printlogo


کد خبر: 209923تاریخ: 1398/3/7 00:00
ادامه روند عقب‌نشینی از تقابل نظامی
ترامپ: دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم

دونالد ترامپ در جدیدترین مواضع خود درباره تنش‌ها با ایران گفت به دنبال صدمه زدن به ایران نیست. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به ژاپن و پس از دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور اظهار داشت: می‌خواهم به صراحت بگویم ما به دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم، بلکه به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم هستیم. ترامپ در عین حال اظهار داشت: ایران با همین رهبران فعلی این شانس را دارد که به یک کشور بزرگ تبدیل شود.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، امکان حصول توافق با ایران از دیگر گفته‌های ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران بود، خبرنگارانی که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را گامی دیگر از سوی سکاندار کاخ سفید در جهت کاهش تنش با ایران و خودداری از جنگ نظامی  ارزیابی کردند که می‌تواند تاییدی باشد بر آنچه مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ دوم خرداد در گفت‌وگو با شبکه خبری «وان آمریکا» عنوان کرد؛ پمپئو در این مصاحبه تلویزیونی گفت نه ترامپ و نه هیچ‌یک از اعضای کابینه او خواستار جنگ نیستند.
مواضع روز گذشته دونالد ترامپ در ژاپن را می‌توان در ادامه موضع‌گیری‌های قبلی وی درباره رد گزینه نظامی علیه ایران برشمرد با این تفاوت که موضع‌گیری جدید کمی  با چاشنی تعدیل و عقب‌نشینی نیز همراه شده است. اگرچه در تبلیغات رسانه‌ها و محافل آمریکایی از  ترامپ به عنوان شخصیتی پیش‌بینی‌‌ناپذیر و ماجراجو یاد می‌شود اما مرور مواضع هفته‌های اخیر وی نسبت به ایران نشان‌دهنده روند عقب‌نشینی‌های پی‌درپی در مقابل مواضع محکم جمهوری اسلامی است. چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده چندی پیش در مصاحبه تلویزیونی با شبکه وابسته به نئوکان‌ها؛ فاکس‌نیوز در شباهت با گفته‌هایش در ژاپن اظهار کرد قصد «جنگ با ایران» را ندارد اما می‌خواهد مطمئن شود که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد. وی افزود: «با همه اتفاقاتی که روی می‌دهد، من کسی نیستم که بخواهد به جنگ دیگری برود. اقتصادمان آسیب می‌بیند و از آن مهم‌تر، مردم ما کشته می‌شوند». این گفت‌وگوی تلویزیونی پس از آن انجام شد که رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش نیویورک‌تایمز درباره اعزام 120 هزار نیروی نظامی این کشور به منطقه جهت رویارویی با ایران را دروغ خواند و آن را فیک‌نیوز نامید. ترامپ دیوانه و غیرقابل پیش‌بینی  این روزها حداقل در یک مورد قابل پیش‌بینی  و معقول است و آن خودداری از تقابل با ایران است.
 


Page Generated in 0/0058 sec