printlogo


کد خبر: 209952تاریخ: 1398/3/7 00:00
چهارگوشه

رسوایی جاسوسی امارات از شیوخ خلیج‌فارس
جنگ امنیتی شیخ‌نشین‌‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دیگر تنازعی پنهان نیست و حالا علاوه بر قطر و عمان، بحرین نیز دچار تنش بی‌سابقه‌ای با امارات شده است. پس از آنکه تعدادی از حساب‌های مشهور توئیتری حتی متعلق به شبکه سعودی «العربیه» از جاسوسی امارات عربی متحده از بحرین پرده برداشتند، شاه بحرین و ولیعهد همه‌کاره ابوظبی با هم سرشاخ شدند. بر اساس این افشاگری، مسؤولان امنیتی بحرین هسته جاسوسی امارات را در منامه کشف و ضبط کردند و همین امر باعث تنش بی‌سابقه‌ای بین حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه شاه بحرین و محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی شده است. همین امر باعث شد شاه بحرین نشستی فوری را با افسران بلندپایه دستگاه‌های امنیتی خود برگزار کند. سفر اخیر شاه بحرین به امارات نیز به دنبال تماس سلمان بن‌عبدالعزیز شاه سعودی با حمد بن عیسی بود. سلمان در تماس تلفنی با همتای بحرینی خود گفت شرایط کنونی تاب تحمل هرگونه تنش در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را ندارد. او از حمد خواست رسوایی جاسوسی امارات را در پس پرده و دور از چشم رسانه‌ها و بدون جنجال دنبال کند. در جریان سفر شاه بحرین به ابوظبی نیز محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات به جاسوسی علیه بحرین و اعضای خاندان حاکم و شخصیت‌‌های رسمی و مراجع امنیتی اعتراف کرد و به حمد اطمینان داد که این جاسوسی علیه دفتر سلطنتی و فرزندان شاه بحرین نبوده است. او همچنین گفت جاسوسی از طریق برنامه الکترونی «پگاسوس» بوده که متعلق به شرکت اسرائیلی «اس‌ان‌او» اسرائیل است.

گراهام:  ترامپ به یاد خاشقجی باشد
بانفوذ‌‌‌‌‌ترین سناتور جمهوری‌خواه شدیدا از فروش سلاح توسط دولت ایالات متحده به رژیم سعودی انتقاد کرد و بار دیگر از دست داشتن محمد بن‌سلمان در قتل روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست سخن گفت. لیندسی گراهام با اشاره به فرمان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش 7 میلیارد دلاری تسلیحات جدید به عربستان به شبکه فاکس‌نیوز گفت اگر ترامپ می‌خواهد به فروش سلاح به سعودی‌ها ادامه ‌دهد باید به یاد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در شهر استانبول (اکتبر 2018 ) باشد. گراهام افزود: «مشکل واقعی بازگشت به همکاری به طور معمول با سعودی است. عربستان همپیمانی راهبردی است اما فکر می‌کنم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی دست دارد. او اقدامات خرابکارانه زیاد دیگری نیز انجام داده است، لذا من فروش سلاح در حال حاضر را تایید نمی‌کنم».

بازداشت عامل بمب‌‌گذاری لیون
دولت فرانسه اعلام کرد یک نفر را به ظن دست داشتن در انفجار اخیر در شهر لیون بازداشت کرده است. دیروز «کریستوف کستانر» وزیر کشور دولت مکرون اعلام کرد پلیس یک مرد را به اتهام دست داشتن در انفجار روز جمعه  در مرکز این شهر که  دست‌کم ۱۳ زخمی بر جای گذاشت بازداشت کرده است. تصاویر دوربین‌های مداربسته از روز حادثه نشان می‌دهد ساعاتی پیش از انفجار، فردی که صورت خود را پوشانده، سوار بر دوچرخه به محل انفجار رسیده و یک کوله‌پشتی را بیرون شعبه یک فروشگاه زنجیره‌ای معروف قرار می‌دهد. به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی فرانسه ابتدا زیر بار تروریستی بودن این حادثه نرفتند اما حالا می‌گویند یک بمب کوچک دست‌ساز دلیل این انفجار بوده است.

مرجوع شدن میوه‌‌های ترکیه‌ای از روسیه
کشف حشره‌ای مهلک و خطرناک در محموله‌‌های میوه صادراتی ترکیه به روسیه، می‌تواند بازار میوه‌ و سبزیجات ترکیه‌ را با چالشی جدی مواجه کند. به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آژانس بررسی کیفیت و سلامت میوه و سبزیجات وارداتی در روسیه اعلام کرده در روزهای اخیر، 20 تن زردآلو و توت‌فرنگی وارداتی از ترکیه مرجوع شده است. به گفته کارشناسان، در زردآلو و توت‌فرنگی وارد شده به روسیه، گونه‌ای حشره مهلک و خطرناک به نام تریپ کالیفرنیا مشاهده شده که برای سلامت انسان، بسیار مضر است. این موضوع می‌تواند باعث سختگیری و بازنگری جدی وارد‌کنندگان مختلف محصولات کشاورزی ترکیه شود و به صادرات این کشور ضربه بزند. بر اساس آمارهای رسمی، تنها در 2 ماه نخست سال 2019، صادرکنندگان ترکیه‌ای 104میلیون دلار میوه و سبزیجات به روسیه فروخته‌اند.
 


Page Generated in 0/0052 sec