printlogo


کد خبر: 209950تاریخ: 1398/3/7 00:00
بیش از 40 درصد نمایندگان مجلس هند پرونده مجرمانه دارند
لوک صابحا، جنایتکارانه‌ترین دموکراسی جهان

بزرگ‌ترین دموکراسی جهان انتخابات پارلمان خود را در 7 مرحله برگزار کرد. این یک پیشرفت بود، چرا که انتخابات سال 2014 در 9 مرحله برگزار شد. جمعیت زیاد، فاصله جغرافیایی و همچنین تنوع رای‌دهندگان همگی باعث شد که انتخابات هند یکی از پرهزینه‌ترین انتخابات‌های جهان هم باشد. در این انتخابات بیش از تمام اتحادیه اروپایی و آمریکای شمالی شرکت‌کننده وجود دارد و برآورد‌ها نشان می‌دهد از سال 1989 هزینه انتخابات در هند به چیزی حدود 300 میلیون دلار رسیده است. در این انتخابات نارندرا مودی، نخست‌وزیر کنونی این کشور توانست بار دیگر در قدرت بماند تا در یک دوره 5 ساله و در شرایطی که تضاد‌ها با چین و پاکستان در حال افزایش است، زمام امور را در یکی از اقتصاد‌های نوظهور جهان به دست بگیرد.  نباید از نظر دور داشت که این انتخابات لایه‌های زیرینی نیز داشت.
یک روزنامه هندی نزدیک به حزب حاکم بهاراتیا جاناتا دست به یک افشاگری بزرگ زد که بشدت به حیثیت نظام سیاسی که خود را بزرگ‌‌‌‌‌ترین دموکراسی در جهان می‌خواند ضربه می‌زند. بنا بر آماری که روزنامه «د هیندو» از اتحادیه اصلاحات دموکراتیک (ای‌دی‌آر) نقل کرده، بیش از ۴۰درصد از تازه راه‌یافتگان به پارلمان هند، سابقه پرونده‌های جنایی مانند قتل و تجاوز به عنف دارند. بر اساس این گزارش، از 539  نامزدی که در انتخابات سراسری هفته گذشته هندوستان پیروز شده و یکی از کرسی‌‌های انتخابی در «لوک صابحا» یا مجلس عوام این کشور را به‌دست آورده‌‌اند، 233 نماینده دارای پرونده‌‌های جدی جنایی مثل تجاوز به عنف هستند که 43 درصد از نمایندگان مجلس را شامل می‌شود. به این ترتیب تعداد نمایندگان دور جدید مجلس پایین‌دستی پارلمان هندی‌ها که سابقه جنایی دارند نسبت به دور قبلی انتخابات «لوک صابحا» در سال 2014، حدود 26 درصد و نسبت به 2 دور قبل- 10 سال پیش- 104 درصد رشد داشته است. این در حالی است که هند به خود می‌بالد که با برگزاری انتخاباتی با بیش از 900 میلیون رای‌دهنده بزرگ‌‌‌‌‌ترین سامانه مردم‌سالاری در جهان را دارد اما به نظر می‌رسد افشای سوابق برگزیدگان این سامانه دموکراسی، اعتبار سیاسیون شبه‌قاره را زیر سوال برده است. از میان 233 نماینده مجرم دور جدید پارلمان هند، 116 نفر عضو حزب حاکم بی‌جی‌پی به رهبری نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور، 29 نفر عضو حزب رقیب کنگره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 13 نفر عضو حزب جی‌دی‌یو، 10 نماینده از حزب دی‌ام‌کی و 9 نفر عضو حزب تی‌ام‌سی هستند.
 این در حالی است که در انتخابات سال 2014 از 542 نماینده تنها 34 درصد یعنی 183 عضو دارای پرونده‌های مجرمانه بودند. باید در نظر داشت که هند یکی از ناامن‌ترین کشورها برای زنان است به طوری که بر اساس پژوهشی که اخیرا منتشر شده، هند به دلیل شیوع خشونت جنسی، برخی عادات فرهنگی و قاچاق انسان خطرناک‌ترین کشور جهان برای زنان معرفی شده است. باید بر این نکته تاکید کرد که به نقل از پایگاه خبری «کوارتز» هند، در این پژوهش که توسط بنیاد تامسون رویترز انجام شده، این کشور در پژوهش مشابهی که در سال 2011 در همین موضوع انجام شده بود در رتبه چهارم جهان پس از مناطق جنگ‌زده‌ای مانند افغانستان، کنگو و پاکستان قرار گرفت اما در سال جاری با پیشی گرفتن از همه کشورها، در صدر جدول قرار گرفته است. این پژوهش با نظرخواهی از 548 کارشناس امور زنان در سراسر جهان مانند اساتید دانشگاه، دست‌اندرکاران امور بهداشتی، سیاستمداران و تصمیم‌سازان و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد در فاصله زمانی 5 فروردین تا 15 اردیبهشت‌ماه انجام شد. در این پژوهش، معیارهایی مانند وضعیت بهداشتی و خدمات درمانی، سنت‌های فرهنگی، تبعیض، خشونت جنسی و غیرجنسی و قاچاق انسان بررسی شده که در بیش از نیمی از آنها هند به عنوان بدترین کشور معرفی شده است. در این پژوهش آمده است هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان که نیمی از جمعیت 3/1 میلیارد نفری آن را زنان تشکیل می‌دهند از نظر ریسک سنت‌های قبیله‌ای، برخی رفتارهای قومی سنتی، بردگی جنسی و غیرجنسی و خشونت خانگی بیشترین تهدیدات را برای زنان دارد. قاچاق انسان نیز چالش دیگری برای زنان هندی است. در سال 2016، حدود 15 هزار شکایت در این حوزه به ثبت رسید که دوسوم آن مربوط به افراد زیر 18 سال بود. این افراد به عنوان برده جنسی یا برای کار در خانه فروخته شدند.
 


Page Generated in 0/0070 sec