printlogo


کد خبر: 209951تاریخ: 1398/3/7 00:00
اخبار

در نشست شورای امنیت مطرح شد
هشدار روسیه درباره جنایات آمریکا در افغانستان
موضوع کشتار غیرنظامیان افغان توسط ارتش تروریستی آمریکا به آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل کشیده شد. ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در ماه‌‌های اخیر به موازات تجهیز و حمایت تکفیری‌‌های داعش،  با آزمایش جنگنده‌‌های نسل پنجم و پهپادهای شکارچی‌ در آسمان افغانستان به جنایات بزرگ‌‌‌‌‌‌تر و بیشتری علیه مردم مظلوم این کشور مبادرت کرده‌ است. تنها طی یک ماه اخیر حدود 70 غیرنظامی افغان در حملات قوای اشغالگر (ایساف) قربانی شده‌‌اند که اغلب تلفات بر اثر حملات کور پهپادی بوده است. طبق آماری که توسط سنای افغانستان ارائه شده، 95 درصد تلفات حملات شبانه مشترک ایساف و ارتش، غیرنظامیان بوده‌اند. آخرین جنایت روز یکشنبه در ننگرهار در شرق افغانستان رخ داد که در نتیجه عملیات شبانه در شهرستان «شیرزاد» دست‌کم 6 غیرنظامی افغان از جمله یک زن و 2 کودک کشته شدند. حتی «استارز‌‌اند استرایپس»، تارنمای رسمی نظامیان آمریکایی نیز اعتراف کرده که یک خودروی حامل غیرنظامیان در شهرستان شیرزاد در حال ترک محل مورد هجوم تروریست‌های سنتکام بود که  هدف آتش آنها قرار گرفت. 3 هفته پیش نیز تنها در یک حمله هوایی آمریکایی‌ها به غیرنظامیان در شمال افغانستان حدود 50 تن از مردم محلی کشته شدند. در واکنش به این جنایت‌ها، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل درباره استفاده بی‌رویه آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان و سایر کشورهای جهان ابراز نگرانی کرد. «واسیلی نبنزیا» روز یکشنبه در نیویورک اعلام کرد: «حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در افغانستان به افزایش تلفات غیرنظامیان منجر شده است. این حملات پهپادها علاوه بر تلفات، آرامش خاطر غیرنظامیان را نیز گرفته و مردم در هراس از حملات این هواپیماها زندگی می‌کنند». براساس گزارش‌های تایید شده سازمان ملل، حملات هوایی آمریکا در سال 2018  منجر به کشته شدن 393 غیرنظامی افغان و زخمی شدن 239 تن دیگر شده بود اما پنتاگون در گزارشی مدعی شد نیروهای آمریکایی در سال گذشته  76 غیرنظامی را کشته‌اند. با وجود افزایش عملیات شبانه و هوایی پنتاگون در قالب اتئلاف اشغالگر ایساف، وزارت دفاع آمریکا برای پنهانکاری در این باره تلاش می‌کند.  اخیرا نمایندگی سازمان ملل در کابل نیز نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داده و خواستار محافظت از غیرنظامیان شده است.

احتمال بازجویی  از رئیس داعشی سنای افغانستان
سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد به احتمال بسیار «فضل‌هادی مسلمیار» سیاستمدار مورد حمایت سعودی‌ها و رئیس سنای این کشور به دلیل ارتباط با مشاورش «حاجی دلاور» به جرم همدستی با داعش مورد بازجویی قرار می‌گیرد. به دنبال دستگیری «حاجی دلاور» در یک خودروی زرهی همراه با تسلیحات، مواد منفجره و کارت شناسایی پاکستانی توسط نیروهای امنیتی در کابل، این فرد که ارتباط نزدیکی با رئیس سنا و حزب وهابی متبوعش دارد، متهم به طراحی حملات تروریستی شد. رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرد در صورت نیاز، ممکن است «فضل‌هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان نیز بر اساس قانون مورد بازجویی قرار گیرد. او گفت: «ما می‌خواهیم در عمق مسأله داخل شویم، دلاور از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و با کسانی که با وی همدست باشند نیز برخورد قانونی خواهد شد». رحیمی گفت: پیش از این وقتی نیروهای امنیتی خودروی زرهی لندکروز حاجی دلاور را در یک ایست و بازرسی در شهر جلال‌آباد متوقف و نوار دودی شیشه‌های آن را جدا کردند، فردای همان روز در یک انفجار در همان ایست و بازرسی، افسر پلیسی که خودروی دلاور را نگه داشته بود همراه با چند نفر از هم‌قطارانش بر اثر بمب جاسازی شده کشته شدند.

طالبان در دومین نشست مسکو
«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از حضور این گروه در نشست امروز مسکو خبر داد. به گزارش دیلی‌تایمز، نمایندگان سیاسی طالبان با شرکت در این نشست فرصت دیگری برای گفت‌وگوی مستقیم با رهبران سیاسی افغان و دیپلمات‌ها فراهم می‌کنند. این دومین نشست گفت‌وگوی مستقیم گروه‌‌های افغان است که به ابتکار وزارت خارجه روسیه و به مناسبت یکصدمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک این کشور با افغانستان برگزار می‌شود.


Page Generated in 0/0151 sec