر جوان‌ترها و شخص آقای عارف غالب شد و به عنوان تصمیم فراکسیون اعلام شد و شد آنچه نباید می‌شد. عضو فراکسیون امید مجلس درباره عضویت خود در این فراکسیون تصریح کرد:‌ همه می‌دانند که عضویت من در فراکسیون امید به‌خاطر احترام به لیست امید بوده است و الا من اصلاح‌طلب اصطلاحی نیستم! در ابتدای تشکیل فراکسیون امید برخی افراد که نام‌شان در لیست امید بود از این فراکسیون خارج شدند ولی من این کار را اخلاقا درست نمی‌دانستم و تا امروز نیز به لوازم کار فراکسیونی پایبند بوده‌ام.


Page Generated in 0/0076 sec