printlogo


کد خبر: 209948تاریخ: 1398/3/7 00:00
نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا از شکست جریان‌های سنتی قدرت حکایت دارد
یک اتحادیه پوپولیستی

انتخابات پارلمانی اروپا در حالی برگزار شد که یکی از بد‌‌‌‌‌ترین نتایج را برای جریان‌‌های سنتی این اتحادیه به دنبال داشت. احزاب راست‌گرا که با شعارهای پوپولیستی توانسته بودند در رقابت‌‌های سیاسی داخلی کشورهای اروپایی پیروز شوند، حالا در کل ساختار پارلمان اروپا جایگاه قابل توجهی به دست آورده‌اند. البته نمایندگان سیاسی مستقل بیشترین تعداد نمایندگان را در ساختار اروپا در اختیار دارند و پس از آنها گروه احزاب سوسیالیست هستند که در مقام دوم قرار دارند. حالا در شرایط فعلی در فرانسه و برخی کشورها چون یونان، جریان‌‌های اصلی سیاسی همان‌طور که اشاره شد در گروه شکست‌خوردگان قرار دارند و اتحادیه اروپایی با این روند مسیر فروپاشی خود را سریع‌تر طی خواهد کرد. آمارها نشان می‌دهد مردم اتحادیه اروپایی بر این باورند تا 20 سال دیگر اتحادیه‌ای وجود ندارد و همین رای دادن به جریان‌‌های راست‌گرا و گروه‌‌های ملی‌گرا در ساختار اروپای سبز خود نشان می‌دهد فضای کنونی شرایط را برای فروپاشی اروپا از درون مهیا کرده است که نمونه روشن آن را می‌توان در بریگزیت دید. بریگزیتی که 2 دولت را تاکنون در انگلیس سرنگون کرده است و یک انتخابات پارلمانی اروپا را به بریتانیا تحمیل کرده که بی‌رمق و بی‌انگیزه‌‌‌‌‌ترین حضور پای صندوق‌‌های رای پس از جنگ دوم جهانی نام گرفته است. حزب بریگزیت در این کشور در انتخابات پارلمان اروپا پیشتاز است. «نایجل فاراژ» رهبر این حزب می‌گوید منتظر کسب یک پیروزی بزرگ است. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که شهروندان بریتانیا ترجیح داده‌اند به جای انتخاب از میان دو حزب سنتی این کشور- حزب کارگر و حزب محافظه‌کار- از حزب بریگزیت بریتانیا به رهبری فاراژ حمایت کنند. بر اساس این نتایج که روز چهارشنبه منتشر شد، حزب بریگزیت به رهبری نایجل فاراژ 37 درصد آرای شهروندان بریتانیایی را به خود اختصاص خواهد داد. به این ترتیب محبوبیت این حزب در مقایسه با هفته گذشته 2 درصد افزایش یافته است. آمارهای اینچنین تنها محدود به جریان‌‌های سیاسی در داخل انگلیس نیست، چرا که در دیگر بخش‌‌های اروپا از جمله آلمان و فرانسه هم شاهد سقوط جریان‌‌های سنتی قدرت هستیم به طوری که باید این نکته را در نظر گرفت که حزب راست میانه «مردم اروپا» برای نخستین‌بار از سال ۱۹۸۹ میلادی کمتر از ۲۵ درصد مجموع آرا را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر سوسیالیست‌ها نیز نتوانستند بیش از ۲۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهند. این بدترین عملکرد انتخاباتی آنان از سال ۱۹۷۹ و از زمان آغاز برگزاری انتخابات مستقیم پارلمان اروپا بود.
در فرانسه نیز حزب «اجتماع ملی» متعلق به «مارین لوپن» توانست مقام اول را در کشور کسب کند و حزب امانوئل مکرون را پشت ‌سر بگذارد. با این حال در مقام مقایسه با انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴، از محبوبیت حزب خانم لوپن کاسته شده است. حزب رئیس‌جمهور فرانسه به‌رغم کسب مقام دوم در فرانسه، می‌تواند در ماه‌های پیش‌رو رهبری لیبرال‌ها را در پارلمان به دست گیرد یا گروهی کوچک و پیشرو را پایه بگذارد که در توازن قوا در شورا، کمیسیون و مجلس اروپا نقش ایفا کند.
به‌رغم این موضوع، انتخابات برای احزاب اصلی خالی از نتایج امیدوارکننده نبود. در ایتالیا حزب دموکرات توانست حزب «جنبش ۵ ستاره» را کنار بزند و با کسب مقام دوم ۱۹ کرسی را به خود اختصاص دهد. از ایتالیا خبر می‌رسد با پایان مهلت اخذ رای، نتایج اولیه نشانگر پیشتازی حزب راست‌گرای افراطی «لگا» به رهبری «ماتئو سالوینی»، وزیر کشور است. بر اساس تخمین‌های اولیه رقابت تنگاتنگی میان حزب دموکرات (چپ میانه) و جنبش 5 ستاره برای جایگاه دوم در میان است. آینده دولت ایتالیا به نتایج انتخابات پارلمان اروپا گره خورده است. 2 حزب حاکم لگا و جنبش 5 ستاره هفته‌‌های گذشته را صرف اختلافات و دعوا بر سر تمام مسائل سیاسی کشور کردند. آخرین پیش‌بینی‌ها قبل از انتخابات حاکی از پیشتازی حزب لگا به رهبری سالوینی با کسب 30 درصد از آرا بود. این در حالی است که حزب لیگ شمال (لگا) در سال 2014 تنها 6 درصد از آرا را به خود اختصاص داد. در اسپانیا هم حزب سوسیالیست توانست پیروزی قاطعی به‌دست آورد و ۱۹ کرسی را در اختیار بگیرد. در یونان حزب تازه‌تاسیس و نزدیک به حزب مردم اروپا توانست ۹ نماینده را به مجلس بفرستد. با شکست حزب‌ چپ‌گرای حاکم در یونان، حالا نخست‌وزیر «الکسیس سیپراس» تقاضای انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن کرده است که موفقیتی برای حزب راست میانه به شمار می‌رود. در شمال اروپا شرایط به وخامت جنوب نیست اما این منطقه که به بهشت سوسیال دموکراسی شهرت داشت، اکنون فضای پیچیده‌ای را در مقابل خود می‌بینید.
در فنلاند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سوئد و دانمارک جریان‌‌های سوسیال دموکرات شکست سختی را متحمل شده‌‌اند و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد حزب لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات دانمارک با 5/23 و 5/21 درصد آرا مکان‌های اول و دوم انتخابات پارلمان اروپا را به خود اختصاص داده‌اند و سبزها جایگاه سوم را کسب کرده‌اند. این در حالی است که بیم آن می‌رفت نزدیکی زمان برگزاری انتخابات پارلمان اروپا با انتخابات محلی دانمارک منجر به عدم شرکت شهروندان در این انتخابات اروپایی شود. بسیاری از شهروندان این کشور می‌گویند بیشتر به انتخابات محلی توجه می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود حزب راست افراطی «استرام کورس» که مبلغ اخراج 700 هزار مسلمان از این کشور است، صاحب کرسی در انتخابات پارلمانی پیش‌روی دانمارک شود. حالا باید دید نمایندگان جدید پارلمان اروپا می‌توانند انتظارات مردم این اتحادیه را برآورده کنند یا خیر.


Page Generated in 0/0055 sec